معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور:
انجام ۳۰۰ کیلومتر ریلگذاری در پروژه چابهار-زاهدان طی یکسال/ رکورد کشور شکسته شد

معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از ثبت ۳۰۰ کیلومتر ریل گذاری در پروژه استراتژیک زاهدان- چابهار خبر داد و آن را رکوردی منحصر به فرد در کشور برشمرد
به گزارش ریل ایران، عباس خطیبی روز شنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی بررسی آخرین وضعیت پروژههای ریلی چابهار- زاهدان و میانه- اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه در مهرماه و آبان ماه امسال در زمینه ریلگذاری مسیر چابهار به زاهدان شاهد آن هستیم، در طول تاریخ راه آهن کشور بینظیر است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته در این مسیر ۳۰۰ کیلومتر ریلگذاری انجام شده، در حالی که متوسط ریلگذاری در دو دهه گذشته حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در سال بوده است.
خطیبی در ادامه بیان داشت: خط ریلی میانه- اردبیل یکی از سختترین خطوط ریلی کشور است؛ کاری که بیش از دو دهه به طول انجامیده و اکنون در حال به ثمر نشستن است.
وی گفت: این پروژه در حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پروژهای که یک پروژه عادی نیست و در طول ۱۷۵ کیلومتر مسیر آن ۹۱ دستگاه تونل و گالری به طول ۳۲ کیلومتر و همچنین ۲۹ دستگاه پل خاص به طول چهار کیلومتر دارد.
خطیبی با بیان اینکه ۲۲ درصد از طول کل این مسیر از پل و تونل تشکیل شده است، تاکید کرد: همین موضوع پروژه یاد شده را به پروژهای منحصر به فرد تبدیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر ۳۱۵ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۲۶۰ هزار متر مکعب خاکریزی، ۳۰ هزار متر بتنریزی و ۳۰۰ متر لاینینگ و حفاری تونل در این پروژه به انجام رسیده است.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اضافه کرد: همچنین در یک سال گذشته در موضوع روسازی شاهد استقرار ۶۰ هزار هسته تراورس و انجام ۳۸ کیلومتر ریل گذاری بودهایم.
وی اظهارداشت: هم اکنون ساختمان اصلی ایستگاه راه آهن اردبیل تکمیل شده و نواقص آن در حال برطرف شدن است.
خطیبی تصریح کرد: در دو دهه گذشته تا به امروز ۸۵ همت در این پروژه هزینه و فقط در یک سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صرف آن شده است.



