مناطق راه‌آهن

رتبه نخست راه‌آهن قم در حوزه بهره‌وری لکوموتیو

مدیر کل راه‌آهن قم با اشاره به شرایط بسیار خوب این منطقه در بهره‌وری لکوموتیو، از کسب جایگاه نخست در این حوزه، خبر داد.

غلامحسین دباغ، مدیر کل راه‌آهن قم در گفتگو با پایگاه خبری ریل‌نیوز، در رابطه با شاخص‌های مختلف بارگیری در منطقه قم، عنوان کرد: عدد تناژ بارگیری در هشت ماهه سال جاری، ۲۴۶ هزار و ۹۶ تن بوده که در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۱۳۷ هزار و ۵۷۸ تن رسیده که بیانگر رشد ۹۳ درصدی است. در حوزه تن کیلومتر مبدا به مقصد، یعنی از مبدا قم به مقاصد دیگر، در هشت ماهه ۱۴۰۱، عدد ۴۵ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۹۴۵ تن بوده و در هشت ماهه سال ۱۴۰۲، ۱۴۰ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۲۰۱ تن بوده که بیانگر افزایش ۲۰۸ درصدی، است. همچنین درآمد داخلی منطقه قم در بازه هشت ماهه سال ۱۴۰۱، ۱۱۴ میلیارد و ۲۸۵ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۴۷۲ ریال بوده و در هشت ماهه سال ۱۴۰۲، عدد ۳۰۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۹۳ ریال بود که نشان می‌دهد، منطقه قم در حوزه درآمدهای داخلی ۱۶۷ درصد رشد داشته‌است.

وی با بیان اینکه در حوزه درآمد خارجی یک مقدار افت داشته‌ایم، اما در مجموع آمار مثبت است، اظهار کرد: درآمد خارجی ناحیه قم در سال ۱۴۰۱، عدد ۳۸ میلیارد و ۱۳۹ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۴۰۰ ریال بوده که در هشت ماهه امسال با ۱۳ درصد کاهش به عدد ۳۳ میلیارد و ۳۳۷ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۶۰۴ ریال رسیده است. همچنین درآمد کل این منطقه نیز در هشت‌ماهه سال ۱۴۰۱، ۱۵۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۸۷۲ ریال بوده که این عدد در هشت ماهه امسال، ۳۳۸ میلیارد و ۵۶۰ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۶۹۷ ریال بوده است، که در واقع ۱۲۲ درصد بطور کلی در بخش درآمد، در راه‌آهن قم، رشد داشته‌ایم.

مدیر کل راه‌آهن قم علل افرایش تناژ بارگیری منطقه راه‌آهن قم را اینطور شرح داد: در سال جاری در ایستگاه راه‌آهن باغیک، یکی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی، موفق شد بار سیمانی که از طریق جاده و کامیون به بندر امام حمل می‌شد را طی قراردادی آن بار را روی ریل، انتقال دهیم و در ادامه طی مذاکراتی توسط تیم بازرگانی ناحیه قم، به این جمع‌بندی رسیدیم که منطقه بندر امام، از قابلیت تخلیه بار بهره مند است و در ادامه، ۱۰۷ هزار تن نیز تا امروز حمل بار از این طریق صورت گرفته‌است. همچنین حدود ۲۰ هزار تن نیز جذب خرده بار بوده که برای نمونه، شامل بارهای روغن صادراتی، کاشی، سنگ‌های تزیینی و سایر موارد بوده‌است.

دباغ در ادامه با بیان اقداماتی که موجب ادامه روند مثبت جذب بار می‌شود، اذعان داشت: راه‌اندازی یک پایانه کانتینری در ایستگاه گار مانوری که بزرگ‌ترین ایستگاه ناحیه راه‌آهن قم است باعث جذب، بارگیری و حمل ماهانه پانصد کانتینر قیر صادراتی به مقصد هند شده‌است. همچنین حدود ۳۰۰ کانتینر گچ صادراتی به مقصد چین جذب بار صورت گرفته‌است که کارهای آن انجام گرفته و این محموله  در حال بارگیری است.

وی در رابطه با اهداف پیش‌رو در حوزه بار گفت: طی مذاکرات صورت گرفته و حصول توافق‌های اولیه بنا شده که صد هزار تن کلوخه مس از ایستگاه پرندک به مقصد ایستگاه راه‌آهن شیراز از طریق مسیر ریلی جابه‌جا گردد که قرارداد آن نیز منعقد خواهد شد. همچنین ۲۰۰ کانتینر از قم به مقصد بندرعباس با شرکت پاکشوما مذاکره انجام شده‌است که تقریباً توافق‌های اولیه آن نیز حاصل شده و در مرحله انعقاد قرارداد است. همچنین بارگیری ۳۰۰ کانتینر روغن از ایستگاه راه‌آهن انجیلاوند به مقصد بندرعباس نیز پیگیری‌هایش انجام شده و به نتیجه خواهد رسید و در لیست بارهای جذب شده ما قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در حوزه بار، اخیرا ناحیه قم با دارا بودن ۹۳ درصد رشد، رتبه یک بارگیری و همچنین با نیل به میزان ۲۱۵ درصد مثبت در شاخص تن کیلومتر مبدا و مقصدی نیز رتبه نخست را کسب کرده‌است.

مدیر کل راه‌آهن قم در رابطه با موضوع بهره‌وری از لکوموتیو نیز بیان کرد: ناحیه قم، ۱۱۱ درصد بهره‌وری لکوموتیو را به خود اختصاص داده‌است و در رتبه یک این شاخص قرار گرفته‌است. همچنین با توجه به وجود کارخانه تعمیر لکوموتیو با ۶ خط در ناحیه قم، در همه سطوح لکوموتیو ها را نگهداری و تعمیر اساسی می‌کنیم، بنابراین راه‌آهن قم در حوزه بهره‌وری در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا