مناطق راه‌آهن

سرعت تردد قطارهای محور تهران – مشهد به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت رسید

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) با بیان اینکه سرعت قطارها در محور تهران_مشهد محدوده استان سمنان ۱۴۰ کیلومتر و از بقیه شبکه‌های ریلی کشور بیشتر است، افزود: قطارها با فاصله تقریبی هر ۱۰ دقیقه قابل اعزام هستند.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از مهر، فرشاد زادخور بعد از ظهر پنج شنبه در جلسه نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت هفته حمل و نقل میزبانی اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان به صورت مشترک با این اداره کل برگزار شد، ضمن بیان اینکه راه آهن یک شبکه ۱۳ هزار کیلومتری در ۲۶ استان کشور است، ابراز داشت: این شبکه به صورت منطقه‌ای و نه تقسیمات استانی اداره می‌شود که اداره کل راه آهن شمال شرق (۱) در ۹۰ درصد استان سمنان، جاجرم و گرمه در خراسان شمالی و جوین و جغتایی در خراسان رضوی است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) بابیان اینکه محدوده ایستگاه گرمسار تا نقاب محدوده کل راه آهن شمال شرق (۱) را در بر دارد، افزود: این محدوده ۷۰ درصد مسیر تهران_مشهد را شامل می‌شود.

وجود ۲۷ ایستگاه در مسیر

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) ضمن بیان اینکه یک هزار و ۸۲ کیلومتر راه دو خطه و ۲۷ ایستگاه در مسیر وجود دارد، ابراز داشت: ۷۵ درصد قطارهای مسافری کشور یا از تهران_مشهد و بالعکس از سایر مراکز استان‌ها به سمت مشهد در حال تردد هستند.

زادخور با اشاره به اینکه ۷۵ درصد ترافیک مسافری ریلی کشور تهران_مشهد است، تصریح کرد: به عبارتی اگر این حجم ترافیک را در شبکه ضرب کنیم به جرأت می‌توان به قریب ۵۰ درصد ترافیک ریلی کشور در منطقه شمال شرق یک اتفاق می‌افتد.

وی بابیان اینکه ۵۰ درصد باقی مانده ترافیک ریلی کشور در ۲۰ منطقه دیگر کشور در شرف وقوع است، افزود. بیش از سه درصد حمل بار کشور نیز در محدوده شمال شرق یک انجام می‌شود.

شاهرود ایستگاه مهم در کشور

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از سیمان شاهرود و کنسانتره زغال طرزه دامغان از طریق سیستم ناوگان ریلی حمل و نقل می‌شود، ابراز داشت: اداره کل شمال شرق یک در حوزه حمل و نقل کالاهای استراتژیک و انبوه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

زادخور ضمن با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک تهران تا سرخس در شاهرود واقع است، تصریح کرد: علاوه بر اینکه عملیات ترافیک محور خود را انجام می‌دهیم برای دو منطقه مجاور نیز این عملیات توسط ایستگاه شاهرود به انجام می‌رسد.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) با بیان اینکه سرعت قطارها در محور تهران_مشهد محدوده استان سمنان ۱۴۰ کیلومتر و از بقیه شبکه‌های ریلی کشور بیشتر است، افزود: قطارها با فاصله تقریبی هر ۱۰ دقیقه قابل اعزام هستند.

تردد ۶۶ قطار روزانه از اداره کل راه آهن شمال شرق یک

مدیرکل راه آهن شمال شرق یک با بیان اینکه رتبه دوم ایمنی کشور با شش ده هزارم اختلاف به این منطقه اختصاص دارد، ابراز داشت: در حوزه خدمات مسافربری نیز بعد از تهران و مشهد رتبه سوم به این اداره کل تعلق دارد.

زادخور گفت: روزانه ۲۸ هزار صندلی یا تخت مسافر و ۶۶ قطار در محدوده تهران_مشهد در حال تردد هستند،

وی تصریح کرد: سهم هموطنان در منطقه شش درصد از این ۲۸ هزار است که ۱.۲ جمعیت کشور می‌شود و بلیط برای بخشی از قطار محلی سمنان_مشهد به صورت شناور است به این معنا که برای مردم شاهرود نیازی نیست سهم سمنان تا مشهد را بپردازند و مبدا از همان شاهرود ثبت می‌شود.

ضریب اشغال قطارها ۶۶ درصد است

مدیر کل راه آهن شمال شرق یک ضمن بیان اینکه ضریب اشغال قطارها در فصل غیر پیک سفر ۶۶ درصد و پیک سفر ۱۰۰ درصد است، ابراز داشت: این عدد برای قطار سمنان_ مشهد ۷۵ درصد است.

زادخور ضمن بیان اینکه ضمن بیان اینکه در صورت اشغال مابقی قطارها شرکت مالک واگن می‌تواند امکان بیشتری را فراهم کند، تصریح کرد: برای افزایش سهم استان از حمل و نقل باری نیز باید تلاش شود.

وی بابیان اینکه دو هزار و ۱۰۰ نفر در حوزه اداره کل راه آهن شمال شرق یک برای آسایش و راحتی مسافران تلاش می‌کنند، افزود: سفر با قطار تصادفات را می کاهد، ۵۰ درصد ایمنی بیشتر دارد و ۵۰ درصد نیز محیط زیست را کمتر آلوده می‌کند.

میامی چرا ایستگاه ندارد

مدیر کل راه آهن شمال شرق یک گفت طی ۹ ماهه سال جاری هیچ گونه حادثه ریلی در محدوده تهران_مشهد و بالعکس ثبت نشده است و امیدواریم با مجموع اقدامات صورت گرفته سال آینده رتبه اول کشوری در حوزه ایمنی به اداره کل راه آهن شمال شرق یک تعلق گرفته شود.

وی بابیان اینکه دو ایستگاه بکران و گیلان در حوزه شهرستان میامی قرار دارد، افزود: در ایستگاه بکران مسجد، نمازخانه، سالن انتظار و ایستگاه و سرویس بهداشتی وجود دارد و تمایل مردم میامی ارائه همین خدمات در ایستگاه گیلان است منتها اگر قطار را در هر ایستگاهی نگه داریم زمان سفر طولانی خواهد شد.

مدیر کل راه آهن شمال شرق یک با اشاره به اینکه بخش ایستگاهی راه آهن نیازمند حضور سرمایه گذار است، ابراز داشت: در مورد وجود ایستگاه راه آهن در شهرستان میامی حتماً باید صرفه اقتصادی مسافر در طرح سرمایه گذاری دیده شود و این آمادگی وجود دارد در بخش قطار و ایستگاه همکاری لازم را داشته باشیم.

آماده جا به جایی راه آهن از تپه حصار هستیم

زادخور در پاسخ به این پرسش که قطار خالی از مسافر هست اما چرا بلیط نیست، ابراز داشت: این مربوط به قطارهایی که سهمیه مبدا و مقصد دارند همه قطارها در شاهرود توقف ۱۰ دقیقه‌ای دارند و این سپرده شده در صورت داشتن فضای خالی این در اختیار مراجعان مستقیم قرار گیرد.

وی گفت میانگین تأخیر قطارها در کل کشور را ۲۰ دقیقه است و اداره کل راه آهن شمال شرق یک یک ریال بودجه استانی نمی‌گیرد و به صورت منطقه‌ای اداره می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا