افزایش ۴۰ هزار تنی بارگیری در خطوط راهآهن شمال
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فارس، رحمان معصومی مدیرکل راهآهن شمال با اشاره به اینکه راهآهن شمال از خروجی ایستگاه گرمسار شروع شده و تا ورودی ایستگاه گلوگاه امتداد دارد، اظهار کرد: راهآهن شمال با ۳۱۰ کیلومتر خطوط اصلی، ۹۵ تونل، ۴۵ گذرگاه، شیب و فراز ۲۸ در هزار با قوسهای ۲۲۰ و ۲۵۰ در ۲۱ منطقه راهآهن در کشور از ویژگیهای خاصی برخوردار است.
مدیرکل راهآهن شمال بیان کرد: سال گذشته ۱۵۰هزار تن بارگیری داشتیم که امسال به ۱۹۵هزارتن با رشد ۲۷درصدی رسیده است.
*افزایش بارگیری در خطوط راهآهن شمال
معصومی با اشاره به اینکه امسال با همت همکاران توانستیم ۲۷درصد بارگیری را در خطوط راهآهن شمال افزایش دهیم، اضافه کرد: سال گذشته ۱۵۰هزار تن بارگیری داشتیم که امسال به ۱۹۵هزارتن با رشد ۲۷درصدی رسیده است.
مدیرکل راهآهن شمال با بیان اینکه حدود ۱۳درصد طی این مدت افزایش مسافر داشتیم، تصریح کرد: طی ۸ ماهه امسال حدود ۸۸۰ هزار مسافر با استفاده از حمل و نقل ریلی جابهجا شدند.
*راهاندازی ایستگاه راهآهن تیرتاش برای حمل محصولات باغی مازندران
معصومی تصریح کرد: یکی از مشکلات بزرگ کشاورزان مازندران فروش محصولات باغی است که در زمان اوج برداشت با مشکل فروش مواجه شده و مجبور هستند با کمترین قیمت محصولات خود را به فروش برسانند در همین زمینه با پیگیریهای متعدد با سرمایهگذاری مکاتبه کردیم، مجوز ایستگاه تیرتاش را اخذ کردیم تا محصولات باغی استان را به روسیه صادر کرده و از روسیه غلات، چوب و سایر وارد استان کند.
وی ادامه داد: براساس صحبتی که با سرمایهگذار داشتیم، سالانه حدود ۲۰۰هزار تن صادرات و واردات خواهیم داشت که دستکم افزایش بار راهآهن شمال را به ۱۰۰درصد افزایش خواهد داد.
مدیرکل راهآهن شمال اظهار کرد: باتوجه به اینکه این اتفاق مهم باید در قالب زنجیره اتفاق بیفتد و زیرسازی در این راستا باید انجام شود، طی یک ماه آینده بحث زیرسازی انجام خواهد شد و انتظار داریم تا پایان سال این مهم را به سرانجام برسانیم.
*وجود ۲ نقطه رانشی در مسیر سوادکوه
معصومی بیان کرد: باتوجه به عبور از مناطق صعبالعبور، در حوالی سوادکوه و پلسفید دو نقطه رانشی داریم که در این زمینه با اجرای پروژههای مختلف باید جلوی رانش و خسارتها گرفته شود.
وی گفت: در کیلومتر ۱۷۶ راهآهن شمال در سیل سال گذشته یکهزار و ۵۰۰ متر از خط راهآهن شمال تخریب شد که با تلاش ماموران انجام شد.
*چرا سیل پاییزی به راهآهن شمال خسارت نزد؟!
وی اظهار کرد: با تلاش صورت گرفته دو باکس در قسمت سیلگیر احداث کردیم که باوجود تمام بارندگیهای پاییزی هیچگونه خسارتی در مناطق راهآهن گزارش نشد؛ چراکه در سال گذشته نقاط حساس را شناسایی کردیم با لایروبی آبروها جلوی خسارت گرفته شد.
*نبود همکاری در بحث حریم راهآهن
معصومی در بحث وضعیت حریم راهآهن، گفت: اگر قرار است مجوز ساخت واحدهای مسکونی ارائه شود بحث حریم رعایت شود ولی در این زمینه شهرداریها همکاری لازم را در این زمینه ندارند؛ گاهی پروانه ساخت به متقاضیان ارائه شده و پس از استعلام ما وارد چالشی میکنند و انرژی ما صرف مسائل دیگر میکنند.
وی با اعلام اینکه حریم راهآهن ۱۷ متر و حریم تاسیساتی ۳۰ متر است، افزود: براساس قوانین نظارت بر این ۳۰ متر هم برعهده راهآهن گذاشته شده است.
*ثبت ۷مورد حادثه برخورد با قطار طی امسال
مدیرکل راهآهن شمال گفت: در بحث تردد مردم روی ریل مردم اطلاعات کافی در بحث تردد از عرض ریل ندارند؛ بهطوریکه سال جاری ۷ برخورد با عابر داشتیم که منجر به فوت چند نفر شده است.
معصومی ادامه داد: موضوع مهم اینکه باوجود اینکه حریم راهآهن نردهکشی شده و زیرگذرگاههای زیادی برای عبور عابران داریم، از این مسیرها رفت و آمد نمیشود و ترددها از مسیر ریلی صورت میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه لازم است به تابلوهای هشداری که راهآهن در حریم راهآهن نصب شده، توجه ویژه شود، خاطرنشان کرد: وقتی راهآهن حریم مشخص میکند اگر خدای ناکرده یا واگن از خط خارج شود و خطرات فراوانی به همراه دارد که باید به آن توجه ویژه شود.
*خروج از خط به صفر رسید
معصومی با اعلام اینکه سوانح راهآهن شمال امسال در بحث دیزل، واگن و خروج از خط صفر بود، اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۱۱ مورد سوانح خروج از خط داشتیم ولی با بازدیدها و سرکشیهای محسوس و نامحسوس و فعال کردن کمیسیون آموزش سوانح کاهش پیدا کرده که اتفاق خوبی بوده است.
*پل ورسک از هر نظر سالم است
وی درباره زمزمههای مبنی بر پایان مدت اعتبار پل ورسک و احتمال بروز حادثه برای این پل، اظهار کرد: پل ورسک جز زیباترین پلها با مهندسی خاص مورد توجه است که در این زمینه با نصب سنسورهایی متوجه کوچکترین عیبها و لرزهها میشویم، البته باتوجه به بررسیها میتوانیم اعلام کنیم پل ورسک سالم است و هیچ مشکلی برای تردد قطارها نداریم.
*راهاندازی قطار سریعالسیر در مازندران ممکن نیست
مدیرکل راهآهن شمال در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر راهاندازی قطار سریعالسیر در راهآهن شمال، افزود: باتوجه به شیب و فرازها و قوسها در راهآهن شمال بحث قطار سریعالسیر در مازندران امکانپذیر نیست؛ مگر اینکه خط جدیدی راهاندازی شود.
معصومی در پاسخ درباره مشکل حریم راهآهن در شهر زیراب، بیان کرد: طی سالهای ۶۶ و ۶۷ توافقی با راهآهن صورت گرفته بر این اساس قرار شد ۴ متر از سند به ما داده شود و ۴ متر عقبنشینی کنیم که راهآهن چهار متر را در اختیارشان قرار داد ولی آنها عقبنشینی نکردند که در این زمینه پیگیریهای لازم درحال انجام است.