از تکمیل راهآهن رشت ـ کاسپین چه خبر؟
تکمیل پروژه راهآهن رشت ـ کاسپین میتواند منجر به رشد اقتصادی استان گیلان و کشور و در نتیجه افزایش ارزآوری شود و به نظر میرسد این بار و در زمانبندی اعلام شده به بهرهبرداری برسد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فارس، تکمیل نشدن راهآهن رشت ـ کاسپین در تاریخهای اعلام شده سبب شد تا رئیس جمهور در جلسه بررسی آخرین وضعیت مهمترین پروژههای ریلی و تزانزیتی کشور تاکید کند که این پروژه ملی و مهم باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد و هیچ عذری در این خصوص پذیرفته نیست.
تاکید چندین باره رئیس جمهور برای تکمیل راهآهن رشت ـ کاسپین
پس از تاکید و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تکمیل راهآهن رشت ـ کاسپین ـ آستارا در دیدار با رئیس جمهور روسیه، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در جلسه هیئت دولت، محمد مخبر معاون اول خود را مکلف کرد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری کرده و زمانبندی دقیق آغاز و تکمیل آن را مشخص کند.
پنجشنبه هفته گذشته و در پی مطالبه مکرر رسانهها و خلف وعدههای مسؤولان، داوود منظور معاون رئیس جمهور به گیلان سفر کرد تا از نزدیک در روند تکمیل پروژه نیمه تمام راهآهن رشت ـ کاسپین قرار گیرد تا شاید از این طریق سفر احتمالی رئیسجمهور به گیلان تسهیل شود.
همواره مشکلات و کمبود اعتبار عاملی برای عدم تکمیل راه آهن رشت کاسپین بوده است ولی آنطور که داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه میگوید، « این پروژه هیچ محدودیتی در تأمین منابع مالی نداشته» و تزریق اعتبار در آن بر اساس تهیه صورتحساب از سوی پیمانکار و پیشرفت فیزیکی بوده است.
تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام راهآهن رشت ـ کاسپین
به گفته موسی فکور سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان راه آهن رشت_کاسپین دارای پیشرفت کلی ۹۱ درصدی در طی این مدت بوده و تلاشها برای تکمیل آن در ۲ ماه آینده ادامه دارد و در این مدت با اقدامات صورت گرفته پیشرفت روسازی این راهآهن با پیشرفت ۷۲ درصدی و پیشرفت زیرسازی با پیشرفت ۹۶ درصدی مواجه بوده است.
بر اساس گفتههای سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، کار ریلگذاری راهآهن رشت_کاسپین در مراحل پایانی قرار داشته و از ۲۵ کیلومتر ریلگذاری تنها ۱۰ کیلومتر آن شامل ۵۰ هزار متر مکعب خاکریزی و ۱۰ کیلومتر ریلگذاری میشود.
برای افتتاح فاز نخست راهآهن رشت ـ کاسپین ۵۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و بر اساس گفتههای معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، تاکنون یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از مصوبات سفر رئیسجمهور تامین شده و این راهآهن تا ۲ ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.
چرا تکمیل راهآهنرشت ـ کاسپین طول کشید؟
پس از عدم تحقق وعدههای متعدد، حسین هاتف، پیمانکار پروژه خط آهن رشت کاسپین در اسفند سال ۱۴۰۱ گفت بود که «۱۶ کیلومتر از مسیر این خط آهن، ریل گذری شده و ایستگاه نخست آن در منطقه پیربازار رشت به مسافت ۲۵ کیلومتر تا پایان سال و ایستگاه آخر آن هم در منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی، در صورت تأمین اعتبار، خرداد ۱۴۰۲ به بهره برداری میرسد.»
اتمام چند درصد پایانی راهآهن رشت ـ کاسپین دچار وقفه طولانی شده و اسدالله عباسی استاندار گیلان چندی پیش کمکاری پیمانکار را یکی از عوامل کندی سرعت تکمیل پروژه راه آهن رشت ـ کاسپین عنوان کرده بود و بر همین اساس خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد.
محمد پردل نژاد، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در گیلان طی گفتوگویی با خبرنگار فارس در سوم مهرماه سال جاری گفته بود که «احداث راهآهن رشت ـ کاسپین پیش از شروع به کار دولت سیزدهم ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تا پایان شهریورماه به پیشرفت ۸۷ فیزیکی رسیده که رشد ۱۹ درصدی را نشان میدهد.»
افتتاح راه آهن رشت ـ کاسپین آرزوی دیرینه مردم گیلان
راهآهن رشت ـ کاسپین، بخشی از طرح توسعه راهآهن و آخرین پازل از اتصال کریدور شمال به جنوب است که در کوتاه مدت بهعنوان بخشی از طرح راهآهن قزوین – رشت – انزلی ـ آستارا میتواند جایگزین مناسبی برای توسعه صادرات و اقتصاد در گیلان باشد.