مدیر عامل راهآهن: بدهیهای بینالمللی ۱۰ ساله را پرداخت کردیم / برای وصول مطالبات و احقاق حقوق کارکنان راهآهن با کسی تعارف نداریم
مدیرعامل راهآهن گفت: بدهیهای بینالمللی راهآهن که از ۱۰ سال قبل باقیمانده بود به روسیه و ترکمنستان پرداخت شد و برخی از شرکتها بیش از ۷ سال است که به راهآهن بدهکارند، با جدیت وصول مطالبات را پیگیری میکنیم.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمالغرب با حضور سید میعاد صالحی برگزار شد
مدیرعامل راهآهن در جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمالغرب گفت: با توجه به افزایش تردد قطارهای مسافری و باری در خط دوم «قزوین – زنجان» اهمیت آن روزبهروز بیشتر میشود.
سید میعاد صالحی افزود: امیدواریم هزار میلیارد تومان در سفر دوم رییسجمهور به استان زنجان تصویب شود تا خط دوم با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت واقعی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری کامل برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع اتصال شرکت صنعتی به ریل باید با جدیت دنبال شود اما باید مشارکت آنها هم در طرح وجود داشته باشد تا قدر آن را بدانند.
آقای صالحی در ادامه با اشاره به شعار راهآهن توانمند، ایران قدرتمند گفت: یکی از الزامات تحقق این شعار، وصول مطالبات و پرداخت بدهیهای راهآهن است.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: بدهیهای بینالمللی راهآهن که از ۱۰ سال قبل باقیمانده بود به روسیه و ترکمنستان پرداخت شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وصول مطالبات از شرکتها گفت: تعارفی با آنها نداریم، برخی از شرکتها بیش از ۷ سال است که به راهآهن بدهکارند، با جدیت وصول مطالبات را پیگیری میکنیم.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: بدهیها، پول پرسنل زحمتکش راهآهن بود که در جیب شرکتها قرار داشت، اکنون با انضباط مالی، این پول به جیب خود راهآهن بازگشت.
سید میعاد صالحی گفت: ما از فرآیند همیشه بدهکار راهآهن به فرآیند پرتلاش و امیدوار تغییر وضعیت میدهیم و مطالبات وصول شده را صرف پرداخت بدهیها از یکسو و جلو بردن پروژههای اصلی از سوی دیگر میکنیم. این روند باید پرقدرت ادامه یابد تا راهآهن توانمند محقق شود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: ما وارث استخوانهای لای زخم و انباشت بدهیها هستیم اما اشکالی ندارد، تکتک آنها را گامبهگام آواربرداری و حل میکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: جیغهایی که برخی شرکتها میزنند ناظر به این است که الان برخلاف گذشته مجبورند طبق قانون پول خدماتی که دریافت میکنند را بدهند و هیچ شرکتی نمیتواند بدون پرداخت هزینه از شبکه ریلی استفاده کند. از این رو اگر مالک واگن هزینه خدمات را ندهد و یا ایمنی را رعایت نکند صدور بارنامه متوقف میشود.
آقای صالحی ادامه داد: این حق دسترسی دقیقا حقوق و دستمزد پرسنل زحمتکش راهآهن از یکسو و هزینه تعمیرات و نگهداری خطوط و شبکه است که برخی از این شرکتها تاکنون اهمالکاری میکردند.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به حذف سلیقهگرایی در شرکت راهآهن گفت: هیچ احدی حق امضای طلایی و دستور ویژه ندارد، این حق را حتی از خود مدیرعامل هم گرفتیم و به سیستم آیتی و سامانه سپردیم تا بدون اعمال توصیه و سلیقه برای همه شرکتها صدور بارنامه با شرط پرداخت بدهیهای قبلی صورت گیرد.
سید میعاد صالحی گفت: در آذر ماه گذشته ۳ اقدام اصلاحی مهم انجام دادیم.
۱) حذف واگنهای شیربسته که نیازمند چندین زیراقدام از جمله تامین کفش ترمز بود.
۲) موضوع انضباط مالی و بستن بارنامه شرکتهای بدهکار بود که انجام شد.
۳) از تشکیل قطارهای مخلوط مربوط به شرکتهای مختلف که یکی ایمنی را رعایت نکرده بود یا یکی بدهکار بود جلوگیری شد و از این پس قطار با واگنهای متعلق به یک شرکت تشکیل میشود.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: شرکتهای دارای واگن رتبهبندی میشوند، از این رو صاحبان بار سراغ شرکتهایی میروند که هم واگن کافی دارند، هم خوش حساب هستند و هم ایمنی را رعایت میکنند.