counter easy hit
یادداشت

ریل ایران بررسی کرد؛

راه آهن ایران، شاهراه ارتباطی پیمان بریکس/معرفی پتانسیل های شبکه ریلی ایران به اعضای BRICS

برگزاری وبینار «تجارب کشورهای بریکس : نگاه اجمالی، استراتژی توسعه و پروژه های لجستیکی راه آهن ج.ا.ایران» با حضور بیش از ۲۰۰ شرکت از کشورهای عضو این پیمان، نشانگر اهمیت مسیر ریلی کشورمان به عنوان شاهراه ارتباطی بریکس است.

به گزارش ریل ایران؛ سیاست های راهبردی مدیرعامل راه آهن برای توسعه ترانزیت ریلی بین المللی و تنوع بخشی به مسیرهای عبوری از ایران، منجر به افزایش نقش آفرینی شبکه ریلی کشورمان در معادلات تجاری منطقه ای و فرا منطقه ای شده است.

اما علاوه بر مناسبات دوجانبه ریلی میان ایران و کشورهای همسایه، توسعه روابط در قالب سازمان های بین المللی مهمی همچون سازمان همکاری های شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و به تازگی نیز بریکس، کمک شایانی به معرفی مسیرهای ترانزیتی ریلی عبوری از ایران نموده است.

معرفی ظرفیت ها و فرصت های همکاری راه آهن ایران به کشورهای عضو بریکس (BRICS)

دفتر امور بین الملل راه آهن سه شنبه هفته گذشته از برگزاری وبینار «تجارب کشورهای بریکس: نگاه اجمالی، استراتژی توسعه و پروژه های لجستیکی راه آهن ج.ا.ایران» به دعوت آکادمی حمل و نقل بریکس خبر داد که بیش از ۲۰۰ شرکت از کشورهای عضو بریکس در آن حضور داشتند.

معرفی اجمالی راه آهن ج. ا.ایران ، اتصال ریلی به همسایگان، کریدورهای بین المللی ریلی  عبوری از کشورمان، ایستگاههای مرزی و بنادر دریایی متصل به شبکه ریلی، مراکز لجستیک ریلی و پروژه های مهم و زیربنایی ریلی جهت توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی از جمله محورهای ارائه  نمایندگان راه آهن ج.ا.ایران در این وبینار اعلام شده است. طی سال های ۲۰۲۵-۲۰۲۴ و به دنبال اضافه شدن کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و اندونزی به گروه بریکس فرصت های تازه ای برای توسعه تجارت و نیز تقویت اتصالات حمل و نقلی در درون گروه بریکس به وجود آمده است.

به منظور بهره جستن از این فرصت، آکادمی حمل و نقل بریکس، زیر نظر راه آهن روسیه و دانشگاه شرکتی راه آهن روسیه، رویداهایی را بصورت آنلاین در خصوص معرفی طرفیت ها و فرصت های موجود در حمل و نقل و لجستیک بین اعضای بریکس از جمله در حوزه راه آهن  برای اعضای این کارگروه و مخاطبین آن برگزار نموده که وبینار برگزار شده اخیر در همین زمره جای میگیرد.

راه آهن ایران، شریان حیاتی بریکس

اگرچه گستره جغرافیایی بنیانگذاران بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ماهیت تجاری این پیمان تجاری را تا حدی مبهم جلوه میداد، اما همانطور که اشاره شد، اضافه شدن کشورهای ایران، امارات، مصر، اتیوپی و اندونزی، گستره فعالیت های بریکس را از پیمانی متمرکز بر تعرفه های تجاری، به سازمانی برای توسعه مناسبات ترانزیتی و تجاری منطقه ای تبدیل کرده است.

در حال حاضر، کشورهای عضو بریکس به جز برزیل، همگی در گستره جغرافیایی شمال یا جنوب قرار گرفته که مسیر ترانزیتی ایران می تواند به عنوان پل ارتباطی موثر میان این کشورها عمل کند. در حقیقت، ذکر این پرسش بسیار مهم است که در صورت نبود ایران، کدام مسیر جایگزین می تواند به همین میزان، با ثبات، ارزان قیمت و برای ترانزیت بار نیز سریع عمل کند؟

نکته ای که باید در این خصوص مد نظر قرار داد اینکه به گفته محمد آقا قوام نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول در آبان سال گذشته، حجم تجاری کشورهای عضو بریکس با یکدیگر به رقم ۶۱۵ میلیارد دلار دانسته که رقمی بسیار چشمگیر برای توسعه تجاری میان این کشورها محسوب می شود. این در حالیست که وب سایت دیپلماسی ایرانی در تیرماه سال جاری، از افزایش این حجم به بالای یک تریلیون دلار خبر داده که نشانگر مسیر رو به رشد تجاری میان اعضای این سازمان است.

حضور بیش از ۲۰۰ شرکت از کشورهای عضو بریکس در وبینار آشنایی با مسیرهای ریلی ایران، خود نشانگر عزم جدی و بازار بزرگ این سازمان بین المللی برای بهره برداری در ترانزیت ریلی کشور است. اما این تمام ماجرا نیست. خارج از پیمان بریکس، حجم تجاری کشورهای عضو این پیمان با تمامی جهان (و نه صرفا اعضای بریکس) به بالای ۱۰ میلیارد دلار می رسد که قطعا با تبدیل شدن مسیر ریلی و جاده ای ایران به عنوان شاهراه ارتباطات اصلی کشورهای عضو، پتانسیل کافی برای شکل گیری جهش در حجم مروادات تجاری میان کشورهای عضو وجود دارد.

اما آنچه مسلم است، بهره برداری مناسب از پتانسیل های بریکس تا حد زیادی به میزان بهره برداری از ظرفیت های دیپلماسی فعال اقتصادی کشور بستگی دارد که خارج از اراده راه آهن است. با اینحال، به نظر می رسد میزان فعالیت راه آهن در زمینه فعالسازی حداکثری مسیرهای ترانزیتی ایران از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، بسیار بیشتر از پتانسیل ذاتی یک شرکت صنعتی – تجاری بوده است که در صورت همپوشانی مناسب سیاست ه

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا