تاکید مدیرعامل راهآهن بر اصلاح اساسی کل فرایند حمل بار و سودآوری همه حلقهها
مدیرعامل راه آهن با اشاره به برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته در ماههای اخیر برای انضباط بخشی به فرآیند مالی حمل بارهای ریلی، از پرداخت کامل مطالبات مالکین لکوموتیو از محل وصول مطالبات خبر داد و تاکید کرد با روند اصلاحی پیش رو، تمامی حلقه های حمل بار از مالک بار تا خریدار بار منتفع خواهند شد
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، نشست تخصصی سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن با مالکان لکوموتیو روز یکشنبه یکم بهمن ۱۴۰۲ در ساختمان شهدای راهآهن برگزار شد.
سید میعاد صالحی در این نشست ۸ ساعته که تا حوالی نیمه شب طول کشید با اشاره به وعدهای که به مالکان لکوموتیو جهت پرداخت مطالبات معوق داده بود، اظهار کرد: به لطف خدا وعده ای که در مهرماه به مالکین لکوموتیو دادیم را کاملا انجام دادیم و با انضباط بخشی به فرآیند مالی بین مالکین واگن و راه آهن تعهدات راه آهن به مالکان لکوموتیو پرداخت شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این آغاز اصلاح مسیر است که گامهای اولیه آن انضباط مالی بوده است و گام های بعدی نیز در موضوع لکوموتیو و سایر حوزههای دیگر است.
وی خاطر نشان کرد: از ۳۰ هزار واگن باری در گردش، حدود ۸ هزار واگن بهصورت شیر ترمز بسته سیر میکردند که طی دو ماه،این تعداد به صفر رسید و اکنون هیچ واگنی با شیر بسته اعزام نمیشود.
دکتر صالحی با بیان اینکه در اصلاحاتی که انجام میدهیم بخش مهمی از آن درباره لکوموتیو هستند گفت: اکوسیستم اصلاح شده ای برای راه آهن بنا می نهیم که برای همه برد- برد است.
وی تاکید کرد: از مطالباتی که وصول شده یک ریال در حوزه دیگری صرف نشده بلکه ابتدا بدهی راه آهن به شرکت های مالک لکوموتیو پرداخت شده است.
دکتر صالحی اظهار کرد: در آذرماه سه اقدام اصلاحی در راهآهن انجام شده است.
به گفته صالحی، ممنوعیت اعزام واگن باری با شیر ترمز بسته، وصول مطالبات و اعزام قطار کامل، از جمله اقدامات اصلاحی انجام شده هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطار کامل قطاری است که تمام واگنهایش برای یک شرکت باشد، ادامه داد: طبق قانون برنامه هفتم توسعه، تا پایان سال دوم اجرای این قانون، بایستی قطارها بهصورت کامل اعزام شوند که اکنون این کار را انجام شده است و تمامی قطارها باید بصورت کامل سیر کنند.
وی با بیان اینکه با حذف امضای اشخاص، اکنون تمامی بارنامهها بصورت کاملا سیستمی انجام میشوند و برای صدور بارنامه از اعمال سلیقه پرهیز میشود، تصریح کرد: در حال حاضر پرداختهای عمده شرکتهای باری بروز شده نیز انتظار دارند که بارها خوب و منظم حمل شود.
دکتر صالحی با تاکید بر اینکه اصلاحات در راهآهن به صورت همه جانبه در حال اجرا است، عنوان کرد: اکنون انتظار داریم تا نقشی که در این سیستم برای مالکان لکوموتیو دیده شده، به درستی اجرا شود.
مدیرعامل راهآهن سپس با اشاره به پرداخت هفت صورت وضعیت مالکان لکوموتیو در سه ماه گذشته تاکید کرد: از مالکان لکوموتیو برنامه ای عملیاتی و اجرایی برای دو ماه آینده به جهت افزایش آماده به کاری و قابلیت اطمینان کشنده ها می خواهیم به نحوی که معاونت بهره برداری راه آهن بتواند برنامه ریزی مناسبی برای حمل بار داشته باشد.
سید میعاد صالحی افزود: با چنین برنامهای، انتظار صاحبان بار برآورده خواهد شد، به طوری که از یکسو با پرداخت به روز هزینههای جابهجایی بار به واگنداران، امکان وصول مطالبات و پرداخت به مالکان لکوموتیو فراهم باشد و از سوی دیگر بارها منظم و به خوبی حمل شود.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با همه مسایل از جمله اصلاح تعرفه و دیگر مسایل مالکان لکوموتیو، راهآهن آمادگی کامل دارد تا با استدلالهایی که مطرح میشود، نسبت به اصلاحات لازم اقدام کند.
مدیرعامل راه آهن با توضیح روند طی شده و مانع تراشی های صورت گرفته در خصوص پرداخت ماده ۱۲ به سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: تاکنون به جای هفت خوان، هفتاد خوان را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم با همکاری بهینه سازی در آینده نزدیک شاهد واریز وجوه باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی سپس با ارائه تصویری شفاف از اصلاحات پیش روی صنعت ریلی گفت: با برگزاری جلسات فنی در خصوص سه مورد مشخص تصمیم می گیریم.
طرح جامع جانمایی دپوهای تعمیرات برای افزایش بهره وری لکوموتیو ها و کاهش زمان تعمیرات، شرایط بهینه تشکیل قطار با در نظر گرفتن متغیر های مختلف به نحوی که مسیرهای خوب حمل بار به لکوموتیوهایی اختصاص یابد که بالاترین قابلیت اطمینان را دارند، اصلاح نرخ تعرفه بر اساس پارامترها و متغیرهای موثر دستور کار جلسات بعدی راه آهن برای اصلاح حوزه حمل بار خواهد بود.
گزارش تصویری این جلسه در نشانی زیر قابل مشاهده است