ریل و سیاست

فعالیت بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور/ راه آهن کردستان توسعه می یابد

معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه آهن کشور گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار و ۳۰۱ کیلومتر خطوط راه آهن در کشور فعال است که ۱۱ هزار و ۹۲۹ کیلومتر آن اصلی و سه هزار و ۳۷۲ کیلومتر نیز فرعی است.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، مرتضی جعفری روز چهارشنبه در جلسه بررسی ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: ناوگان ریلی ما در کشور نیز هزار و یک دستگاه لکوموتیو، ۳۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه واگن باری و هزار و ۸۳۰ دستگاه سالن مسافری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بنادر شهید رجایی، امام، امیرآباد و خرمشهر در کشور به شبکه ریلی متصل هستند، گفت: کالاهای قابل حمل در شبکه ریلی کشور شامل مواد معدنی، مواد نفتی و کالاهای اساسی، کالاهای صنعتی و سایر است.

معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه آهن کشور در ادامه به خط ریلی کردستان اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه کردستان بتازگی به شبکه ریلی متصل شده با مشکلاتی مواجه است که باید رفع شود تمام تلاش ما توسعه این شبکه در استان است و این آمادگی را داریم که برای فعال‌تر شدن شبکه از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی بهره ببریم.

وی یادآور شد:موانع موجود در زمینه حمل بار و کالا در این شبکه ریلی مورد توجه است، ضمن اینکه باید تلاش شود ظرفیت مسافر در این خط ریلی نیز افزایش پیدا کند و ایستگاه‌های اصلی باقی مانده نیز راه‌اندازی شود.

جعفری تاکید کرد: ما باید ازتمام ظرفیت‌ها برای تداوم و توسعه فعالیت این خط ریلی بهره ببریم و با توجه به اینکه سالیانه ۱۸ هزار کشته و ۲۰۰ هزار قطع عضو در جاده‌های کشور داریم در حالی که این آمار در کل شبکه راه آهن ۲ رقمی است و این مهم اهمیت بهره گیری از شبکه ریلی را بیشتر می کند.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن کشور با اعلام آمادگی حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تصریح کرد: تلاشمان توسعه راه‌آهن در کردستان است، کسانی که تمایل دارند در حوزه بین‌المللی فعالیت کنند، جهت عقد قرارداد به کشورهای دیگر معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه حوزه ریلی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، افزود: خط ریلی کردستان دارای اهمیت ویژه بوده و متصل شدن به این مرز باشماق سبب می‌شود که حجم‌ فعالیت‌ها بیشتر شود و از طرفی هم به سبب شرایط ویژه راه‌آهن اهمیت این منطقه را دوچندان کرده که اقدامات حاصل تلاش همه نیروها در بخش‌های مختلف است.

حیدری بیان کرد: تا پایان امسال ایستگاه مسافرگیری قروه راه‌اندازی می‌شودو در اینصورت تعدادسفرها بیشتر خواهد شد.

راه‌آهن تاثیر منفی بر سیستم حمل‌ونقل نگذاشته است

کیومرث حبیبی معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در روزهای سه‌شنبه هر هفته دو سفر انجام و ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر مسافر جابه‌جا می‌شود، خاطر نشان کرد: راه‌آهن و سیستم حمل‌ونقل مکمل یکدیگرند و تاثیر منفی روی درآمد این حوزه نگذاشته است.

به گفته وی، ۵۰ هکتار زمین در مسیر راه‌آهن تملک شده و در آینده نزدیک این خط ریلی بیشتر توسعه می‌یابد.

سیدکمال حسینی، مدیرکل امور جذب و سرمایه‌گذاری استانداری کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ درصد لاستیک کشور در استان تولید و این ظرفیت نزدیک ایستگاه راه‌آهن است، اظهار کرد: سالانه درآمد حوزه اقتصادی در استان بیش از ۷ هزار میلیارد دلار درآمد است، امیدواریم که زیرساخت‌های این مسیر توسعه و شاهد اتصال راه‌آهن به مرز باشماق باشیم.

۳۰ شهرک صنعتی در کردستان

حمیدرضا امانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان نیز با اشاره به اینکه ۳۰ شهرک ناحیه صنعتی مصوب داریم، اظهار کرد: از این تعداد ۲۰ شهرک فعال داریم که ۱۰ مورد آن حدفاصل قروه ـ دهگلان با ۳۰۰ واحد تولیدی است.

راه‌آهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور بود که احداث آن از اوایل دهه ۷۰ مطرح و سال ۸۳ مصوب و کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن از سال ۸۴ آغاز و امسال بعد از ۲۰سال توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

قطار همدان ـ سنندج ۳ ایستگاه مسافری سنندج، قروه، دهگلان و ۶ ایستگاه پشتیبان خط و باری در کل مسیر دارد. طول این پروژه ریلی حدود ۱۵۰ کیلومتر است که دارای ۷ ایستگاه شامل ۳ ایستگاه ترافیکی و ۴ ایستگاه‌ مسافری است. تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن قروه که ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا