بین‌الملل

[تماشا کنید] نگاهی به پیشرفت راه آهن تایلند در طول ۱۲۳ سال!

توسعه حمل و نقل ریلی و ساخت خطوط سریع السیر، از استراتژی های مهم دولت این کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش پتانسیل صادرات این کشور محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز: کشور تایلند از جمله مقاصد گردشگری مهم قاره آسیا محسوب می شود. وجود تاریخ غنی، معابد متعدد، سایت های گردشگری حیات وحش و طبیت گردی کم نظیر، از مهمترین جاذبه های گردشگری تایلند محسوب می شوند.

با اینحال، تایلند طی سه دهه اخیز، پیشرفت چشمگیری در مدرن سازی زیرساخت های اقتصادی و صنعتی خود داشته و امروزه، شرکت های بزرگ ژاپنی همچون تویوتا و نیسان، بخش مهمی از تولید محصولات خود را در این کشور انجام می دهند.

معرفی راه آهن تایلند

مدرن سازی صنایع و حرکت ملی یک کشور به سمت صنعتی شدن، نیازمند زیرساخت های لازم است. بدون حمل و نقل عمومی متناسب با تعدد و تجمع نیروی کار به ویژه در شهرها و شهرک های صنعتی، امکان حرکت سریع به سمت اهداف تعیین شده برای رشد صنعتی وجود نخواهد داشت.

راه آهن تایلند با قدمت ۱۲۳ ساله خود نیز از این قافله عقب نمانده و دولت این کشور، برنامه های متعددی برای به روز آوری حمل و نقل ریلی به ویژه در شهرهای صنعتی همچون بانکوک دارد. نخستین خط ریلی تایلند در ۲۶ مارس ۱۸۹۶ بین یانکوک و «آیوت تاها» راه اندازی شده و حمل و نقل ریلی از آن زمان، در کانون توجه پادشاهی تایلند قرار داشته است.

نکته مهم در خصوص راه آهن تایلند اینکه ایسگاه ریلی بزرگ «بانگ سو» در شهر بانکوک، در حقیقت کانون اتصالات ریلی پایتخت محسوب می شود. امروزه تایلند از خطوط متعدد ریلی در دو نوع سیع السیر و عادی بهره می برد که اپراتورهایی مجزا از یکدیگر دارد. وجود خطوط مونو ریل نیز خطوط ریلی بانکوک را به مراکز مهمی چون سه فرودگاه، پایانه های مسافری و مراکز تجاری شهر متصل می سازد.

خطوط ریلی سریع السیر تایلند نیز در حال حاضر به چهار خط اصلی در شمال، شمال شرق، شرق و جنوب محدود می شود که مقصد تمامی آنها شهر بانکوک خواهد بود. نخستین خط شریع السیر تایلند نیز در سال ۲۰۲۳ بین شهرهای بانکوک و ناکون راتچاسیما راه اندازی شد.

خطوط داخل شهری و حومه ای بانکوک در اختیار شرکت MRT قرار داشته که هر خط با رنگ ویژه ای شناسایی می شود. به عنوان مثال، خط قرمز یا SRT ویژه قطارهای حومه ای است که شهرهای اقماری بانکوک را به پایتخت متصل می سازد.

راه آهن تایلند طی سال های اخیر، استراتژی دو خطه سازی خطوط ریلی خود را به عنوان یکی از کلیدی ترین ملزومات حمل سریع در دستور کار خود قرار داده و تاکنون، هفت خط از خطوط اصلی این کشور به طول ۹۹۳ کیلومتر دارای خطوط رفت و برگشت هستند. راه آهن تایلند قرار است فاز دوم دو خطه سازی شبکه ریلی خود را برای هفت خط دیگر این کشور به طول ۱۴۸۳ کیلومتر آغاز نماید.

همچنین، ساخت سه خط جدید ریلی برای شهرهای «دِن چای»، «چیانگ رای» و «چیانگ کونگ» به طول ۳۲۳ کیلومتر در دستور کار کار راه آهن تایلند برای سال ۲۰۲۴ قرار دارد. اتصال ریلی سه شهر «موک دان»، «بان پای» و «ناکن پانوم» به  طول ۳۵۵ کیلومتر نیز در فاز دوم ساخت خطوط ریلی جدید تابلند فهرست شده اند. بنا بر اعلام راه آهن تایلند، پس از اتمام تمامی پروژه های یاد شده، ۳۱۵۷ کیلومتر از خطوط ریلی این کشور دو خظه شده و ۱۲ خط جدید ریلی با مجموع طول ۲۴۱۹ کیلومتر نیز در این کشور ساخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا