از ترمزدار شدن ۸ هزار واگن باری تا پرداخت بدهی ۴ میلیون فرانکی به ترکمنستان
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی ضمن نشست با اصحاب رسانه از پیگیری گسترده برای دریافت منابع ماده ۱۲ برای شرکتهای خصوصی در مورد سرمایهگذاری در بخش ریلی خبر داد و گفت: قرارداد و تفاهمنامه لازم برای اجرایی شدن پرداخت منابع ماده ۱۲ بین وزرای راه و شهرسازی و نفت به امضا رسید و قرارداد با شرکتها بسته شد و پس از آن کاربرگ میزان صرفهجویی ناوگان با تایید راهآهن به سازمان بهینهسازی مصرف سوخت ارسال شده و اکنون حواله های پرداخت به وزارت نفت ارسال شده که امیدواریم بهزودی راهی سازمان برنامه شده و به شرکتهای خصوصی پرداخت شود.
۸ هزار واگن باری در سال گذشته ترمزدار شد
سید میعاد صالحی گفت: سالها در راهآهن بسیاری از شرکتها، واگنهای خود را بدون ترمز و با شیربسته در شبکه راهی میکردند که پس از یک سال برنامهریزی با اجرای پایلوت از منطقه قم، همه واگنهای باری در شبکه ترمزدار شدند و با همت همه مناطق و پرسنل راهآهن و همراهی شرکتهای مالک واگن، پس از ۲ دهه دیگر هیچ واگنی با شیر بسته (بدون ترمز) حرکت نمیکند.
کابوس لکوموتیورانان فرار قطار بود که هر سال در راهآهن اتفاق میافتاد
با تمهیدات صورتگرفته برای ممنوعیت سیر واگنها با شیر بسته (بدون ترمز) دیگر ترمز زیر پای لکوموتیوران خالی نمیشود تا قطار فرار کند.
تشکیل قطار کامل در راهآهن آرزوی دیرینه صنعت ریلی بود
در روزهای ابتدایی اجرای قانون برنامه هفتم، در راهآهن با تمهیدات صورت گرفته تقریبا صددرصد قطارهای باری به صورت کامل تشکیل میشود و برنامه به طور کامل اجرایی شد.
در شبکه ریلی ایمنی اصل اول است و اساساً تشکیل قطار باری کامل توانست موضوع ترمزدار شدن همه واگنها را محقق کند.
برخی از صاحبان کالا از واگنها به جای انبار استفاده میکنند تا دموراژ ندهند
سرعت سیر با سرعت بازرگانی متفاوت است. سرعت سیر در شبکه ریلی برای بار ۶۰ کیلومتر بر ساعت است اما سرعت بازرگانی که شامل تکمیل یک سیکل کامل از بارگیری تا حمل تا تخلیه و بازگشت به مبدا برای بارگیری جدید است، به عوامل بیرونی زیادی وابسته است.
برخی از صاحبان بار عمدا بار را تخلیه نمیکنند که هزینه انبار یا دموراژ ندهند، برخی مشکلات گمرکی یا بنادر دارند که همه این موارد روی سرعت بازرگانی تاثیر دارد و آن را تا حدود ۵ کیلومتر کاهش میدهد.
یکی از برنامههای مهم ما در سال جدید افزایش سرعت بازرگانی در کل شبکه است، حتی پرداختهای انگیزشی مناطق را هم بر اساس افزایش سرعت بازرگانی تنظیم کردیم.
پرداخت بدهی ۴ میلیون فرانکی به ترکمنستان
در حال کمر راست کردن از بازپرداخت بدهیهای ارزی به کشورهای مختلف هستیم. از جمله اینکه سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم، به نحوی که این بدهی از ۶ میلیون فرانک به ۲ میلیون فرانک رسیده و نیمه اول ۲۰۲۴ این بدهی تسویه میشود.
با وجود مشکلاتی که از دورههای قبلی به جا مانده بود، با کاهش توقف واگنهای مسافری و تغییر نسل زمانهای مسافری به سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا شاهد بیش از ۷ درصد جابهجایی مسافر بودیم. بدین ترتیب از ۲۸ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در ۱۴۰۲ رسیدیم و رکورد جابهجایی مسافر ریلی در تاریخ حملونقل ریلی شکست.
۲۱ لکوموتیو باری ایرانی تولید کردیم
قبل از اینکه بنده مسئولیت را در راهآهن به عهده بگیرم، ۹۵۰ لکوموتیو داشتیم و اکنون حدود ۱۰۰۰ لکوموتیو داریم.
سال گذشته با ظرفیتهای داخلی ۲۱ لکوموتیو باری نو تولید کردیم، ۱۵۰ لکوموتیو مسافری زیمنس با عمر متوسط ۱۱ سال داریم که از این تعداد، زمانی که به راهآهن آمدم ۵۰ لکوموتیو متوقف دائم بود، از ۱۰۰ لکوموتیو ۸۲ عدد کار میکرد و از این تعداد فقط ۱۷ لکوموتیو در بهرهبرداری سالم بود.
بیش از ۲۰۰ لکوموتیو بیش از ۲۰ سال استفاده نمیشده است و حدود ۱۵۰ لکوموتیو متوقف هستند اما ما در مسیر بازگرداندن به سیر لکوموتیوهایی هستیم که تکنولوژی آنها هنوز منقضی نشده است.
استفاده از ظرفیت تهاتر نفتی سال ۱۴۰۰ استارت خورده است
استفاده از ظرفیت تهاتر نفتی سال ۱۴۰۰ استارت خورده و مسیر طولانی در کشور طی شده تا برای تامین مالی قویتر پروژههای راه استفاده شود.
۱۰ میلیارد دلار برای پروژههای وزارت راه تصویب شد که نیاز داشت در سطح دولت مصوبات مختلفی تصویب شود و اکنون بخشی از پروژههای وزارت راه از طریق تهاتر تامین مالی میشود.