روزنامه فرهیختگان: میراث عجیب دولت روحانی برای راهآهن/ آرایش حساب های راهآهن در دولت قبل
سید میعاد صالحی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار «فرهیختگان» درخصوص اینکه آیا شرکت راهآهن آثار قیمتهای تکلیفی دولت را در صورتهای مالی خود برآورد و منتشر کرده یا خیر، گفت: طبیعتا قیمتگذاری پایین یکی از عواملی است که در وضعیت امروز راهآهن نقش اساسی بازی کرده و در عدم توفیق شرکت راهآهن و شرکتهای بخش خصوصی بسیار موثر بوده است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، به نقل از روزنامه فرهیختگان، مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه یکی از اقدامات دوره مدیریتیاش ایجاد شفافیت در حوزه ریلی است، گفت: در دولت قبل متاسفانه مدیران سابق با آرایش حسابها زیان راهآهن را یا کم نشان دادند یا اینکه در یک سال هم راهآهن را سودده نشان دادند. اما در دو سال اخیر با بررسیهای سازمان حسابرسی مشخص شد یک زیان شش هزار میلیارد تومانی از عملکرد سالهای ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برای ما به یادگار گذاشتهاند. نکته قابل تامل اینکه، ما فقط وارث این زیان نیستیم، بلکه در آن زمان مدیرانی که راهآهن را سودده نشان دادهاند (با آرایش حسابها) علاوهبر پاداشی که گرفتهاند، باعث شدهاند خزانهداری کل کشور بابت سودی که آنها به ظاهر ساختهاند، از ما درخواست مالیات و سود سهم دولت را داشته باشد.
وی گفت: جالب است بدانید که در صورتهای حسابرسیشده بندهایی که سازمان حسابرسی برای سالهای ۹۷ تا ۹۹ آورده بعضا در یک سال تا ۳۴ بند هم میرسد. این حجم از ابهام و عدم شفافیت در عملکرد آن سالها بیسابقه است.
جابهجایی ۳۲ میلیون مسافر در حملونقل ریلی
سیدمیعاد صالحی با اشاره به عملکرد راهآهن در ۱۴۰۲ گفت: «طی دهها سال به دلیل فقدان بودجه، حدود یکسوم واگنهای در سیر بدون ترمز سیر میکردند و از ۲۵ هزار واگن، هشت هزار دارای عیب ترمز بودند. یک سال روی این موضوع کار کردیم و در مهر ۱۴۰۲ تصمیم بر اجرا گرفتیم. امروز هیچ واگن باری بدون ترمزی در شبکه ریلی راهآهن سیر نمیکند. در آغازین روزهای اجرای قانون برنامه هفتم، بیش از ۹۰ درصد از سیر قطارهای باری ما کامل است. در سال گذشته در حوزه ترانزیت ریلی ۱۰ درصد رشد داشتیم. عمده ترانزیت ما در محصولاتی به جز گوگرد بوده است. از کشورهای هدف ترانزیت، کشور روسیه بود که سال گذشته به کشورهای همکار ما با اولین بار کود پتاس اضافه شد.»
صالحی درباره سرعت سیر واگنها هم توضیح داد: «سرعت سیر باری واگنهای ما ۶۰ کیلومتر بر ساعت است و سرعت سیر مسافری تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هم قابلیت دارد، اما سرعت باری بازرگانی ما ۵ کیلومتر بر ساعت است. عمده پایین بودن سرعت بازرگانی به دلیل معطلی واگنها در زمان تخلیه یا معطل ماندن در صف تخلیه است. یکی از اهداف ما برای سال جدید افزایش سرعت بازرگانی است. با آییننامه کیلومتراژ، لکوموتیورانها، روسای قطارهای باری و مسافری سعی میکنند زمانهای بیهوده را حذف کنند و سرعت بازرگانی را افزایش دهند. حدود ۷۰ درصد واردات ریلی ما به پایتخت میآید و از تهران توزیع میشود، با راهاندازی بندر خشک آپرین حجم عملیات ما دوبرابر شده است. با توجه به فراخوان برای جذب سرمایه بخش خصوصی، بخشی وارد عملیات عمرانی شده و امیدواریم بندر خشک فعالتر شود. سال گذشته راهاندازی قطار ترکیبی ایران – کربلا بهصورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راهآهن شلمچه – بصره است و اکنون در حال مینروبی زمینهای باقیمانده هستیم. طی جلسهای که روز گذشته داشتیم مقرر شد در روزهای آینده زمین را برای احداث به ما تحویل دهند.»
صالحی تاکید کرد: «با کاهش توقف واگنهای مسافری و تغییر نسل زمانهای مسافری به سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا شاهد بیش از هفت درصد جابهجایی مسافر بودیم. بدینترتیب از ۲۸ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در ۱۴۰۲ رسیدیم و رکورد جابهجایی مسافر ریلی در تاریخ حملونقل ریلی شکست. قبل از اینکه بنده مسئولیت را در راهآهن به عهده بگیرم، ۹۵۰ لکوموتیو داشتیم و اکنون حدود ۱۰۰۰ لکوموتیو داریم. سال گذشته با ظرفیتهای داخلی ۲۱ لکوموتیو باری نو تولید کردیم، ۱۵۰ لکوموتیو مسافری زیمنس با عمر متوسط ۱۱ سال داریم که از این تعداد، زمانی که به راهآهن آمدم ۵۰ لکوموتیو متوقف دائم بود، از ۱۰۰ لکوموتیو ۸۲ عدد کار میکرد و از این تعداد فقط ۱۷ لکوموتیو در بهرهبرداری سالم بود. بیش از ۲۰۰ لکوموتیو بیش از ۲۰ سال استفاده نمیشده است و حدود ۱۵۰ لکوموتیو متوقف هستند، اما ما در مسیر بازگرداندن به سیر لکوموتیوهایی هستیم که تکنولوژی آنها هنوز منقضی نشده است.»