[ تماشا کنید] ممنوعیت اعزام واگن های شیر بسته امسال هم به صورت جدی پیگیری می شود
مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه راه آهن گفت: ممنوعیت اعزام واگن های شیر بسته یا بدون ترمز، باعث کاهش توقف قطار، افزایش فشار ترمز و بالا رفتن ضریب اطمینان سیر قطارها شد و این مورد را امسال نیز به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.
حمید گوگوچانی به خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، گفت: از مهمترین اقداماتی که از سال گذشته برای افزایش ایمنی در شبکه ریلی آغاز شد، ممنوعیت سیر واگن های شیر بسته به دستور مدیرعامل راه آهن بود.
وی تاکید کرد: برای افزایش ایمنی ضرورت داشت که واگن های با ترمز معیوب یا بدون ترمز، از سازمان قطارهای باری حذف شود و این اقدام بزرگی بود که علی رغم تحمیل هزینه های زیاد، همت بالایی نیز می طلبید.
گوگوچانی در مورد واگن شیر بسته گفت: وقتی در سازمان یک قطار، تعدادی واگن با تنوع خاص، مالکین واگن متفاوت، بار خاص، سیستم ترمز و تعلیق متفاوت قرار میگیرد، هر کدام باید وظایف خود را انجام دهد. وقتی واگنی ترمز معیوب داشته باشد یعنی ترمز نمی گیرد و تمام فرسایش و استهلاکی که باید در کفش ترمز و چرخ ها ایجاد شود اتفاق نمیافتد و به تمام واگنها تحمیل میشود و شرکتی که واگن سالم دارد باید جور بقیه واگنهای شیر بسته را بکشد.
وی افزود: ضمن اینکه وقتی چند واگن، شیر بسته باشد مانور قطار هم اضافه شده و احتمال وقوع سوانح بیشتر میشود.