[تماشا کنید] نگاه سیاسی به نرخ تعرفه لکوموتیو در ادوار گذشته/صاحبان بار هزینه حملونقل ریلی را از ۱۵ درصد به یک درصد کاهش دادند
نماینده مالکان لکوموتیو و دبیر کارگروه لکوموتیو انجمن صنفی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه در گذشته به نرخ لکوموتیو از جنبه سیاسی نگاه شده است، تصریح کرد: نگاه سیاسی به موضوع نرخ تعرفه لکوموتیو باعث شد تا مدیران اسبق با فرافکنی یا آن را به شورای رقابت یا به وزارت راه و شهرسازی یا جای دیگر ارسال کنند.
بهیار صنوبری، مدیرعامل نیروی کشش ریلی پرس و نماینده مالکان لکوموتیو و دبیر کارگروه لکوموتیو انجمن صنفی حمل و نقل ریلیدر گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با انتقاد از عملکرد مدیران عامل سابق راهآهن در رسیدگی به مشکلات مالکان لکوموتیو، گفت: متاسفانه مدیران عامل سابق راهآهن به موضوعات لکوموتیو نگاه اقتصادی نداشتند.
مدیرعامل نیروی کشش ریلی پرس اظهار کرد: هر چند زنده ماندن بخش خصوصی در سرمایهگذاری لکوموتیو و ادامه دادن این مسیر کاملا به نرخ تعرفه بستگی دارد؛ اما در گذشته، به نرخ تعرفه لکوموتیو از جنبه سیاسی نگاه شده است.
وی تصریح کرد: مدیران عامل اسبق راهآهن به موضوع نرخ تعرفه لکوموتیو بیشتر به دید سیاسی نگاه میکردند و عملا این موضوع باعث میشد تا موضوعات اقتصادی کنار گذاشته شده و به آن توجه لازم انجام نشود.
صنوبری تاکید کرد: نگاه سیاسی به موضوع نرخ تعرفه لکوموتیو باعث شد تا مدیران اسبق با فرافکنی یا آن را به شورای رقابت یا به وزارت راه و شهرسازی یا جای دیگر ارسال کنند تا بدین گونه از تعیین نرخ عادلانه تعرفه شانه خالی نمایند.
مدیرعامل نیروی کشش ریلی پرس خاطرنشان کرد: به همین جهت است که امروزه شاهد این هستیم که در حالی، صاحبان بار و کالا نرخهایشان را مرتب افزایش میدهند؛ اما نرخ لکوموتیو و نرخ حمل و نقل راهآهن به طور سالانه تعیین میشود که این موضوع عین ظلم مضاعف است.
وی با بیان اینکه مالکان لکوموتیو خواهان تعیین نرخ تعرفه متناسب با هر فصل و به طور ۳ یا ۴ ماهه هستند، عنوان کرد: خوشبختانه مدیرعامل راهآهن نیز به همین نتیجه رسید و در سال گذشته این اتفاق افتاد و هم سهم راهآهن و هم سهم لکوموتیو افزایش پیدا کرد.
صنوبری تصریح کرد: به این ترتیب صاحبان بار نیز هزینههای حمل و نقل ریلی را در قیمت تمام شدهشان خواهند دید و آن را لحاظ خواهند کرد. اکنون عددی که این شرکتها از مجموع درآمد خود بابت هزینه حمل و نقل ریلی پرداخت میکنند، از ۱۵ درصد سالهای گذشته، به ۷ و بعد ۶ و بعد به ۳ و در حال حاضر به یک درصد رسیده است.
به گفته مدیرعامل نیروی کشش ریلی پرس، سرکوب نرخ تعرفه لکوموتیو به قیمت از بین رفتن این صنعت تمام میشود.