نمایشگاه ریلی

[تماشا کنید] بودجه ۵ همتی تخصیص یافته پاسخگوی هزینه‌های راه‌آهن نیست

نشست مدیرعامل راه‌آهن با مدیران ارشد شرکت‌های بخش خصوصی مالکین لکوموتیو، واگن باری، واگن مسافری و تولید کنندگان و تعمیرکاران ریلی در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی برگزار شد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به بودجه ۵ همتی تخصیص یافته برای تامین تمامی هزینه‌ها به راه‌آهن در سال جاری، عنوان کرد: از سوی دیگر شاهد این هستیم که ۱۴۰ همت بودجه برای واردات بنزین و گازوئیل اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: برگزاری چنین جلسه‌ای با این ترکیب در حوزه حمل و نقل ریلی نادر است و به نظر می‌رسد که نخستین بار است چنین جلسه‌ای تشکیل شده باشد.

صالحی گفت: در این جلسه تصمیم داریم میزان و جریان نقدینگی در حمل‌ونقل ریلی را بررسی کنیم؛ زیرا تاکنون این صنعت کوچک مانده و به استضعاف کشیده شده است.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم در این جلسه، در ادامه نشست‌های پیشین، تصمیمات جدیدی را بنیان نهیم تا به اصطلاح کیک اقتصادی راه‌آهن را بزرگتر کرده و به جای توزیع فقر، توزیع ثروت را در صنعت ریلی شاهد باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر قرار است میزان نقدینگی در حمل‌ونقل ریلی افزایش پیدا کند، باید متفاوت از مسیری باشد که تاکنون طی شده باشد.

صالحی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۵۰ تا ۶۰ سال از ساخت خطوط ریلی می‌گذرد، اکنون حداقل به ۱۰۰ همت به ارزش پولی سال ۱۴۰۲ برای بهسازی و تعمیرات خط نیاز است.

وی با اشاره به تلاش مهندس قاسمی، وزیر فقید راه و شهرسازی و در ادامه، تلاش دکتر بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جهت تامین منابع مالی جدید برای صنعت ریلی، اظهار کرد: با تلاش فعالان صنعت ریلی، حداقل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای سیوینگ انرژی تلاش شده است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به بودجه ۵ همتی تخصیص یافته برای تامین تمامی هزینه‌ها به راه‌آهن در سال جاری، عنوان کرد: از سوی دیگر شاهد این هستیم که ۱۴۰ همت بودجه برای واردات بنزین و گازوئیل اختصاص یافته است.

صالحی با اشاره به قانون مترقی ماده ۱۲ در اختصاص ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تا سال ۱۴۰۲ به راه‌آهن از محل صرفه‌جویی بهینه مصرف سوخت، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به ماده ۱۲, اگر همه ما تمرکز خود را برای آن نگذاریم، اجرای آن طولانی خواهد شد.

وی از پرداخت حدود ۵۰ میلیون دلار به طور علی‌الحساب طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ از محل ماده ۱۲ خبر داد و تصریح کرد: از سال ۹۹ به بعد هیچگونه پرداختی انجام نشده است و نیاز به پیگیری همه جانبه تمامی ذی‌نفعان دارد.

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد: ما تمام تلاش خود را در راه‌آهن برای حذف تضمین پرداخت‌ها به کار‌ بستیم. این عدد حدود ۱۰ درصد بوده است که به یک درصد کاهش یافت و هم‌اکنون مطابق پیگیری‌های انجام شده، شرکت‌ها برای دریافت پرداختی‌ها، نیازی به گذاشتن تضمین ندارند.

صالحی با اشاره به تاکیدی که به شرکت‌های حمل و نقل ریلی باری جهت پرداخت هزینه‌های‌شان شده است، اظهار داشت: این تاکید از آن رو انجام شده تا از طریق آن، شرکت‌های مالک لکوموتیو و نگهدار خط نیز بتوانند هزینه‌هایشان را تامین کنند.

وی عنوان کرد: البته شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری نیز مطالبی دارند که گفته‌های آن‌ها به حق است؛ زیرا آن‌ها نیز از تعرفه پایین کرایه و همچنین عدم پرداخت هزینه‌های بار از سوی صاحبان بار که عمدتا شرکت‌های فولادی و معدنی هستند، گله‌مندند.

مدیرعامل خواستار دستیابی به سود معقول در حوزه حمل‌ونقل ریلی شد و خطاب به فعالان صنعت ریلی تاکید کرد: ما می‌توانیم از طریق ماده ۱۲, تسهیلات ماده ۱۸,تهاتر نفت، مالیات بر ارزش افزوده، تسهیلات دانش بنیان و … یا باعث افزایش درآمد برای فعالان صنعت ریلی شویم یا اینکه باعث کاهش هزینه‌هایشان بشویم که در هر صورت، موجبات افزایش سود فراهم می‌شود.

صالحی بر حل مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی به صورت چند بعدی و همه جانبه تاکید و تصریح کرد: مشکلات این صنعت به صورت جزیره‌ای قابل رفع شدن نیستند، ضمن اینکه اگر راه حل های گذشته موثر بودند، تاکنون مشکلات این صنعت رفع شده بودند.

دکمه بازگشت به بالا