ضرورت ارتقای دانش فنی – مهندسی جهت دستیابی به قطارهای مدرن
مدیر پروژههای ریلی مهندسان مشاور پاسیلو، از طراحی، نظارت و اجرا دو پروژه ریلی شامل: احداث خط دوم راهآهن اندیمشک – اهواز و اهواز – سربندر – بندر امام خمینی (ره) با همکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) خبر داد و اظهار کرد که پروژههای ریلی قطارهای سریعالسیر، با انتقال دانش فنی و تکنولوژی جدید از کشورهای توسعه یافته، قابلیت اجرا در کشور را دارد.
حسن جان نثار ملکوتی، مدیر پروژههای ریلی مهندسان مشاور پاسیلو، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، تصریح کرد: هماکنون کشورهای توسعهیافته، به منظور استفاده بهینه از زمان، به سمت کاهش زمان سفر در حرکت هستند. در دنیا، صنعت حمل و نقل، روی محور دسترسی به شهرها و یا کشورها با کمترین زمان ممکن بوده که حمل و نقل ریلی سریعالسیر یکی از راههای رسیدن به این هدف محسوب میشود.
وی با اشاره به توانایی مهندسان ایرانی در طراحی و اجرای پروژههای ریلی گفت: هر چند این توانایی در کشور وجود دارد، اما برای دستیابی به قطارهای پرسرعت، نیاز به ارتقای دانش فنی – مهندسی و تکنولوژی روز دنیا در این صنعت است.
ملکوتی، با بیان اینکه هنوز دانش فنی – مهندسی در صنعت ریلی در ایران، به مرز صادرات نرسیده است، تأکید کرد: در حال حاضر در پروژههای ریلی، به ندرت از مشاوران خارجی بهره برده میشود؛ زیرا اکنون کارشناسان ما به میزان لازم در این حوزه توانمند هستند. در حال حاضر پروژه ریلی سریعالسیر تهران – قم – اصفهان، با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در دستور کار ساخت قرار دارد و در آینده نیز پس از تهران – اصفهان مسیر تهران – مشهد و اصفهان – شیراز و شهرهایی که شمال و جنوب را با احداث مسیر ریلی سریعالسیر به هم متصل مینماید، ساخته خواهد شد.
مدیر پروژههای ریلی مهندسان مشاور پاسیلو تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم همانند سایر کشورهای دنیا از جمله چین یا ژاپن، مسیر ریلی مدرن و پر سرعت داشته باشیم، نیاز است تا دانش فنی – مهندسی کشورمان را با بومیسازی فناوریهای نوین جهانی و انتقال تکنولوژی به کشور، مدیریت ساخت و بهرهبرداری به منظور ارتقای استانداردهای مرتبط ریلی ارتقاء دهیم که این مهم نیاز به برنامه ریزی و تلاش بسیار زیاد دارد.
حسن جان نثار ملکوتی، ضمن تشریح اقدامات صورت پذیرفته در دو پروژه ریلی احداث خط دوم راه آهن اندیمشک – اهواز و اهواز – سربندر – بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: این شرکت به عنوان مشاور، وظیفه نظارت و کنترل مضاعف بر اجرای این پروژهها را دارد و در حال حاضر بخش عمده پروژه اهواز – اندیمشک، به طول ۱۰۰ کیلومتر، در اردیبهشت ماه سال جاری، با حضور ریاست محترم جمهوری افتتاح شده است و ۴۰ کیلومتر باقیمانده نیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.
وی افزود: با تکمیل ۵۰ کیلومتر باقیمانده پروژه اهواز – سربندر، کریدور به طول ۳۰۰ کیلومتر اندیمشک – اهواز – سربندر – بندر امام خمینی(ره)، با ایجاد خط دوم در کنار خط موجود، افزایش ظرفیت سیر و حرکت و افزایش حمل بار و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش ایمنی سیر ناشی از عدم تلاقی قطارها را به دنبال خواهد داشت.