زیرساخت و توسعه

توسعه خطوط راه‌آهن بین کشورها سبب افزایش بهره‌برداری و درآمد خواهد شد

ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، دسترسی مناسبی به کشورهای آسیایی و از طریق کشورهای همسایه به بخش‌هایی از اروپا دارد. بنابراین توسعه خطوط راه‌آهن بین کشورها سبب افزایش بهره‌برداری از حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی و درآمد کشور از این بخش خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایسنا، آنچه می‌خوانید گزارش «وطن امروز» از اقدامات دولت سیزدهم برای گسترش حمل و نقل است: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، دسترسی مناسبی به کشورهای آسیایی و از طریق کشورهای همسایه به بخش‌هایی از اروپا دارد.

بنابراین توسعه خطوط راه‌آهن بین کشورها سبب افزایش بهره‌برداری از حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی و درآمد کشور از این بخش خواهد شد. از این رو در ماده ۲ قانون برنامه هفتم توسعه رشد متوسط سالانه بخش حمل‌ونقل و انبارداری سالانه ۱۰ درصد تعیین شده است.

در ماده ۵۶ این قانون سهم ترابری ریلی در بخش باری بر حسب شاخص سهم از جابه‌جایی کل بار زمینی داخلی (تن کیلومتر) به میزان ۳۰ درصد در افق برنامه (سال ۱۴۰۷) هدف‌گذاری شد، در حالی که سهم حمل‌ونقل ریلی از ترابری بارهای زمینی داخلی کشور در سال ۱۴۰۲ حدود ۹.۵ درصد بود.

در این سال میزان عملکرد ترابری ریلی کشور در حمل بار داخلی حدود ۲۷.۶ میلیارد تن کیلومتر بود اما در سال جاری عملکرد کلی ترابری زمینی داخلی باید به حدود ۳۲۰ میلیارد تن کیلومتر برسد.

ترانزیت بار در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۶.۲ میلیون تن قید شده بود و برای سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ میلیون تن پیش‌بینی شده است. جزئیات شامل ۱۸ میلیون تن ترانزیت جاده‌ای و ۲ میلیون تن ترانزیت ریلی است.

ترانزیتی راه‌آهن در سال ۱۴۰۲ به میزان یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن، به معنای افزایش فعالیت ترانزیتی راه‌آهن ایران در حدود ۲۷ درصد است.

نقش حمل‌ونقل ریلی در توسعه اقتصادی کشور
نقش حمل‌ونقل ریلی در توسعه اقتصادی کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به طور کلی حمل‌ونقل، نقش مهمی در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورها ایفا می‌کند اما در رابطه با حمل‌ونقل ریلی داخلی و بین‌المللی، به دلیل ارتباط مستمر میان دولت و بخش خصوصی جهت بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن، این نقش پررنگ‌تر نیز خواهد شد.

صنعت حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی و داخلی از شاخص‌های عمده توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود. در واقع میزان خطوط موجود نسبت به جمعیت کشور از عواملی است که در طبقه‌بندی کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.

هزینه تمام‌شده مناسب و مقرون ‌به ‌صرفه، امکان دسترسی به کشورهای مختلف با استفاده از سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی، سرعت بالا، آلودگی محیط زیستی کمتر، مصرف سوخت کمتر، امکان جابه‌جایی حجم بالای کالا، برخورداری از واگن‌های مخصوص برای حمل انواع کالا، امنیت بسیار بالا و امکان بارگیری و تخلیه بار آسان از جمله مواردی است که باعث افزایش تأثیر این سیستم بر اقتصاد کشور می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا