زیرساخت و توسعه

تراموا جایگزین بی.آر.تی در تهران می‌شود

معاون شهردار تهران، با بیان اینکه اولین تراموای چرخ لاستیکی، پایان شهریور وارد تهران می‌شود، می‌گوید که تراموا جایگزین بی.آر.تی در خط تهران پارس – آزادی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فارس، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: تراموا در تهران، با چرخ لاستیکی و بدون ریل ساخته می‌شود و باید شهرداری، حتماً از شورا مجوز دریافت کند.

شهریار افندی‌زاده، رئیس سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران، با بیان اینکه مطالعه تراموا، به صورت چرخ لاستیکی و فلزی در حال انجام است، افزود: مطالعات، تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

سال گذشته، شورای عالی ترافیک، مجوز احداث ۲ خط تراموا از میدان آزادی تا پایانه شرق و از جنت آباد تا لویزان را داد.

معاون شهردار تهران، محسن هرمزی گفت: تا پایان شهریور یک رام تراموای چینی وارد تهران می‌شود.

شهردار تهران علیرضا زاکانی به فارس گفت: در صورتی که این مد ریلی در تهران جوابگو باشد به سمت انبوه‌سازی می‌رویم و البته پول دو رام تراموای آزمایشی را هم به چین خواهیم داد.

در بسیاری از شهرها، مانند لندن، پاریس، ورشو، هیروشیما، شانگ‌های، برلین و … تراموا، به عنوان یک سیستم مکمل حمل ونقل عمومی است، اما در برخی از کشورها مانند استانبول تراموا، نقش تزیینی دارد.

رضا حمیدوند، کارشناس مسایل شهری، با بیان اینکه هنوز تکلیف ساخت تراموا به صورت چرخ لاستیکی و یا فلزی مشخص نیست، می‌گوید که در هر صورت بهتر بود مترو توسعه یابد چرا که زیرساخت‌ها فراهم بود.

در مقابل احمد صادقیان، کارشناس مسایل شهری، با بیان اینکه تراموا، به صورت چرخ لاستیکی ساخته می‌شود، می‌گوید که ساخت تراموا، یک دهم مترو هزینه دارد و میزان جابه‌جایی مسافر آن بیشتر از مترو است.

تهرانی‌ها، سال گذشته یک سوم سال هوای آلوده تنفس کردند، کارشناسان می‌گویند که برای رفع آلودگی هوا باید به سمت توسعه سیستم حمل ونقل پاک مانند خودروهای الکتریکی، وسایل نقلیه هیدروژنی یا وسایل نقلیه با موتورهای سوخت غیرفسیلی رفت.

دکمه بازگشت به بالا