بین‌الملل

اولین قطار هیبریدی هیدروژنی جهان رونمایی شد

اولین قطار هیبریدی هیدروژنی جهان رونمایی شد.این قطار از سلول‌های سوختی هیدروژن و باتری‌های قابل شارژ برای تولید انرژی استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تک‌ناک، شرکت Stadler Rail که امسال با قطار تمام هیدروژنی خود رکورد جهانی گینس را شکست، برای اولین بار یک نوآوری دیگر را اعلام کرده است، که می‌توانند با هیدروژن یا باتری برای خدمات ریلی کار کنند.

این قطار هیبریدی هیدروژنی به عنوان یک راه‌حل پایدار برای کاهش انتشار کربن در حمل و نقل ریلی طراحی شده است.

هدف این فناوری کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی هوا است.

از سال ۱۹۹۶، یکی از نمادین‌ترین قطارهای اروپا به نام Stadler RS1 Railbus سوار بر خطوط ریلی شده است.

RS1 با طرحی که طراحی پل را به ذهن متبادر می‌کند، با پنل‌های پنجره‌ای شکل ذوزنقه‌ای، یکی از اولین قطارهای دیزلی نسل جدید پرکاربرد در آلمان و چک بود.

این قطارها می‌توانند با گازوئیل مستقیم یا بیودیزل ساخته شده از روغن دانه کلزا کار کنند و حدود ۵۰۰ مورد از آنها در خدمت هستند.

با وجود محبوب بودن، برخی از این قطارها در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود هستند.

بنابراین سازنده آنها یعنی Stadler Rail در آلمان، از عرضه RS Zero خبر داده است، که قطاری با تولید دی‌اکسید کربن صفر است و می‌تواند با نیروی الکتریکی یا هیدروژنی یا ترکیبی از هر دو حرکت کند.

این شرکت یک رکورد جهانی را اعلام کرد که قطار Flirt H2 آن به مدت ۴۶ ساعت در یک مسیر زیپ حرکت و ۲۸۰۳ کیلومتر را با یک مخزن هیدروژن طی کرد.

رونمایی از اولین قطار هیبریدی هیدروژنی جهان

به لطف طراحی سبک وزن، RS Zero به ویژه برای اپراتورهای ریلی که خطوط انشعابی را اجرا می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خطوط انشعابی، خطوط تغذیه کوچک‌تر هستند که به خطوط ریلی اصلی بزرگ‌تر متصل می‌شوند.

از آنجایی که ۳۸ درصد خطوط ریلی در آلمان بدون برق هستند، واگن‌های جدید باید به سیستم حمل‌ونقل ریلی این کشور بدون آلایندگی اضافه شوند.

در مواردی که بخشی از یک خط انشعاب از طریق کابل‌های سقفی برق‌دار می‌شود، خودروهای باتری‌دار می‌توانند از آنها به عنوان منبع تغذیه استفاده کنند.

نمونه ابتدایی قطار هیبریدی هیدروژنی که به تازگی توسط شرکت Stadler Rail  معرفی شده است، یک مدل هیدروژنی تک واحدی است، اما پیکربندی‌های دوگانه نیز در دسترس هستند.

یک قطار هیدروژنی می‌تواند ۷۰۰ کیلومتر را طی کند، در حالی که راه‌اندازی قطار دوگانه تا ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر را طی خواهد کرد.

مدل‌های باتری‌دار دارای برد بسیار کمتری هستند به این شکل که یک قطار تک‌ واحدی با یک بار شارژ مسافت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را طی می‌کند و پیکربندی قطار دوگانه بین ۹۰ تا ۱۸۰ کیلومتر را طی می‌نماید.

هر دو پیکربندی می‌توانند قطارها را به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسانند.

بنابراین گزینه دوگانه به اپراتورهای ریلی امکان می‌دهد قطاری که به بهترین وجه با طول مسیر و نوع سوختی که با آن راحت‌تر است، انتخاب کنند.

با توجه به اینکه اولین راه‌آهن هیدروژنی جهان اعلام کرده است که به تمام مدل‌های باتری الکتریکی روی می‌آورد، ارائه این دو گزینه در RS Zero نیز یک حرکت تجاری هوشمندانه به نظر می‌رسد.

معاون اجرایی Stadler در این باره گفت: «هدف ما توسعه یک وسیله نقلیه سبک وزن بود که عملکرد بدون آلایندگی را در مسیرهای ثانویه ممکن می‌کند. ما با RS Zero قطاری را به مشتریان خود ارائه می‌دهیم که کارایی را با حداکثر راحتی ترکیب می‌کند و بهترین دسترسی ممکن را برای تمام مسافران فراهم می‌آورد.»

در مورد دسترسی، واگن‌های قطار دارای ارتفاع ورودی کم و سطح پایین بدون پله هستند، که باعث می‌شود برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند در دسترس باشند.

شرکت Stadler می‌گوید که قطارها همچنین دارای یک منطقه چند منظوره برای دوچرخه‌ها و سایر وسایل مسافرتی حجیم خواهند بود، که سیستم صندلی انعطاف‌پذیر منحصربه‌فرد این شرکت را به یاد می‌آورد و اجازه می‌دهد صندلی‌ها تا شوند تا در صورت نیاز فضا برای دوچرخه‌های بیشتری باز گردد.

مطابق با اخلاق محیطی، کفپوش داخلی ۹۸ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر تهیه می‌شود، دیوارهای جانبی نیز از مواد بازیافتی از جمله بطری‌های PET ساخته شده‌اند و Stadler می‌گوید که سیستم کنترل آب و هوا از یک خنک‌کننده سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند.

نمونه اولیه قطار هیدروژنی در اواخر این ماه در جریان کنوانسیون InnoTrans 2024 در برلین به نمایش گذاشته خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا