counter easy hit
بین‌الملل

گام تازه مسکو، باکو و تهران برای افزایش ظرفیت مسیر غربی کریدور شمال – جنوب

در مسکو مذاکراتی در سطح معاونان رؤسای شرکت سهامی «راه‌آهن روسیه» (RZD)، شرکت سهامی «راه‌آهن آذربایجان» و «راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد.

به گزارش ریل ایران، در پایان این مذاکرات، پروتکلی به امضا رسید که نرخ‌های جامع و سراسری حمل‌ونقل کالا در شاخه غربی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال – جنوب را تثبیت می‌کند.

این سند که با هدف افزایش جذابیت تجاری شاخه غربی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب تنظیم شده است، به امضای ایرینا مگنوشفسکایا، معاون مدیرعامل شرکت سهامی راه‌آهن روسیه و رئیس مرکز خدمات حمل‌ونقل (در تصویر، وسط)، اقبال حسین‌اف، معاون رئیس راه‌آهن آذربایجان (راست)، و مرتضی جعفری، معاونت بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران رسید.

طرف‌ها ارزیابی اولیه‌ای از حجم حمل‌ونقل برای سال ۲۰۲۶ انجام داده و برنامه‌های کاری برای جذب محموله‌های اضافی را مورد بحث قرار دادند.

بنا بر اعلام شرکت سهامی راه‌آهن روسیه، حمل‌ونقل کانتینری در مسیر غربی از طریق گذرگاه مرزی آستارا میان آذربایجان و ایران در سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته و حدود ۷٫۵ هزار کانتینر (TEU) جابه‌جا شده است.

روسیه، آذربایجان و ایران همچنین توافق کردند همکاری‌ها برای جذب محموله‌های غیرکانتینری از جمله فلزات آهنی، غلات و چوب، کاغذ و کودهای شیمیایی را ادامه دهند.

مذاکرات مسکو در ادامه ایده‌های مندرج در یادداشت تفاهم سه‌جانبه میان روسیه، آذربایجان و ایران درباره افزایش رقابت‌پذیری مسیر غربی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب انجام شد. این سند در تاریخ ۲۶ نوامبر، در چارچوب هشتادوسومین نشست شورای حمل‌ونقل ریلی کشورهای عضو جامعه مشترک‌المنافع که در باکو برگزار شد، به امضا رسیده بود.

برخلاف شاخه شرقی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب که از قزاقستان و ترکمنستان عبور می‌کند، در شاخه غربی حرکت یکپارچه ریلی وجود ندارد. طول «بخش جاده‌ای» در قلمرو ایران میان آستارا و شهر رشت ۱۶۲ کیلومتر است. در مرز آذربایجان و ایران، کالاها به حمل‌ونقل جاده‌ای منتقل شده و سپس یا به رشت ارسال می‌شوند که در آنجا مجدداً به شبکه ریلی انتقال می‌یابند، یا مستقیماً به بنادر ساحلی خلیج فارس هدایت می‌شوند. جابه‌جایی کالاها در مسیر معکوس نیز به همین شیوه انجام می‌گیرد. از این مسیر کوتاه، رانندگان سایر کشورها از جمله روسیه نیز بیشتر استفاده می‌کنند.

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا