زنگ خطر رقابت حمل بار ریلی در مقایسه با حمل جادهای/ افزایش ۷۲ درصدی نرخ تعمیرات ویژه واگنهای باری
مدیر ناوگان شرکت گهر ترابر سیرجان از نزدیک شدن ۷ تا ۸ هزار تومانی نرخ تعرفه حمل بار ریلی با جاده خبر داد و تاکید کرد: صاحبان بار، خواهان ارزان بودن هزینههای جابجایی بار، برای محمولههای خود هستند و اغلب صاحبان بار ترجیح میدهند که محمولههای خود را از طریق جاده ارسال کنند.
محمد علی زارع، مدیر ناوگان شرکت گهر ترابر سیرجان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با اشاره به جذابیت حمل ریلی بار در مقایسه با جاده از منظر ایمنی، انتقال بار حجیم و سیر در مسیرهای طولانی، اظهار کرد: با وجود همه مزایایی که حمل و نقل ریلی در حوزه بار دارد؛ اما صاحبان بار، خواهان ارزان شدن هزینهها برای جابجایی محمولههای خود هستند.
زارع با بیان اینکه تعرفه برای صاحب بار خیلی مهم است و بر قیمت تمام شده محصول تاثیر مستقیم میگذارد، تاکید کرد: اکنون اختلاف تعرفه جابجایی بار بین ریل و جاده بسیار نزدیک و گاهی ۷ تا ۸ هزار تومان است، به طوری که در مسیری همانند معدن گل گهر تا کارخانه فولاد هرمزگان از طریق جاده به ازای هر تن، ۵۰۷ هزار تومان و از طریق ریل حدود ۴۹۸ هزار تومان است.
مدیر ناوگان شرکت گهر ترابر سیرجان تصریح کرد: با توجه به کمبود لکوموتیو، ترافیک خط و مشکلات سیر و حرکت و تخلیه بار و … در حوزه ریلی، اغلب صاحبان ترجیح میدهند که محمولههای خود را از طریق جاده ارسال کنند.
وی عنوان کرد: آخرین افزایش تعرفه در ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ به اجرا گذاشته شد که در نتیجه آن، ۳۰ درصد نرخ حمل بار رشد پیدا کرد. این موضوع هر چند در نظر اول به سود صنعت ریلی تمام میشود؛ اما در نهایت، باعث کاهش سفارشات و هدایت بار از ریل به جاده شده است.
زارع اظهار کرد: اکنون در مسیرهای ریلی طولانی بالای ۱۰۰۰ کیلومتر نیز، همانند معدن سنگان تا خوزستان یا بندرعباس، هر چند حمل بار با ریل به صرفهتر از جاده به نظر میرسد؛ اما در میدان، شاهد این هستیم که به دلیل مراجعه همه شرکتهای واگندار به این منطقه، ترافیک بسیار وجود دارد و با توجه به تک خطه بودن این مسیر، گاهی حمل بار تا ۴۰ روز نیز به طول میانجامد.
نیاز به تغییر وضعیت و پوستاندازی راهآهن در بحث سیر و حرکت
مدیر ناوگان شرکت گهر ترابر سیرجان با اشاره به حضور بیش از ۲۰ ساله خود در راهآهن، تاکید کرد: راهآهن در بحث سیر و حرکت نیاز به تغییر وضعیت و پوست اندازی دارد و باید زیر ساختهای خودش را تغییر دهد و به روز رسانی کند.
وی با اشاره به کمبود لکوموتیو در شبکه ریلی کشور، خاطرنشان کرد: قطعا با این میزان لکوموتیو و همچینن تک خطه بودن مسیرها و کاهش نیروی انسانی متخصص، باید اقدامی موثر در این حوزه صورت پذیرد.
زارع با بیان اینکه به دلیل مشکلات موجود در صنعت حمل و نقل ریلی، کمتر فردی حاضر به سرمایهگذاری در این صنعت است، تاکید کرد: هماکنون قیمت یک دستگاه واگن لبه بلند باری بیش از ۳ میلیارد تومان است. با فرض سرمایهگذاری، این واگن در بهترین حالت، حدود ۵۰ میلیون تومان سود در ماه به مالک واگن باز میگرداند که از این میزان، هزینه تعمیرات و نیروی انسانی و … نیز کسر میشود.
مدیر ناوگان شرکت گهر ترابر سیرجان با اشاره به سایر مشکلات اداری و خط و دستورالعملهای جدید و … که به طور مرتب برای مالکان واگن ایجاد میشود، تصریح کرد: اگر مالک واگن، بخواهد این مبلغ سرمایهای را در بانک بگذارد، ماهانه حدود ۷۰ میلیون تومان آنهم بدون احتساب مالیات دریافت میکند و قطعا در چنین شرایطی، سود در عدم سرمایهگذاری در این حوزه است.
افزایش ۷۲ درصدی نرخ تعمیرات ویژه واگنهای باری
وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ تعمیرات ویژه واگن در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۷۲ درصد و نرخ قطعات ریلی حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. با وجود چنین شرایطی، چه انگیزهای برای مالکان واگن جهت سرمایه گذاری در این بخش میتواند وجود داشته باشد.
زارع خاطرنشان کرد: اغلب شرکتهایی که در حال حاضر در این حوزه سرمایه گذاری میکنند، دولتی هستند و سود و زیانی که برای بخش خصوصی حیات بخش است، برای آنها چندان اهمیت ندارد.
در پایان، مدیر ناوگان شرکت گهر ترابر سیرجان اظهار کرد: تقاضای ما از مدیران راهآهن این است که برای اخذ هر گونه تصمیمی، از مدیران بخش خصوصی نیز دعوت به عمل آورند تا تصمیمات بر اساس نظر جمعی اتخاذ شوند.
گفتنی است؛ شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده است. گهر ترابر که از شرکتهای زیرمجموعه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر محسوب میشود، در اردیبهشتماه سال ١۴٠٠ در فرابورس ایران پذیرفته و نخستین عرضه اولیه سهام خود را در ابتدای سال ١۴٠١ شمسی با نماد معاملاتی «حگهر» به انجام رسانید.
گهر ترابر با فعالیت مستمر در بخشهای مختلف حمل و نقل اعم از ریلی و جادهای و با در اختیار داشتن ناوگان قدرتمند و مجهز حمل ترکیبی، اخذ معتبرترین گواهینامههای کیفی در حوزه کاری خود، وجود پرسنل کارآزموده و تیم مدیریتی منسجم، اکنون به یکی از بزرگترین مجموعه های حمل و نقل در سطح کشور بدل شده است.