ظرفیت واحدهای تعمیراتی با تعداد واگن های متوقف شده هم خوانی ندارد
مدیرعامل راهآهن تعمیرات پارس از کمبود ظرفیت برای تعمیر حداقل ۵۵۰ دستگاه واگن تا پایان سال جاری خبر داد و تاکید کرد که امسال سر رسید تعمیر اساسی بیش از یک هزار و ۴۰۰ واگن فرا میرسد و این در شرایطی است که ظرفیت واحدهای تعمیراتی در سراسر کشور حدود ۸۵۰ دستگاه واگن است.
سید کیوان امام، مدیرعامل راهآهن تعمیرات پارس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با بیان اینکه این شرکت در زمینه تعمیر واگنهای باری فعالیت دارد، گفت: در حال حاضر این شرکت، قرارداد تعمیر یک هزار و ۳۰۰ واگن باری شرکت راهآهن حمل و نقل را به عهده دارد.
امام با اشاره به برخی از ابهامات که در خصوص افزایش نرخ تعمیرات از سوی برخی مالکان واگن باری مطرح شده است، گفت: با توجه به فهرست اعلامی انجمن تعمیرکاران ریلی، امسال نرخ تعمیرات واگن نسبت به سال گذشته، حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است که این نرخ شامل خدمات و قطعات، توامان با هم هست و با نرخ تورم نیز، هماهنگی دارد.
مدیرعامل راهآهن تعمیرات پارس تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که مورد انتقاد برخی از واگنداران است، مربوط به خواب زیاد واگن برای انجام تعمیرات اساسی است که این موضوع نه به تعمیرکاران، بلکه به مشکلات دیگر مربوط میشود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از این مشکلات، مربوط به کمبود دیزل برای حمل واگن به واحدهای تعمیراتی هست، به طوری که بر اساس مقررات اعلامی، زمانی دیزل برای حمل واگن اختصاص داده میشود که تعداد آنها به بیش از ۳۰ دستگاه برسد که در چنین شرایطی، گاهی خواب واگنها ممکن است به روزها و یا ماهها برسند.
امام با اشاره به کمبود ظرفیت برای تعمیر حداقل ۵۵۰ دستگاه واگن تا پایان سال جاری، تاکید کرد: عمدهترین مشکل مربوط به سر رسید تعمیرات اساسی واگنهای باری است. امسال حدود یک هزار و ۴۰۰ واگن سر رسید تعمیر آنها فرا میرسد و تا پایان سال باید تعمیر اساسی شوند و این در شرایطی است که ظرفیت واحدهای تعمیراتی در سراسر کشور حدود ۸۵۰ دستگاه واگن است که بدین ترتیب، بسیاری از واگنها مجبور به توقف برای تعمیر هستند.
مدیرعامل راهآهن تعمیرات پارس گفت: هماکنون برای رفع این معضل، واگنداران به سراغ شرکتهای سازنده واگن از جمله پلور سبز، فولاد درخشان و … رفتهاند؛ اما همان طور که میدانیم، این شرکتها سازنده و مونتاژ کننده هستند و امکان تعمیر انبوه واگنهای باری را ندارند.
وی تاکید کرد: شرکتهای سازنده نمیتوانند همانند واحدهای تعمیر و نگهداری واگن عمل نمایند؛ چون برای انجام تعمیرات، نیاز به دستگاه تراش یا سایر متعلقات است که بسیاری از شرکتهای سازنده فاقد آن هستند و نمیتوانند همانند واحدهای تعمیراتی عمل کنند.
امام با اشاره به رکود بازار طی سال جاری به دلیل قطعی سراسری برق، گفت: قطعی برق باعث شد تا اکثر صنایع فعالیت خود را کاهش دهند که همین موضوع، رکود شدیدی را در بخش حمل بار و همچینن بخش تعمیرات رقم زده است.