حمل‌ونقل ریلی

راه آهن بدون سیگنالینگ؛ فاجعه مهندسی

حذف سیستم سیگنالینگ از احداث خطوط، هیچ علتی نمی‌تواند داشته باشد جز بی‌اطلاعی مسئولان و مدیران شرکت ساخت از ساختار و ویژگی‌ها و اهمیت و نقش این سیستم در افزایش ایمنی و حداکثر سازی ظرفیت خطوط آهن.

راه‌آهن بدون سیگنالینگ قابل تصور نیست اما در راه‌آهن ایران واقعیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تین نیوز، این بدعت نادرست و ناایمن دارد به یک سنت و رویه تبدیل می‌شود که شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، خطوط آهن را بدون سیگنالینگ به راه‌آهن تحویل می‌دهد.

این در حالی است که سیگنالینگ بخش غیر قابل تفکیک از ساخت یک خط آهن است و راه ‌آهن، پس از تحویل گرفتن خط از شرکت ساخت، هیچ بودجه‌ای برای نصب تجهیزات سیگنالینگ در اختیار ندارد.

راه‌آهن متولی بهره‌برداری و نگهداری است، نه ساخت. همه خطوطی که در سال های اخیر تحویل شده‌اند مانند راه‌آهن رشت، غرب کشور( همدان )، چابهار و میانه فاقد سیگنالینگ هستند.

تا زمانی که این خطوط به سیستم سیگنالینگ مجهز نشوند، نمی‌توان از ظرفیت آنها برای اعزام قطارهای هر چه بیشتر استفاده کرد.

سهم هزینه سیگنالینگ در کل هزینه ساخت یک خط آهن آنقدر ناچیز است که نمی توان تصور کرد که محدودیت مالی، عامل خودداری شرکت ساخت از نصب تجهیزات سیگنالینگ در خطوط آهن باشد.

سیگنالینگ، دو کارکرد اصلی دارد. ایمنی و افزایش ظرفیت. در فقدان سیگنالینگ تعداد قطارهایی که می توان در واحد زمان اعزام کرد و همینطور سرعت سیر قطارها به خاطر ملاحظات ایمنی کاهش می‌یابد.

با حضور سیستم سیگنالینگ، می‌توان از یک ایستگاه مرکزی، ترافیک چندین ایستگاه قبل و بعد را کنترل کرد.

بدون سیگنالینگ، ظرفیت خط حداقل است و در هر بلاک بیش از یک قطار نمی‌توان اعزام کرد و ارتباط هر ایستگاه فقط با دو ایستگاه طرفین، آن هم به روش های غیر مکانیزه برقرار است. شرح مبسوط ویژگی‌ها و کار کردهای این سیستم را به متخصصان این امر وا می گذارم.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بهره‌برداری از یک خط آهن بدون سیستم سیگنالینگ یک فاجعه مهندسی است و هزینه نصب سیستم سیگنالینگ سهم ناچیزی در کل هزینه‌های احداث خطوط جدید دارد, حذف سیستم سیگنالینگ از احداث خطوط هیچ علتی نمی تواند داشته باشد جز بی اطلاعی مسئولان و مدیران شرکت ساخت از ساختار و ویژگی‌ها و اهمیت و نقش این سیستم در افزایش ایمنی و حداکثر سازی ظرفیت خطوط آهن.

لذا پیشنهاد اکید دارم که متخصصان امر سیگنالینگ دوره‌های باز‌آموزی برای مهندسان و به خصوص مدیران شرکت ساخت برگزار گرده و آگاهی آن عزیزان را در مورد اهمیت و نقش سیستم سیگنالینگ بالا ببرند.

نویسنده: سعید قصابیان / تین نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا