[تماشا کنید] بررسی و رفع مسائل زیست محیطی مگاپروژه ریلی غرب کشور
طرح احداث راهآهن تبریز – منطقه آزاد ماکو و اتصال آن به گارس ترکیه که با هدف اتصال ریلی کریدور شرق به غرب، در آستانه عملیاتی شدن است، با تلاش های مسئولین و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، اکنون با بررسی الزامات زیست محیطی و واریانتهای مربوط به منطقه حفاظت شده مراکان، آماده آغاز عملیات اجرایی میشود.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، حسین گروسی، مدیرعامل، منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو، درجلسهای که در حاشیه بازدید میدانی مشاوران طرح راه آهن تبریز – چشمه ثریا، و سازمان محیط زیست و وحید علیقارداشی، مدیرکل تاسیسات زیربنایی شرکت راهآهن، از این مسیر ریلی برگزار شد گفت: احداث این خط ریلی نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و کالا همچنین توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ترکیه و اروپا دارد.
وی افزود: این طرح یکی از مهمترین طرحهای زیربنایی است که پس از سالها انتظار به عنوان یکی از چهار پروژه اولویت دار کشور مصوب شد گفت: انتخاب مسیر تبریز – مرند- مراکان – یولاگلدی – چشمه ثریا به طول ۲۲۰ کیلومتر به عنوان گزینه برتر اتصال به خط ریلی ترکیه، به منظور افزایش ظرفیت ترانزیتی در محدوده شمال شرق ترکیه و ایجاد فرصت ترانزیتی در محدوده نقطه مرزی شمال غرب ایران (مرز چشمه ثریا)، برای اتصال به خط راهآهن جدید در ترکیه و راهآهن کشورهای قفقاز انجام گرفته است.
گروسی، با اشاره به اینکه محیط زیست برای ما بسیار مهم است و قطعا ملزومات زیست محیطی در احداث خط ریلی در نظرگرفته می شود، افزود: با اجرای این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر، قطعا عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود.