نخستین سوزن با تکنولوژی سوزنهای سرعت بالا در ایستگاه عطار نصب شد
شرکت ایرید اولین سوزن پیشرفته با تکنولوژی سوزن های سرعت بالا را در ایستگاه عطار راه آهن ج.ا.ا. که در خط اصلی محور تهران – مشهد قرار دارد را نصب کرد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید)، این شرکت اولین سوزن پیشرفته خود را با تکنولوژی سوزن های سرعت بالا، پس از طی مراحل طراحی، ساخت و اخذ مجوزهای لازم از طرف راه آهن ج.ا.ا. در ایستگاه عطار که در خط اصلی محور راه آهن تهران – مشهد قرار دارد را نصب کرد.
محمد متقی پور مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در خصوص سیستم پیشرفته این نوع سوزن گفت: در این سوزن از سیستم Ssb2 fastening در بخش switch part و سیستم fastening cross stop در بخش crossing part استفاده شده است.
وی ادامه داد: در این سوزن ها سیستم Ssb2 fastening ریل های پهلویی را با استفاده از اسلایدچیرهای خاص و پابندهای ارتجاعی درونی (AT) و بیرونی (SKL 12) مهار می کند؛ که سبب نزدیک شدن میزان صلب بودن خط و سوزن (stiffness) می شود.
متقی پور افزود: این سیستم در خطوط پرسرعت با ترافیک زیاد به جهت بالا بودن ایمنی، راحتی مسافر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار می گیرد. در سوزنهای با سرعت بالای ۱۶۰ کیلومتر استفاده از آن الزامی بوده، اما در سرعت کمتر از ۱۶۰ کیلومتر مزیت محسوب خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این سیستم اسلایدچیر ها به رولر نیز مجهز می باشد؛ افزود: در این سوزنها از طریق کاهش نیروی جدا شدن تیغه از ریل پهلویی عمر ماشین سوزن در حدود ۶۰ درصد افزایش می یابد؛ همچنین با توجه به مجهز بودن به رولر این سیستم دیگر نیازی به گریسکاری صفحات سرسره نداشته بدین جهت دوستدار محیط زیست نیز محسوب می شود.
متقی پور اضافه کرد: سیستم cross stop در این سوزن ها، قطعه تکه مرکزی را با استفاده از پابندهای ارتجاعی SKL 12 مهار می کند؛ همانطور که می دانیم با افزایش سرعت وسیله نقلیه عبوری شدت ضربات دینامیکی وارده به تکه مرکزی نیز افزایش می یابد، بنابراین برای افزایش ایمنی سیر و عمر تکه مرکزی که به لحاظ تکنولوژیکی، متالوژیکی و اقتصادی قطعه ی استراتیژیک محسوب میشود، می بایست این قطعه تقویت گردد؛ تقویت تکه مرکزی تغییر نوع fastening system را به همراه دارد.
وی افزود: استفاده از این سیستم که از محصولات ایمنی نیز به شمار می آید، در خطوط سرعت بالا الزامی بوده و حمل و نقل ریلی را در سرعت های بالای ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میسر و ایمن می کند.
مدیر عامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در خصوص مزایای استفاده از این سیستم مواردی به شرح زیر را گفت : امکان افزایش سرعت عبور از روی سوزن و ایمنی سیر، افزایش عمر ماشین سوزن، افزایش عمر تکه مرکزی، کاهش تنوع قطعات که موجب نصب آسان سوزن می شود و پایین بودن هزینه های تعمیر و نگهداری از جمله مزایای این سوزن هستند که می توان از آن نام برد.
وی تاکید کرد: تولید این نوع سوزن که در واقع پیاده سازی تکنولوژی سوزن های سرعت بالا در مقیاس کوچکتر بوده، راه را برای تولید سوزن های سرعت بالا برای این شرکت هموار ساخته و قدم بعدی ایرید، طراحی و ساخت سوزن های سرعت بالا با شعاع های ۱۲۰۰ و ۲۵۰۰ متر خواهد بود.