بین‌الملل

اتصال ریلی بندر چابهار به زرنج و قندهار / سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان رایگان نیست

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان گفت: در ادامه پروژه راه آهن زهدان- چابهار،‌ با افغان‌ها توافق کردیم مسیر ریلی از زاهدان به سمت زابل و انجا به زرنج و قندهار به اجرا برسد و توافق شده افغان‌ها به ازای سرمایه گذاری ایران در این پروژه که البته رایگان هم نخواهد بود، پروژه ریلی زاهدان به زرنج و قندهار را در اولویت قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایلنا، «حسن میرشفیع» نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان، درباره پروژه مشترک ایران و افغانستان برای تقویت بندر چابهار اظهار داشت: درباره چند پروژه حمل و نقلی همزمان با افغان در حال همکاری هستیم. در مسیر جاده‌ای افغان به مقصد چابهار امتیازاتی در اختیار افغان‌ها و فعالان اقتصادی و تجارو صاحبان بار دو کشور قرار دادیم.

وی ادامه داد: تیرپارک‌هایی در مسیر احداث شده و افغان‌ها هم اعلام سرمایه گذاری کرده‌اند و ایران هم برای اینکه بار دو طرفه باشد، امتیازاتی را ارایه داده‌است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار در حال رونق گرفتن است، ادامه داد:‌ پروژه راه آهن چابهار – زاهدان در حل تکمیل شدن است و در سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد. در ادامه این پروژه با افغان‌ها توافق کردیم مسیر ریلی از زاهدان به سمت زابل و انجا به  زرنج و قتدهار به اجرا برسد و توافق شده افغان‌ها به ازای سرمایه گذاری ایران در این پروژه که البته رایگان هم نخواهد بود، پروژه ریلی زاهدان به زرنج و قندهار را در اولویت قرار دهند.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان گفت: این مسیر ریلی ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و مسیر جذاب باری محسوب می‌شود و بار معادن افغانستان را از زرنج به زاهدان و از آنجا به چابهار که بندر صادراتی است،‌ می‌رساند.

میرشفیع افزود: همچنین مسیر جاده‌ای هرات – ماهیرود در حال ساخت است که این مسیر ۱۲۰ کیلومتر طول دارد و از بیرجند به  ماهیرود و از آنجا به هرات می‌رسد. این پروژه راهسازی در حال تکمیل است و به زودی به اتمام می‌رسد و با این پروژه ارتباط ایران با جنوب افغانستان تقویت خواهد شد.

وی ادامه داد: این مسیر ماهیرود به سمت بیرجند برای تقویت بندر شهید بهشتی چابهار به صورت چهار خطه در حال احداث است و در ادامه هم از بیرجند به زاهدان بزرگراه ساخته می‌شود و قطعات باقیمانده بین زاهدان- چابهار در قالب بزرگراهی در دست اجرا است. البته مبدا و مقصد ماهیرود – هرات فقط چابهار نیست و بخشی از آن به سمت بندر عباس می‌رود.

‌ نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان تاکید کرد: نکته مهم در تعاملات با افغانستان این است که هر چه ظرفیت حمل و نقلی را در این کشور افزایش دهیم،‌ بهره‌برداری از معادن افغانستان اقتصادی می‌شود و بار بیشتری تولید و از مسیر ایران ترانزیت می‌شود که برای ایران در آمد بیشتری به دنبال دارد.

دکمه بازگشت به بالا