انسداد جریان بار کریدور میانی در پی بروز مشکلات فنی در راه آهن قزاقستان
خبرهای دریافتی از مرز دوستیک حاکی از انبوه قطارهای چینی منتظر ورود به خاک قزاقستان است که به دلیل بروز مشکلات زیرساختی، امکان سیر آنها در کشور میزبان وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ چند ماهیست که قزاقستان اجازه عبور قطارهای کانتینری چین از مرز «دُستیک» را نمیدهد. این ممنوعیت ۲ بار تمدید شده و هنوز ادامه دارد.
بر اساس گزارش پایگاه تحلیلی و تخصصی حملونقل RailFreight، این کشور در ابتدا صادرات غلات به چین از طریق این راهآهن را متوقف کرد و اکنون ممنوعیت کامل قطارهای کانتینری را اعمال کرده است. مقامات قزاقستان دلیل این ممنوعیت را محدودیتهای زیرساختی عنوان میکنند.
بر اساس گزارشهای منتشره، حدود ۵۵ قطار کانتینری تا اواخر سپتامبر، در این مرز در صف انتظار بودند.بنا بر اعلام شرکت لجستیک روسی Asia Import Group، «حملونقل از چین به روسیه از طریق قزاقستان عملا غیرممکن است.»این شرکت میگوید به ازدحام، تاخیر قابلتوجهی به وجود آمده و کالاها اغلب به مدت یک ماه یا بیشتر در ایستگاه منتظر میمانند چراکه حجم بالای کالاها و کمبود سکوی قطار باعث ایجاد معطلی شده است.
در مقابل، شرکت لجستیک چینی Tiedada میگوید، وضعیت در مرز دُستیک کاملا عادیست. ترکیبی از حجم بالای غلات، مواد معدنی و چوب وارد شده به چین، همراه با واردات منظم از روسیه، منجر به ازدحام دورهای در مرز میشود.ایران به عنوان یک مسیر اتصالدهنده مهم میان شرق و غرب، موقعیت جغرافیایی راهبردی دارد که میتواند نقش کلیدی در تجارت بینالمللی ایفا کند. با این حال، با وجود این موقعیت منحصر به فرد، سهم ایران از بازار ترانزیتی مسیر چین به اروپا هنوز محدود است.
مرز دُستیک (Dostyk Border)، یکی از مهمترین مرزهای زمینی میان کشور قزاقستان و چین است؛ این مرز در استان آلماتی قزاقستان و در نزدیکی شهر آلماتی واقع شده و یکی از نقاط اصلی عبور کالاهای تجاری و حملونقل از چین به قزاقستان و از آنجا به سایر کشورهای آسیای مرکزی و اروپا است.