به گزارش ریل ایران؛ روند جهانی شدن و فرهنگ صنعتی سازی شهرها اگرچه طی چند دهه گذشته به طور نسبی، کشورهای صنعتی را در بر گرفته، اما کشورهای در حال توسعه به ویژه در منطقه خاورمیانه نیز به سرعت در حال صنعتی سازی شهرهای بزرگ خود هستند. این صنعتی سازی البته الزاما در برگیرنده ساخت کارخانه ها و واحدهای صنعتی در شهرها نیست. بلکه تجاری سازی شهرهای بزرگ نیز خود قسمی از صنعتی سازی محسوب شده و خللی در تعریف این واژه ایجاد نمی کند.
مراکش یکی از کشورهای آفریقایی و البته طبق برخی تعاریف بخشی از خاورمیانه نیز هست که طی سال های اخیر، عزمی راسخ برای نوسازی، اصلاحات و تبدیل شدن به یکی از کانون های اصلی جذب گردشگر در منطقه نشان داده است. فرهنگ اصلی و غنی مراکشی، نای نی سحرانگیز و نمادهایی چون کازابلانکا و قهوه های این کشور از گذشته های دور مورد توجه تمامی گردشگران جهان قرار داشته و اکنون این کشور قصد دارد در ابعادی بسیار گسترده از زیرساخت های گردشگری خود به عنوان منبع درآمد ارزی استفاده کند.
نشریه ورلد نیوز مراکش، مهرماه سال جاری با انتشار گزارشی اعلام کرد که مجموع درآمد ارزی مراکش از بخش گردشگری رقمی حدود ۷.۸۳ میلیارد دلار بین ماه های ژانویه تا ماه آگوست سال ۲۰۲۴ بوده است. با این حساب باید متوجه اهمیت صنعت گردشگری برای مراکشی ها و وابستگی درآمد آنها به این صنعت شد.
توسعه و مدرن سازی راه آهن، راهکار مراکش برای جذب گردشگر!
همانطور که گفته شد، دولت مراکش طی سال های اخیر، تصمیمی جدی برای افزایش جذب گردشگر خارجی به کار بسته است. مهمترین این اقدامات البته کسب میزبانی جام جهانی سال ۲۰۳۰ به صورت مشترک با کشورهای اسپانیا و پرتغال بوده که افتخار بزرگی برای کشوری چون مراکش به حساب می آید. لذا، دولت به خوبی به این نتیجه رسیده است که برای میزبانی یکی از بزرگترین رویدادهای بشری، می بایست زیرساخت های لازم برای پذیرایی از خیل عظیم گردشگران خارجی را داشته باشد. مطمئنا برخورداری از زیرساخت های حمل و نقل مناسب برای سفر در داخل شهرهای میزبان مسابقات جام جهانی و اتصال آنها به یکدیگر از اولویت های دولت خواهد بود که می بایست چنین زیرساخت هایی را تا پیش از برگزاری مسابقات آماده سازی کند.
در همین راستا، دولت مراکش از تصمیم خود برای سرمایه گذاری ۹ میلیارد دلاری روی زیرساخت های ریلی این کشور خبر داده است. دولت قصد دارد طی این پروژه کلان، شبکه ریلی مراکش را گسترش داده و میزان دسترسی عمومی به راه آهن را نیز افزایش دهد.
مراکش قصد دارد همزمان با توسعه خطوط ریلی سریع السیر در این کشور، شبکه ریلی آن را به ۱۲۸۰ کیلومتر تا سال ۲۰۴۰ توسعه دهد. این در حالیست که مجموع شبکه ریلی سریع السیر فعلی مراکش به حدود ۳۲۰ کیلومتر می رسد.
همچنین در برنامه افزایش دسترسی عمومی به شبکه حمل و نقل ریلی نیز دولت قصد دارد تمامی شهرهای بزرگ این کشور را از طریق شبکه ریلی به یکدیگر متصل سازد. این شهرها شامل رباط، کازابلانکا و مراکش خواهند شد. همچنین در حال حاضر، ۲۱ شهر مراکش به شبکه ریلی متصل هستند که قرار است این تعداد تا سال ۲۰۴۰ به ۴۳ شهر افزایش یابد.
نکته دیگر اینکه تا سال ۲۰۴۰، بر اساس تخمین های دولت مراکش، حدود ۸۷ درصد از مردم این کشور به شبکه ریلی دسترسی خواهند داشت. ایجاد چنین دسترسی گسترده ای به زیرساخت های حمل و نقل ریلی، شهرهای مراکش را از حیث اشتغالزایی و رشد اقتصادی تا حد زیادی ارتقاء داده و بسیاری از آنها را به هاب های توزیع بار در آفریقا تبدیل خواهد کرد.
به عنوان مثال، اتصال ریلی ۳۷۵ کیلومتری میان شهرهای کنیترا و مراکش، دو نقطه لجستیکی مهم مراکش را به یکدیگر متصل خواهد ساخت راه آهن مراکش در دسامبر سال جاری میلادی قراردادی برای ساخت این مسیر با شرکت چینی گژوبا منعقد کرده است.
توسعه راه آهن، نماد ورود مراکش به عصر مدرنیته
نگاهی دقیق تر به برنامه های دولت مراکش در توسعه حمل و نقل ریلی نشان می دهد که رباط اهدافی بیش از توسعه مسیرهای ترانزیتی و صنعت گردشگری در سر می پروراند. قراردادهای منعقد شده قابل توجه این کشور به شرکت های ریلی به ویژه در چین، نشان می دهند که مراکشی ها به دنبال استفاده از راه آهن مدرن و سریع السیر به عنوان نماد عزم این کشور برای ورود به عصر جدید و جمع بزرگترین مراکز پذیرش گردشگری جهان به حساب می آید.
راه آهن مراکش نیز تاکنون بارها اعلام کرده که به دنبال نوسازی ناوگان ریلی، استاندادها، ایمنی و کاهش آلایندگی های زیست محیطی است. همچنین اتصال ریلی مراکش به کریدورهای بزرگ عبوری از شمال آفریقا، فرصت بزرگ تجاری سازی را برای این کشور ایجاد کرده که با این حساب، راه آهن مراکش در هر دو بخش بار و مسافر برای دولت و مردم این کشور درآمدزا خواهد بود.