بین‌الملل

ریل ایران گزارش می دهد؛

[تماشا کنید] خط ریلی متروکه، میزبان گردشگران در دل جنگل های ژاپن!

به گزارش ریل ایران؛ منطقه کوهستانی آیچی واقع در استان ناگویا ژاپن از جمله مراکز فرهنگی و تاریخی این کشور به حساب می آید. قصرهای تاریخی زیبا در کنار شهرسازی مدرن، آیچی را به یکی از جاذبه های گردشگری ژاپن تبدیل کرده است.

اما طی سال های اخیر، یک جاذبه گردشگری پر طرفدار نیز در آیچی ظهور کرده که آن چیزی نیست جز یک خط راه آهن متروکه عبوری از میان جنگل های کوهستانی منطقه. این خط همچنین سازه ای زیبا در میان جنگل دارد که در حقیقت همان بقایای ایستگاه خط میکاوا – اوکوسا است. هرچند ابنیه چندان خاصی به جز یک سکوی مسافری از این ایستگاه باقی نمانده و طی ۵۰ سال گذشته از تعطیلی این خط ریلی، تمامی ابنیه نابود شده اند؛ اما هنوز نماد تاریخ غنی حمل و نقل ریلی در ژاپن به حساب می آید.

خط ریلی تاگوچی که از میان جنگل های آیچی عبور می کند، بخشی از شبکه ریلی تویوهاشی بوده که از سال ۱۹۶۸ تعطیل و متروکه اعلام شده است. این خط یکی از زیباترین خطوط ریلی ژاپن بوده که دارای پل ها، تونل ها و همان سکوی ایستگاه است که همچنان سر جای خود باقی مانده اند.

جالب اینکه بازدید از این خط راه آهن و ابنیه های باقی مانده از آن، در برنامه تورهای پر متقاضی ژاپن قرار دارد. تونل های ساخت دست عبوری از کوهستان شما را به دل سفرهای رویایی فرو می برد. جنگل های بارانی خط میکاوا – اوکوسا یکی از نقاطی است که گردشگران می بایست تمامی مسیر تور را با پای پیاده بپیمایند و همین پیاده روی در اعماق جنگ در کنار بازدید از باقیمانده های این خط ریلی رویایی بی نظیر خواهد بود.

هدف از ساخت این خط آن هم یک قرن پیش از این، برقراری ارتباط میان روستاها و بخش های مختلف مناطق دور دست ژاپن بوده که اکنون، با خطوط ریلی سریع السیر مدرن جایگزین شده اند.

ایستگاه هوراجی در این خط ریلی نیز یکی از نقاط مهم آن به شمار می آید که معبدی به همین نام در آنجا قرار دارد. فصل پاییز این معبد بسیار در ژاپن مشهور بوده و طبیعتی بکر دارد. این معبد نیز اکنون به شبکه ریلی ژاپن متصل بوده و از آن به عنوان یکی از نقاط گردشگری استفاده می شود.


نقطه دیگری از این محدوده زیبا، در منطقه ایستگاه کیوساکی واقع شده که شامل ایستگاه شهر شیتارا می شود. این ایستگاه مدرن در نزدیکی ایستگاه سابق کیوساکی ساخته شده و نکته جالب اینکه قطار خط تاگوچی به نام «موها ۱۴» نیز در بخشی موزه مانند در کنار این ایستگاه قرار گرفته است. این قطار سالن چوبی در سال ۱۹۲۵ ساخته شده و از سال ۲۰۲۱ نیز در بخش موزه ای ایستگاه شیتارا قرار گرفته است.

اگر در ادامه تور ریلی خود سری به این ایستگاه بزنید، حتما می توانید داخل قطار چوبی ژاپنی ها هم بروید و عکس یادگاری بگیرید.

چرا خط تاگوچی از دور خارج شد؟

همانطور که گفته شد، خط ریلی تاگوچی قدمتی نزدیک به یک قرن داشته و نخستین بخش آن در سال ۱۹۲۹ مورد بهره برداری قرار گرفت. پس از آن نیز بخش میکاوا – اِبی ساخته شده و نهایتا خط میکاوا – تاگوچی به طول ۲۲.۶ کیلومتر مورد ساخت و بهره برداری قرار گرفت. علیرغم محاسبات تجاری سازندگان، تعداد مسافرین این خط در قرن بیستم به تدریج رو به افول گذشته که دلیل آن، ساخت مناطق خودمختار و روستایی بود که نیاز به راه آهن را به چیزی بیش از خط مستهلک تاگوچی افزایش داد. نهایتا خط تاگوچی در سال ۱۹۵۶ جای خود را در رقابت، به راه آهن جدید تویوهاشی داده و شرکت سازنده آن با مشکلات مالی بیشتری مواجه شده و با اینحال، به فعالیت خود ادامه داد.

نهایتا وقوع تایفون در سال ۱۹۶۵ منجر به رخداد سیلی بزرگ در منطقه شد که تمامی زیرساخت های ریلی میان کیوساکی و تاگوچی را از بین بررد. توان کم مالی سرمایه گذاران باغعث شد تا نهایتا خط ریلی یاد شده دیگر قابلیت احیا نداشته و در سال ۱۹۶۸ برای همیشه بسته شود.

با اینحال، هنوز بخش هایی از گزارش ترددهای روزانه قطار تاگوچی در سال ۱۹۶۷ هنوز در موزه راه آهن ژاپن نگهداری می شوند؛ این آخرین مدارک به جای مانده از سیر قطار در دل جنگل های آیچی است که برای مردم ژاپن به یادگار مانده است.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا