بین‌المللیادداشت

ریل ایران گزارش می دهد؛

راه آهن، قلب تپنده و موتور محرک اقتصاد چین

راه آهن نه تنها به عنوان ابزار حمل و نقل، بلکه موتور محرک و قلب تپنده اقتصاد چین به حساب آمده با سرعتی روز افزون در حال توسعه در این کشور است.

به گزارش ریل ایران؛ راه آهن و توسعه خطوط ریلی در تمامی کشورها از جمله مظاهر شاخص و بارز توسعه یافتگی محسوب می شود. امروزه نمیتوان گفت گه کشوری دارای شاخص های بالای توسعه یافتگی بوده ولی از موهبت حمل و نقل ریلی بی بهره مانده است.

در همین راستا باید گفت که میزان دسترسی جامعه شهری و روستایی یک کشور به شبکه ریلی، علاوه بر ایجاد زمیانه لازم برای توسعه اقتصاد محلی منجر به ایجاد فرصت های برابر شغلی برای مردم نیز خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع، کافی است جوانی را تصور کنید که شغلی مناسب برای خود در یکی از شهرهای بزرگ پیدا کرده ولی محل زندگی وی در روستا واقع شده است. بدیهی است که در صورت برخورداری منطقه محل سکونت وی از دسترسی ریلی، دیگر نیازی به نقل مکان به شهر دیگر وجود نداشته و می تواند فاصله میان منزل و محل کار خود را با استفاده از قطار سریع السیر بپیماید.

نقش بی بدیل راه آهن در زندگی مردم چین

چین دومین اقتصاد و پر جمعیت ترین کشور جهان به حساب می آید که بخش قابل توجهی از جمعیت آن در صنایع و کارخانه های مختلف مشغول به کار هستند. بسیاری از این افراد، هر روز از شهرها و روستاهای حومه شهرهای بزرگ برای کار به مراکز شهری سفر می کنند.

در کشور چین تنها طی سال ۲۰۲۴، بیش از ۴.۰۸ میلیارد مسافر از حمل و نقل ریلی برای رفت و آمد خود استفاده کرده اند. این آمار نشان دهنده رشد ۱۱ درصدی استفاده از راه آهن توسط مردم چین آن هم تنها طی یک سال است. همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوآ، در شلوغ ترین روز سال ۲۰۲۴، بیش از ۲۱.۴۴۸ میلیون نفر در چین از حمل و نقل ریلی استفاده کرده اند.

During the Spring Festival travel rush, passengers head to trains at the Nanjing Railway Station in Nanjing, Jiangsu Province, on February 6, 2024. Photo: VCG

بنا بر اعلام راه آهن چین، میزان خطوط ریلی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۴ حدود ۱۶۲ هزار کیلومتر اعلام شده که از این مقدار، بیش از ۴۸ هزار کیلومتر را خطوط سریع السیر تشکیل می دهند. مضاف بر این پیشرفت ها، چینی ها در تاریخ ۲۹ دسامبر سال گذشته از راه اندازی پر سرعت ترین قطار جهان به نام بولت CR400 خبر دادندکه سرعت سیر عملیاتی آن به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

برای فهم اهمیت راه آهن و نقش آن در توسعه شهری و برنامه های توسعه دولت چین، کافی است به این نکته اشاره کنیم که تا سال ۱۹۴۹، طول خطوط ریلی این کشور به ۲۱۸۰۰ کیلومتر میرسید. این در حالیست که امروزه، علاوه بر شهرهای کوچک، بسیاری از روستاهای چین نیز به شبکه ریلی متصل بوده و امکان جابجایی مسافر و بار را برای مسافرین خود فراهم آورده اند. به نوشته نشریه گلوبال تایمز چین، راه آهن نه تنها به عنوان ابزار حمل و نقل، بلکه به عنوان موتور محرک اصلی برای رشد و توسعه اقتصادی در این کشور محسوب شده و تغییرات فرهنگی – اجتماعی گسترده ای را نیز برای مردم چین رقم زده است.

The prototype of China’s next-generation high-speed train, the CR450 Photo: VCG

برای درک بهتر نقش راه آهن در زندگی جمعیت شهرهای بزرگ کافی است سری به آمار ترددهای ریلی میان شهرهای بزرگ بزنیم. در سال ۲۰۲۴، بیش از ۲۷ میلیون سفر بین گوآنگ دونگ و هنگ کنگ از طریق مسیر گوآنگژو – شنژن – هنگ کنگ انجام شده که تمامی شهرهای یاد شده در زمره صنعتی ترین شهرهای چین به حساب می آیند. نکته جالب اینکه به نوشته شینهوآ، میزان استفاده از این مسیر طی بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است.

این روند حتی در شهرهای کوچکتر و مسیرهای کم اهمیت تر نیز به چشم می خورند. به عنوان مثال، در منطقه خودمختار شینزانگ، راه آهن کینگهای قرار داشته که از ۱۸ سال پیش مورد بهره برداری قرار گرفته است. طی این مدت، حدود ۳۷ میلیون سفر ریل با استفاده از این مسیر انجام شده و ۸۷.۷۵۱ میلیون تن بار نیز در مسیر جابجا شده است. نکته مهم اینکه تولید ناخالص داخلی این منطقه به دلیل اتصال ریلی از ۲۹.۰۵ میلیون یوآن در سال ۲۰۰۶ به ۲۴۰ میلیون یوآن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

برنامه دولت چین برای توسعه زیرساخت های ریلی

گزارش های منتشر شده از سوی راه آهن چین نشان دهنده رشد ادامه دار شبکه ریلی این کشور طی سال های آتی است.
به نوشته خبرگزاری چاینا دیلی، بر اساس آخرین آمارهای موجود، مجموع خطوط ریلی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۴، به رقم ۱۶۲ هزار کیلومتر رسیده که ۴۸ هزار کیلومتر آن را خطوط سریع السیر تشکیل می دهند.
«گوئو ژوکشی» مدیرعامل راه آهن چین نیز در سخنرانی نشست سالانه این شرکت، از طرح های بلند پروازانه راه آهن چین برای سال های آتی خبر داد. به گفته وی، برای توسعه طرح های زیرساختی راه آهن برای سال ۲۰۲۵، حدود ۸۱ میلیارد دلار تخصیص داده شده که قرار است ۲۶۰۰ کیلومتر راه آهن از این طریق به شبکه ریلی چین اضافه شود.

China has built world's most modern railway network - People's Daily Online
راه آهن چین همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، علاوه بر تبدیل شدن به یکی از برترین راه آهن های جهان، مدت زمان سیر بین شهرهای بزرگ این کشور را به ۱ الی ۳ ساعت کاهش دهد. همچنین در بخش باری نیز قرار است اقداماتی در راستای همگام سازی شبکه ریلی با سرعت بازرگانی مورد نیاز برای صادرات انبوه کالاهای چینی از طریق شبکه ریلی انجام شود.
مدیرعامل راه آهن چین همچنین اعلام کرد که این شرکت دولتی قصد دارد مجموع خطوط شبکه ریلی خود را تا سال ۲۰۳۰ به بالای ۱۸۰ کیلومتر افزایش دهد.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا