ژاپن، کره جنوبی و هند جایگزین چین در پروژههای ریلی فیلیپین
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی فیلیپین اعلام کرد ژاپن، کره جنوبی و هند، پیشنهاد سرمایهگذاری بر روی سه پروژه راهآهن این کشور به ارزش ۵ میلیارد دلار دادهاند آن هم بعد از اینکه مانیل سال گذشته، چین را به عنوان منبع مالی کنار گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان حمل و نقل ریلی فیلیپین امروز دوشنبه اعلام کرد: ژاپن، کره جنوبی و هند، پیشنهاد سرمایهگذاری بر روی سه پروژه راهآهن این کشور به ارزش ۵ میلیارد دلار را دادهاند.
بنا بر این گزارش، جیم باتیستا، وزیر حمل و نقل فیلیپین گفته است دولت این کشور میتواند کمکهای احتمالی رسمی توسعه (ODA) از این سه کشور را بپذیرد.
وی گفت: این دولت همچنین ممکن است به بخشی از پروژههای ریلی بودجه اختصاص دهد یا به دنبال سرمایهگذاران بخش خصوصی باشد.
باتیستا گفته است: ما درحال بررسی هستیم و هنوز نمی توانیم جزئیات این مسئله را مطرح کنیم.
این پروژه های ریلی شامل پروژه راهآهن سوبیک – کلارک، پروژه لانگهال جنوبی سازمان ملی حمل و نقل ریلی فیلیپین و بخش داواوو – دیگوس پروژه ریلی مینداناو هستند و درکل ۴.۹۵ میلیارد دلار ارزش دارند.
سال گذشته میلادی، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهوری فیلیپین به مسئولین مربوطه دستور داده بود که درباره توافقنامه های وام مجددا با چین مذاکره کنند. این توافقات بعد از اینکه دولت چین نتوانست به درخواست سرمایهگذاری پاسخ دهد، «باطل» شمرده شد. اما باتیستا گفت که این دولت مجبور بود به دنبال جایگزینهای تامین مالی دیگری بگردد زیرا در مذاکرات وام برای پروژههای ریلی با چین پیشرفتی دیده نمی شد. این مذاکرات از سال ۲۰۱۸ و در زمان ریاست جمهوری رودریگو دوترته آغاز شده بود.
اطلاعات این دولت نشان میدهد پیش از جنگ جهانی دوم تا سال ۲۰۱۶، فیلیپین از ۱۱۰۰ کیلومتر مسیر ریلی کنونی خود تنها ۷۷ کیلومتر مسیر عملیاتی داشت و از سایر کشورهای آسیا بسیار کمتر بود.
مارکوس قول داده است تا سیستم حمل و نقل ریلی این کشور را نوسازی کند.
گفتنی است؛ اولین قطار تندروی فیلیپین با تامین مالی از طریق وام های ژاپن هم اکنون در پایتخت این کشور در حال ساخت است.