بین‌الملل

تحولات شگرف راه‌ آهن مسافری چین از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۳

سرعت متوسط قطارهای مسافری چین ۴۸ کیلومتر بر ساعت بود که موجب از دست دادن سهم ریلی شد که در پنج مرحله با دوخطه کردن، برقی کردن و ارتقای خطوط سرعت حداکثر به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تین نیوز، در نقشه راه‌آهن سریع‌السیر چین در سال ۲۰۲۳، اغلب خطوط اصلی سریع‌السیر به ویژه خط پکن – شانگهای در کنار خطوط ارتقاء یافته (برقی سرعت ۲۰۰) احداث شده و قطارهای سریع‌السیر در آنها نیز تردد می‌‍کنند.

سفارت چین در بلغارستان، گزارشی را در تاریخ ۲۰۰۶. ۰۹.۳۰ با عنوان ” چین در حال برنامه‌ریزی جهشی پنج ساله در توسعه راه‌آهن است ” منتشر کرد که در این گزارش با اشاره به موفقیت این کشور در اتصال راه‌آهن به مناطق مرتفع تبت به نقل از وزیر راه‌آهن چنین نوشته است:

… لیو ژیجون (Liu Zhijun) می گوید امیدوار است تا سال ۲۰۱۰، شبکه های راه‌آهن چین بتوانند ۳۰ درصد بیشتر مسافر و ۳۰ درصد بار بیشتر حمل کنند تا تقاضای سنگین برای حمل و نقل ریلی پاسخ داده شود. چین اکنون ۷۵۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن دارد که ۶۵۰۰ کیلومتر آن در پنج سال گذشته ساخته شده است. اقتصاد چین به طور متوسط ​​با نرخ سالانه بیش از ۹ درصد در حال توسعه بوده است، اما طول خطوط ریلی این کشور با سرعت بسیار کمتری رشد می کند و کمتر از ۱۰ درصد در طی پنج سال افزایش می یابد. ما از ۶ درصد راه‌آهن‌های جهان برای جابه جایی ۲۳ درصد از کل مسافر و بار ریلی دنیا در سال استفاده کرده ایم.

– برای افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی، چین به طور مداوم سرعت قطارهای مسافری و باری خود را افزایش داده است. از سال ۱۹۹۷، چین سرعت قطار خود را ۵ بار افزایش داده و سرعت قطارهای مسافری را در ۲۲۱۰۰ کیلومتر از خطوط به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، در ۱۴۰۰۰ کیلومتر به ۱۶۰ و در ۵۳۷۰ کیلومتر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است. قبل از افزایش سرعت، قطارهای چین با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کردند و پنجمین افزایش سرعت که در سال ۲۰۰۴ آغاز شد به تنهایی ظرفیت حمل ونقل مسافر و بار شبکه راه‌آهن چین را به ترتیب ۱۹ و ۱۵ درصد افزایش داد.

– هدف ششمین افزایش سرعت، که قرار است امسال (۲۰۰۶) انجام شود، گسترش مسیرهای سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به ۶۰۰۰ کیلومتر است. در پنج سال آینده، چین علاوه بر ایجاد خطوط اختصاصی برای قطارهای مسافربری، سرعت قطارهای مسافری را در ۱۳۰۰۰ کیلومتر دیگر از خطوط ریلی موجود به ۲۰۰ افزایش خواهد داد. طبق آمار راه‌آهن چین، قطارهای مسافری تنها ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار صندلی دارند اما روزانه بیش از ۳ میلیون بلیت می فروشند (۴ میلیون بلیط در اوج).

– برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای حمل و نقل ریلی، برنامه ریزان راه‌آهن خواستار ساخت خطوط راه‌آهن مسافری پرسرعت و انتقال تمام حمل و نقل کالا به مسیرهای موجود شده‌اند. در سال ۱۹۹۹، چین شروع به ساخت اولین خط آهن مسافربری خود کرد. خط آهن ۴۰۴ کیلومتری Qin-Shen در سال ۲۰۰۳ با سرعت طراحی شده ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به بهره برداری رسید (سپس به ۲۵۰ ارتقا یافت). در پنج سال آینده، چین ۹۸۰۰ کیلومتر خطوط راه‌آهن مسافربری اختصاصی یا ۵۰ درصد از خطوط جدید را خواهد ساخت. از ۹۸۰۰ کیلومتر خطوط مسافری اختصاصی، ۵۴۵۷ کیلومتر خطوط با سرعت بالای ۳۰۰ خواهد بود.

– وزارت راه‌آهن اعلام کرده که به زودی ساخت یک خط ریلی اختصاصی ۱۳۱۸ کیلومتری با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را آغاز خواهد کرد که پکن را تا سال ۲۰۱۰ به شانگهای متصل می‌کند و مدت سفر را از ۱۴ ساعت فعلی به پنج ساعت می‌رساند.

– برای تحول راه‌آهن باید ابتدا نقاط ضعف را شناسایی و با گام‌های مناسب مانند برقی و دوخطه آنها را رفع کنیم.

نویسنده: عباس قربانعلی بیک / تین نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا