تجهیز لجستیک ریلی ساخت داخل در راستای منافع ملی

مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس، از تجهیز لجستیک ریلی این شرکت با واگنهای ساخت داخل خبر داد و اظهار کرد که تنها طی دو سال اخیر، ۲۰۰ دستگاه واگن لبه بلند تولید ایران به این مجموعه اضافه شده است.
حسین باقری، مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبر ریل نیوز به تشریح برنامهها و اقدامات این شرکت در حوزه حمل و نقل ریلی پرداخت.
وی با بیان اینکه این شرکت در حوزه لجستیک ریلی دارای ۷۷۱ دستگاه واگن باری ملکی است، اظهار کرد: از این تعداد ۴۳۷ دستگاه آن واگن باری لبه کوتاه و ۱۳۴ دستگاه واگن نیز مخزندار است و طی دوسال اخیر، ۲۰۰ دستگاه واگن لبه بلند ساخت داخل به مجموعه واگنهای ملکی این شرکت افزوده شده است.
مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس همچنین از به کارگیری ۶۳۴ دستگاه واگن باری استیجاری در این شرکت خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد نیز، ۱۳۷ دستگاه واگن باری لبه کوتاه و ۴۹۷ دستگاه واگن باری مخزن دار استیجاری در اختیار است.
باقری، عمده فعالیتهای این شرکت را حمل مواد نفتی، مواد معدنی، محصولات فولادی، کانتینر و جنرال کارگر در حمل و نقل داخلی و بینالمللی اعلام کرد و تصریح کرد: در برنامه توسعهای این شرکت، افزایش ظرفیت و تعداد ناوگان ریلی در اولویت است و در تکمیل زنجیره لجستیکی در تدارک خرید لکوموتیو هستیم و در همین راستا در فاز اول تعداد ۶ دستگاه لکوموتیو تا پایان سال جاری به مجموعه عملیاتی شرکت اضافه شده و در مراحل بعدی به تعداد لکوموتیوها افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس، با اشاره به اینکه در بحث توسعهای، این شرکت تصمیم به مجهز کردن زنجیره لجستیک و پیوستن به ناوگان جادهای و دریایی را دارد، تاکید کرد: هماکنون ما با در اختیار داشتن شرکت های همگروه در هلدینگ توسعه طلوع تجارت خلیج فارس در بخش های جادهای و دریایی و تعمیراتی ناوگان به ارایه خدمات همه جانبه میپردازیم. در واقع در این شرکت برنامهای جامع به منظور ایجاد زنجیرهای کامل از حمل و نقل تدوین شده و در حال اجرا دارد.
باقری، با ابراز رضایت از واگنهای ساخت ایران، تصریح کرد: با توجه به محدودیتهای موجود، ترجیح ما این است که از واگنهای داخل استفاده کنیم؛ چون هم در راستای منافع ملی هستند و هم در مقایسه با واگنهای خارجی، از کیفیت لازم برخوردار هستند.
گفتنی است؛ شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در سال ۱۳۹۱ به صورت شرکت سهامی خاص فعالیت خود را در زمینه ارایه کلیه خدمات عمومی و تخصصی حملونقل باری ریلی و ترکیبی (عملیات جادهای) در داخل و خارج از کشور آغاز کرده است و در اسفندماه ۱۴۰۱ به سهامی عام تبدیل شده و در مهرماه ۱۴۰۲ وارد فرابورس گردیده است.
عمده بارهایی که توسط این شرکت تاکنون حمل شدهاند محصولات معدنی (شامل کنسانتره آهن، گندله و …)، محصولات فولادی (شامل آهن اسفنجی، شمش، اسلب، کویل و …) و کانتینر مربوط به شرکتهای معدنی و صنعتی خصوصی و دولتی و نیمه دولتی هستند.