شـرکت‌های ریلی

درخواست اجرای فوری ماده ۱۲ به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری ریلی

مدیرعامل شرکت توکا کشش، با اشاره به فرآیند طولانی رسیدگی به ماده ۱۲، خواستار اجرای فوری این ماده به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی شد.

مهرداد روشن، مدیرعامل شرکت توکا کشش، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، اهم برنامه‌ها و دستاوردها و همچنین موانع توسعه این شرکت فعال در صنعت حمل و نقل ریلی کشور را برشمرد.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت شرکت توکاریل در زمینه حمل کالاهای اساسی فله و دانه‌های روغنی است، اظهار کرد: این شرکت در حال همکاری با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و شرکت غلات و پشتیبانی امور دام کشور برای جا‌به‌جایی کالاهای اساسی و نهاده‌های دام و طیور است.

مدیرعامل شرکت توکا کشش، با اشاره به اینکه در برنامه توسعه‌ای این شرکت، افزایش ۲۲۰ دستگاه واگن در چند مرحله دیده شده بود، خاطرنشان کرد: در راستای برنامه شرکت، سال گذشته ۳۰ دستگاه واگن باری فله بر جدید به مجموعه ناوگان ریلی شرکت توکا کشش اضافه شده است که با احتساب واگن‌های جدید، در حال حاضر این شرکت دارای ۹۵۱ دستگاه واگن باری از نوع فله بر است.

روشن، با ابراز نگرانی از تاخیر بوجود آمده در اجرای ماده ۱۲، عنوان کرد: تاکنون به دلایلی که مطرح شده است، چند مرتبه از ما خواست تغییر طرح‌ و مدارک ارسالی در خصوص ماده ۱۲ را کردند و ما نیز این‌کار را انجام دادیم. اما اخیرا نیز از ما خواستند که طرح خود را تغییر دهیم و به همراه مدارک تحویل بخش مربوطه بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه بدون حمایت و اجرای ماده ۱۲، با توجه به افزایش نرخ ساخت واگن، امکان سرمایه‌گذاری جدید در حوزه ریلی این شرکت وجود ندارد، تصریح کرد: ما هیچ‌گونه سرمایه کنار گذاشته‌ای نداریم که بخواهیم از آن در بخش ناوگان ریلی خود استفاده کنیم و پرداخت مشوق‌های ماده ۱۲ شرط ادامه توسعه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توکا کشش، با بیان اینکه با افزایش واگن باری، مشکلی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی رفع نخواهد شد، افزود: بخشی از مشکلات مربوط به کمبود زیرساخت‌های لجستیک و نیروی کشش است. در چنین شرایطی افزودن واگن‌ها، منجر به بهره‌وری بیشتر نخواهد شد.

روشن، در پاسخ به این سوال که «چرا واگن‌های باری فله بر در بنادر، به کنار اسکله و کشتی‌ها هدایت نمی‌شوند تا عملیات تخلیه و بارگیری به واگن به سرعت صورت پذیرد؟»، اظهار کرد: زیر ساخت‌های ریلی در همه بنادر برای حضور و عملیات ناوگان ریلی فراهم نیست.

وی افزود: قطعا در زمان مجاز تخلیه یک فروند کشتی با توجه به هزینه‌های دموراژ، امکان بارگیری ۸۰ هزار تن گندم در واگن‌ها وجود ندارد و به فرض اینکه شرکت ریلی تعداد واگن مورد نیاز برای حمل را هم داشته باشد؛ اما تامین واگن خالی و سیر واگن‌های باردار با تعداد بالا در چند روز تخلیه کشتی به لحاظ عملیاتی و زیرساختی وجود ندارد. به همین واسطه، ناچارا همواره باید بخشی از بارها به انبار و سپس به تدریج به واگن‌های باری انتقال یابند تا بعد از آن امکان جا به جایی بار فراهم شود.

گفتنی است؛ شرکت توکا کشش در زمینه حمل کالا های اساسی غلات و دانه‌های روغنی (ذرت، گندم)، حمل نهاده‌های دام و طیور نظیر ذرت، کنجاله سویا، کلزا، کودهای شیمیایی فله؛ حمل محصولات معدنی و پودری نیز نظیر پودر آلومینا در حال فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا