بین‌الملل

راه‌آهن خواف – هرات پل ارتباطی کشورهای حوزه دریای خزر به اروپا

مجری راه‌آهن خواف – هرات، از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیاردی با پیمانکار برای تکمیل این خط ریلی خبر داد و گفت: قرار است در مدت ۶ ماه این خط تکمیل شود که با تکمیل آن کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر و از طریق روسیه به اروپا متصل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز از وزارت راه و شهرسازی، حافظ سادات‌نژاد، مجری راه‌آهن خواف – هرات، با اشاره به سفر اخیر هیات افغانستانی به ایران و دیدار و گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی پیرامون همکاری‌های حمل‌ونقلی، درباره همکاری با این کشور برای تکمیل راه‌آهن خواف – هرات اظهار داشت: با توجه به جلسات قبلی که با هیات افغانستانی در ایران و آن کشور با موضوع راه‌آهن خواف – هرات برگزار شده بود، برخی تعهدات باقی مانده در خصوص این خط آهن پس از تحولات سیاسی در افغانستان را عهده دار شد.

مجری راه‌آهن خواف – هرات گفت: اجرای تعهدات افغانستان در این پروژه نزدیک به یک سال به طول انجامید و با نظارت ایران، این خط ریلی به حالت تحویل موقت رسید.

وی افزود: افغانستان حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد کار را به سرانجام رساند و بقیه پروژه به دستگاه‌های مکانیزه نیاز داشت که افغانستان در این حوزه با محدودیت روبه‌رو بود، بنابراین مقرر شد باقی‌مانده مسیر را ایران انجام دهد.

سادات‌نژاد تاکید کرد: در این راستا تامین منابع مالی این خط از سازمان برنامه و بودجه پیگیری و با همکاری هیات دولت مناقصه برگزار شد که با توجه به‌ اینکه تعداد پیمانکاران به حد نصاب نرسید، با تمدید این مناقصه در ۲ مرحله شرکت جهاد نصر کرمان در این مناقصه برنده شد و در حال حاضر این‌ پروژه در مرحله مبادله پیمان قرار دارد.

اعزام ۲ قطار از راه‌آهن خواف – هرات
مجری راه‌آهن خواف – هرات ادامه‌ داد: پس از ترمیم خسارت‌های وارده توسط دولت افغانستان، با نظارت و هدایت مستقیم مهندسان و مشاوران ایرانی، اعزام قطار از این خط در دو مرحله انجام شد. یک رام قطار دارای ۱۴ واگن‌ به سمت «روزنک» به وزن یک‌هزار و ۱۰۰ تن با محموله ریل در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعزام شد.

وی افزود: در مرحله دوم اعزام قطار باری نیز، سه رام قطار ۱۲ واگنه ۲ هزار تن تراورس بتنی را در مهرماه به افغانستان حمل کرد و در ایستگاه روزنک که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری شهر هرات واقع شده است، تخلیه شد.

تکمیل راه‌آهن خواف – هرات تا ۶ ماه آینده
سادات نژاد، از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیاردی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف – هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت ۶ ماه این خط کاملا تکمیل شود.

وی افزود: به محض مشخص شدن برنده مناقصه، پیمانکار به تجهیز کارگاه در ایستگاه مرزی ایران به نام «شمتیغ» به ارزش ۲ میلیارد تومان اقدام کرد.

مجری راه‌آهن خواف – هرات، درباره مزایای اقتصادی و تجاری این راه‌آهن، گفت: خط ریلی خواف – هرات در راستای کریدور شمال به جنوب شرق کشور قرار دارد که از بندر چابهار تا زاهدان و از زاهدان به مشهد ادامه دارد.

سادات نژاد اضافه‌ کرد: این راه‌آهن، در سال نخست بهره برداری ظرفیت جابه‌جایی بار به میزان حدود ۷۰۰ هزار تن را دارد و در سال بیستم بهره‌برداری، با توجه به قرارگیری در کریدور شمال – جنوب شرق کشور امکان جابه‌جایی ۸/۸ میلیون تن بار فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: راه‌آهن خواف – هرات شامل ایستگاه مرزی شمتیغ در ایران می‌شود و ایستگاه‌های افغانستان نیز «غوریان» در کیلومتر ۳۰ این مسیر و ایستگاه «روزنک» در کیلومتر ۶۲ این مسیر ریلی واقع شده است.

سادات نژاد تاکید کرد: راه‌آهن خواف – هرات، موجب اتصال کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر می‌شود و این کشورها را از طریق روسیه به اروپا متصل می‌کند.

این راه‌ آهن چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن نیز در حال ساخت است.

این مسیر ریلی، بخشی از مسیر راه‌ گذر بین‌المللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهی الیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت می‌بخشد.

حمید الله سعید، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان و هیأت همراه ۱۶ آبان در سفر به ایران، با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه حمل‌ونقل دیدار و درباره توسعه و تقویت خطوط هوایی، رفع مشکلات تردد بین دو کشور و مسائل پایانه‌های مرزی و همچنین توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا