counter easy hit
شرکت راه‌آهن

فروش رانتی بلیت قطار به گروه‌های خاص نداریم/ تمام واگن‌ها تهویه دارند

معاون مسافری راه‌آهن اظهار داشت: واقعیت این است که تعداد ناوگان ما نسبت به تعداد تقاضای سفر کم است و تعداد قطارها، متناسب با تقاضای بلیت به مردم نیست و باید دولت و مجلس در بودجه‌ریزی و اعتبارات به راه‌آهن کمک کنند.

وی افزود: هم در بخش لکوموتیو و هم در بخش ناوگان مسافری، ما احتیاج داریم که بخش غیردولتی و دولتی سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایلنا، میرحسن موسوی دیزجی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات مدیره راه‌آهن، دو استراتژی ارتقای کیفیت در خدمات مسافری و همچنین ارتقای کمیت را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: در بخش ناوگان، حدود ۷۰۰ واگن مستعمل، از رده خارج شده و به جای واگن‌هایی با عمر بالای ۴۵ سال که تهویه نداشتند، تعدادی واگن مسافری نو یا واگن بازسازی شده سطح یک و سطح دو وارد راه‌آهن شده‌ است و در حال حاضر در هیچ کجای راه‌آهن واگن بدون تهویه نداریم.

وی با اشاره به کاهش تاخیر در حمل و نقل ریلی گفت: برای کاهش تاخیر حرکت از مبدا و تاخیر حرکت از مبدا تا مقصد، اقداماتی انجام شده که در نتیجه آن در سال گذشته حدود ۲۵ درصد تاخیر مدت زمان را کاهش دادیم و در حال حاضر متوسط تاخیر از مبدا تا مقصد کمتر از ۳۰ دقیقه و تاخیر حرکت از مبدا کمتر از ۳۰  ثانیه است.

معاون مسافری راه‌آهن، درباره اجرای رتبه‌بندی قطارها ادامه داد: رتبه‌بندی قطار به اجرا رسید؛ بنابراین مسافر از همان ابتدا می‌داند چه قطار با چه کیفیتی خریداری می‌کند و به همان نسبت هم خدمات مطالبه می‌کند و راه‌آهن هم بر عملکرد شرکت‌های مسافری نظارت دارد.

موسوی، با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقای کمیت در حمل و نقل ریلی افزود: در سال گذشته تعداد ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا شد که نسبت به سال ۱۴۰۰، به میزان ۴۳ درصد افزایش داشت. در ۷ ماه امسال، ۱۸ میلیون و ۸۹۰ هزار مسافر جابجا شد که بیشترین عدد در جابه‌جایی مسافر نسبت به دوره‌های مشابه است.

وی در پاسخ به این سوال که چطور با با وجود مشکلاتی که در حوزه ناوگان و لکوموتیو و کاهش واگن‌های مسافری رکورد جابه جایی مسافر شکسته شده، اظهار داشت: این موضوع در سه بخش قابل تحلیل است. اول اینکه یک سری مسیرهایی داشتیم که ضریب اشغال قطارها به دلیل عدم وجود تقاضای سفر کم بود. این مسیرها را جابجا کردیم و به مسافرهای آن به عنوان مسافر بین راهی، سهمیه دادیم. قطارهایی که ضریب اشغال آنها ۴۰ یا ۵۰ بود با جابه‌جایی مسیر، به ۹۰ تا ۹۵ درصد رسید که این برنامه‌ریزی مناسب در بعضی مسیرها رخ داد.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: موضوع دیگر این است که با افزایش بهره‌وری واگن‌ها و چرخشی کردن آنها، مدت زمان توقف واگن را در مبدا یا مقصد کاهش دادیم و دلیل سوم، استقبال قابل توجه مردم از قطارهای بین شهری و حومه‌ای بوده والبته این موضوع به ایمنی، رفاه در قطارها و متناسب بودن قیمت بلیت قطار، نسبت به جاده مربوط می‌شود.

موسوی، همچنین درباره انتقادات مردم از کمبود بلیت و اینکه آیا گروه‌هایی اعم از افراد یا شرکت‌ها سهمیه‌ خاصی در بلیت‌های قطار دارند و در فروش بلیت به صورت اینترنتی محدودیت یا سهمیه خاصی برای برخی افراد وجود دارد، گفت:  بلیت‌های راه‌آهن با نظارت دقیق و منطقی توزیع می‌شود، بطوری‌که در چند سال گذشته، ما هیچ گلایه و شکایتی از گران فروشی و بازار سیاه بلیت نداشتیم و اگر بوده بسیار انگشت شمار بوده و آن هم به صورت جعل بلیت بوده‌ است؛ چرا که امکان ندارد کسی از طریق سیستم فروش بلیت، بتواند گران‌فروشی کند. بلیت‌هایی که عرضه می‌کنیم با اطلاع رسانی قبلی از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع مردم رسانده می‌شود که از دو طریق اینترنتی و مراکز مجاز فروش بلیت به فروش می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه بلیت به افراد خاص عرضه نمی‌شود و در راه‌آهن اساسا قاعده فروش بلیت چارتری وجود ندارد، اظهار داشت: بلیت‌های گروهی براساس مقررات مصوب که دستور عالی‌ترین مقامات کشور است در بعضی ایام به ویژه زیارت امام رضا(ع)، ۱۰درصد سهمیه بلیت به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان، دانشجویان و هیات‌های عزاداری قرار می‌دهیم و به جز این، بلیت گروهی در اختیار آژانس قرار نمی‌دهیم و تلاش ما توزیع عادلانه بلیت بین مردم است.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: واقعیت این است که تعداد ناوگان ما نسبت به تعداد تقاضای سفر کم است و تعداد قطارها متناسب با تقاضای بلیت به مردم نیست و باید دولت و مجلس در بودجه ریزی و اعتبارات به راه‌آهن کمک کنند. هم در بخش لکوموتیو و هم در بخش ناوگان مسافری، ما احتیاج داریم که بخش غیردولتی و دولتی سرمایه‌گذاری کنند.

ویدیوی مصاحبه

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا