راه آهن جمهوری اسلامی ایران موفق شد طی ۱۲ روز جنگ با رژیم صهیونیستی، ماموریت خود برای حمل امن بار و مسافر را به درستی انجام دهد که همین امر، به تنهایی نشانگر لزوم رشد سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی است.
به گزارش ریل ایران؛ جنگ میان ایران و رژیم غاصب صهیونیستی پس از گذشت ۱۲ روز، نهایتا روز سه شنبه با اعلام آتش بس میان دو طرف، دستکم در شرایط فعلی پایان یافته است.
طی روزهای اخیر، اگرچه نیروهای مسلح و امدادی کشور در خط مقدم نبرد میان تهران و تل آویو قرار داشتند، اما در بخش های خدماتی به ویژه حمل و نقل نیز شاهد تلاش شبانه روزی کارکنان خدوم راهداری و راه آهن کشور طی روزهای جنگ بودیم. با بسته شدن آسمان ایران در پی حملات رژیم صهیونیستی، وزیر محترم راه و شهرسازی ماموریت حمل مسافرین جامانده از پروازها را به راه آهن سپرد. اما طی روزهای بعد نیز مقرر شد مسئولیت بخش قابل توجهی از حمل مسافر و بار داخلی کشور به بخش ریلی سپرده شود.
در پی این ماموریت مهم، راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقدامات مناسبی از جمله افزودن قطارهای فوق العاده در مسیرهای پر ترددی همچون تهران – مشهد و تهران – تبریز و همچنین، افزایش تعداد قطارهای باری در شاهراه های حیاتی بار کشور به ویژه در مسیر شمال – جنوب را در دستور کار خود قرار داد.
حمل و نقل امن ریلی در میان حملات فیزیکی و سایبری
نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه علیرغم تزریق ناگهانی حجم انبوهی از بار و مسافر به بخش ریلی به دلیل بروز جنگ تحمیلی در کشور، عملیات حمل تا آخرین روز جنگ بدون بروز هیچ گونه وقفه یا مشکلی با موفقیت انجام شده و راه آهن از این آزمون بزرگ سربلند خارج گشت. این در حالیست که علاوه بر حملات فیزیکی رژیم صهیونیستی به مواضع استراتژیک در کشور، گروه های هکری وابسته به تل آویو طی حملات گسترده سایبری علیه زیرساخت های حیاتی، بخش قابل توجهی از امور کشور را دچار اختلال کردند که در مهمترین آنها می توان به حمله سایبری به دو بانک بزرگ ایرانی یعنی سپه و پاسارگاد اشاره کرد.
این در حالیست که متخصصین و افراد آشنا به دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی می دانند که در سطوح امنیت شبکه، بانک ها معمولا به دلیل حساسیت بسیار بالا به مساله امنیت سایبری، از بالاترین میزان امکانات و پروتکل های امنیتی بهره می برند که هزینه بسیار زیادی نیز رای آنها به همراه دارد. با اینحال، راه آهن جمهوری اسلامی ایران موفق شد از تمامی حملات سایبری انجام شده علیه کشور طی روزهای اخیر، با موفقیت عبور کرده و رکورد تازه ای در حمل امن بار و مسافر از خود به جای بگذارد.
در بخش حفاظت فیزیکی از مسافرین و ناوگان ریلی نیز راه آهن عملکردی بسیار موفق از خود بر جای گذاشت. تنها در یک نمونه می توان به حملات پیاپی جنگنده های دشمن به زیرساخت های شهری تبریز و قم اشاره کرد و این در حالی بود که در تمامی این روزها قطارهای مسافری و باری درست زیر آتش جنگ، نه تنها دست از سیر نکشیدند، بلکه به دلیل ماموریت مهم واگذار شده از سوی دکتر فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی کشورمان میزان تردد خود را افزایش دادند؛ موضوعی که منجر به ایجاد پایداری در وضعیت حمل و نقل کشور در بحبوحه جنگ شد.
فردای جنگ، توسعه راه آهن یادمان نرود!
نکته ای که در این میان باید به آن پرداخت اینکه علیرغم تاکید موکد مقام معظم رهبری بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی، متاسفانه همچنان میزان سرمایه گذاری در این بخش، بسیار پایین تر از سطح مطلوب قرار دارد. این در حالیست که دکتر ذاکری، مدیرعامل راه هن جمهوری اسلامی ایران بارها به مساله اهمیت سرمایه گذاری در بخش ریلی به عنوان یک ضرورت ملی تاکید و اعلام کرده است که توسعه حمل و نقل عمومی کشور در بخش های باری و مسافری، نیازمند توجه جدی به توسعه راه آهن است. به اعتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی، توسعه حمل و نقل عمومی بدون در نظر گرفتن اهمیت راه آهن و سرمایه گذاری برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، از اساس اشتباه به نظر رسیده و ایران راهی جز حرکت گسترده به سمت توسعه حمل و نقل ریلی، پیش روی خود ندارد.
اکنون که جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل با تحمیل صلح به دشمن صهیونیستی به پایان رسیده، از مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع قانونگذار کشور توقع می رود نگاهی جدی به لزوم توسعه حمل و نقل ریلی در کشور داشته و تلاشی مضاعف برای اتمام پروژه های زیرساختی همچون کریدور شمال – جنوب به کار بندد. در خصوص ناوگان نیز باید توجه داشت که علیرغم کار آزمودگی عمده نیروهای فنی در راه آهن، فرسودگی ناوگان تا حد قابل توجهی برای حمل و نقل کشور مشکل آفرین شده و از بازدهی آن کاسته است. لذا مساله نوسازی ناوگان به عنوان قلب تپنده حمل و نقل ریلی نیز، نیازمند توجه جدی مجلس و دیگر نهادهای بالادستی کشور است.
در مجموع باید گفت که سرمایه گذاری روی زیرساخت های حمل و نقل هر کشور در دوران آرامش و ثبات، منجر به افزایش بهره برداری مردم و دولت در دوران بروز بحران هایی چون جنگ، زلزله، سیل و دیگر بلایای طبیعی خواهد شد. راه آهن جهوری اسلامی ایران طی ایام جنگ به خوبی نشان داد که از قابلیت بالایی در عبور کشور از گردنه بحران هایی چون جنگ را داشته و می تواند به عنوان امن ترین شاخه حمل و نقل، در دوران بروز بحران نقش آفرینی نماید. پس می توان دوران پسا جنگ را به نوعی، دوران شکوفایی آغاز سرمایه گذاری جدی روی توسعه حمل و نقل ریلی در نظر گرفت.