تغییرات راه آهن آلمان طی ۲۱ سال اخیر/ طول شبکه ریلی آلمان چقدر است؟
راه آهن آلمان، در جابجایی مسافر بعد از فرانسه در رتبه ششم، در جابجایی بار بعد از ازبکستان در رتبه نهم، در بخش شبکه بعد از کانادا در رتبه ششم و در طول شبکه سریع السیر بعد از ترکیه در رتبه ششم است.
به گزارش ریل ایران به نقل از تین نیوز؛ راه آهن آلمان (DB) در گزارش UIC2024، (سال ۲۰۲۳) با ۳۲۶ هزار نفر کارمند و شبکه ۳۳۴۶۴ کیلومتری، دارای ۱۸۶۳۲ کیلومتر مسیر دو خطه، ۲۰۸۵۳ کیلومتر خط برقی، ۳۳۵۴ لوکوموتیو، حدود ۱۸۵۶۰ واگن مسافری، ۱۹۲۱۸ واگن خودکشش، ۷۳۹۱۳ واگن باری، ۱۸۳۷ میلیون مسافر و ۸۳ میلیارد نفرکیلومتر (سیر متوسط ۴۵ کیلومتر)، ۱۹۸ میلیون تن با ۷۴ میلیارد تن کیلومتر (سیر متوسط ۳۷۴ کیلومتر) جابجایی بار داشته است.
متوسط وزن قطارها در این سال ۴۸۴ تن بوده است. این شرکت در ۲۰۲۳ قریب ۳۸ میلیارد مسافر کیلومتر را با قطارهای سریع السیر در شبکه حدود ۱۲۵۰ کیلومتری جابجا نموده است.
طبق این گزارش جمعیت کشور آلمان در سال ۲۰۲۳ نزدیک ۸۴ میلیون نفر و مساحت آن ۳۵۸ هزار کیلومتر مربع بوده است.
راه آهن آلمان (DB) در گزارش UIC2012، با ۲۸۶ هزار نفر کارمند و شبکه ۳۳۴۴۶ کیلومتری، دارای ۱۸۲۰۶ کیلومتر مسیر دو خطه، ۱۹۸۷۶ کیلومتر خط برقی، ۴۳۷۴ لوکوموتیو، ۱۸۲۹۰ واگن مسافری، ۱۰۰۴ واگن خودکشش، ۹۶۸۶۸ واگن باری، ۲۰۰۸ میلیون مسافر و ۸۰ میلیارد نفرکیلومتر (سیر متوسط ۴۰ کیلومتر)، ۳۹۰ میلیون تن با ۱۰۴ میلیارد تن کیلومتر (سیر متوسط ۲۶۷ کیلومتر) جابجایی بار داشته است، متوسط وزن قطارها در این سال ۴۵۸ تن بوده است.
راه آهن آلمان (DB) در گزارش UIC2002، با ۱۶۳ هزار نفر کارمند و شبکه ۳۵۸۰۴ کیلومتری، دارای ۱۷۸۸۴ کیلومتر مسیر دو خطه، ۱۹۲۵۴ کیلومتر خط برقی، ۵۶۴۷ لوکوموتیو، ۲۱۵۵۱ واگن مسافری، ۲۱۰۵ واگن خودکشش، ۱۰۷۷۸۳ واگن باری، ۱۶۵۷ میلیون مسافر و ۶۹ میلیارد نفر کیلومتر (سیر متوسط ۴۲ کیلومتر)، ۲۶۷ میلیون تن با ۷۲ میلیارد تن کیلومتر (سیر متوسط ۲۷۱ کیلومتر) جابجایی بار داشته است، متوسط وزن قطارها در این سال ۳۶۶ تن بوده است.
تغییرات ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۰۲ (۲۱ سال) چنین بود: شبکه (۷%-)، طول دوخطه (۴%)، طول برقی (۸%)، لوکوموتیو (۴۱%-)، واگن خودکشش (۸۱۲%)، واگن مسافری (۱۴%-)، واگن باری (۳۱%-)، جابجایی مسافر (۲۰%)، مسافر سریع (-)، جابجایی بار (۳%).
براساس گزارش UIC2024، راه آهن فرانسه (SNCF)، با شبکه ای بطول ۲۶۹۴۴ کیلومتر، دارای ۱۶۶۲۸ کیلومتر مسیر دو خطه، ۱۶۱۲۲ کیلومتر خط برقی، ۱۲۳۵ لوکوموتیو، حدود ۲۰۱۲۰ واگن مسافری، ۳۵۲۵ واگن خودکشش، ۱۰ هزار واگن باری، ۱۲۰۷ میلیون مسافر و ۱۰۴ میلیارد نفر کیلومتر، ۱۹.۵ میلیون تن معادل ۸.۴ میلیارد تن کیلومتر جابجایی بار داشته است. این شرکت در ۲۰۲۳ قریب ۶۷ میلیارد مسافر کیلومتر را با قطارهای سریع در کمتر از ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه سریع و ارتقاء یافته جابجا نمود.
نسبت آمار راه آهن آلمان به فرانسه در ۲۰۲۳ چنین بود: شبکه (۲۴%)، طول دوخطه (۱۲%)، طول برقی (۲۹%)، لوکوموتیو (۱۷۲%)، واگن خودکشش (۶۵۴%)، مسافری (۸%-)، باری (۶۵۴%)، جابجایی مسافر (۲۰%-)، مسافر سریع (۷۶%)، جابجایی بار (۷۸۱%).
شبکه راه آهن آلمان علاوه بر طول بیشتر، در دو خطه و برقی هم از فرانسه جلوتر ولی شبکه سریع السیر آن تقریبا نصف بوده و با تعداد لوکوموتیو بیشتر و خودکشش و واگن باری بسیار بیشتر از چندین برابر راه آهن فرانسه بار جابجا نموده است و در مقابل جابجایی مسافر آن کمتر بوده که احتمالا ناشی از شبکه کوتاه تر و تعداد مسافر کمتر راه آهن سریع السیر در آلمان نسبت به فرانسه است.
قابل توجه اینکه بخش خصوصی سهم بسیار پایینی در راه آهن آلمان دارد و بعلاوه این شرکت مانند برخی کشورهای اروپایی از تفکیک به دو شرکت زیرساخت و بهره برداری هم بازگشت کرده و شرکت DB مرکزیت اصلی و مدیریت را همچنان برعهده دارد.
برخی عناوین یادداشت های قبلی در مورد راه آهن آلمان: راه آهن جدید باری دوخطه و برقی از بندر روتردام به آلمان (تین ۷۷۸۰۸)، لوکوموتیو برقی-دیزلی برای مسیرهای نیمه برقی، گام جدید آلمان با زیمنس (تین ۲۴۲۶۴۳)، چشم انداز، اهداف و استراتژی راه آهن آلمان برای ۲۰۳۰ (تین ۲۴۵۷۸۹)، عمر واگن مسافری و تجربه راه آهن آلمان (تین ۲۴۶۰۴۶)، پندی از قرارداد ۴ میلیارد یورویی آلستوم برای ساخت و نگهداری ناوگان حومه (تین ۲۷۷۵۸۳)، پندهایی از خصوصی سازی منطقی راه آهن آلمان (تین ۲۸۰۳۱۴).
شاخص های موقعیت جهانی راه آهن آلمان در گزارش UIC2024: در جابجایی مسافر بعد از فرانسه در رتبه ششم، در جابجایی بار بعد از ازبکستان در رتبه نهم، در بخش شبکه بعد از کانادا در رتبه ششم، طول شبکه سریع السیر بعد از ترکیه در رتبه ششم است.