تاجیکستان خواستار پیوستن به پروژه راهآهن چین-قرقیزستان-ازبکستان شد
تاجیکستان به طور رسمی علاقه خود را برای پیوستن به پروژه راهآهن چین-قرقیزستان-ازبکستان اعلام کرده؛ طرحی راهبردی که با هدف گسترش اتصال حملونقلی در آسیای مرکزی و جنوبی در حال اجرا است.
به گزارش ریل ایران به نقل از خبرگزاری تایمز آسیای مرکزی؛ وزارت حملونقل تاجیکستان اعلام کرد عظیم ابراهیم، وزیر حملونقل این کشور در دیدار با لیو وی، وزیر حملونقل چین، در حاشیه دوازدهمین نشست وزرای حملونقل سازمان همکاری شانگهای در شهر تیانجین، موضوع پیوستن دوشنبه به پروژه بزرگ راهآهن چین-قرقیزستان-ازبکستان (CKU) را مطرح کرده است.
این پروژه، که ساخت آن از ۲۷ دسامبر ۲۰۲۴ (۷ دی ۱۴۰۳) در جلالآباد قرقیزستان آغاز شد، قرار است شهر کاشغر در چین را از طریق تورگارت، مکمال و جلالآباد به اندیجان در ازبکستان متصل کند. این مسیر ۵۲۳ کیلومتری سالانه ظرفیت جابهجایی ۱۵ میلیون تُن بار را خواهد داشت. در حال حاضر، تنها اتصال ریلی مستقیم آسیای مرکزی با چین از طریق قزاقستان برقرار است.
در این نشست، وزیر تاجیکستان بر اهمیت منطقه سازمان همکاری شانگهای بهعنوان پلی راهبردی بین شرق و غرب، و شمال و جنوب تأکید کرد و خواستار تقویت تابآوری زنجیرههای حملونقل، دیجیتالیسازی، کاهش انتشار کربن و توسعه لجستیک سبز شد.
وی همچنین پیشنهاد ایجاد یک سکوی دیجیتال یکپارچه برای سازمان شانگهای را ارائه کرد تا عملیات حملونقل چندوجهی را سادهتر و شفافتر کند.
از دیگر پیشنهادهای تاجیکستان، توسعه کریدورهای بینالمللی از جمله مسیر چین-قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-پاکستان تا اقیانوس هند و مسیر چین-تاجیکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه-اروپا و همچنین تقویت مسیر ترانسکاسپین بود. وی تأکید کرد که احیای زیرساختهای ترانزیتی افغانستان برای گشودن مسیرهای تجاری جدید در منطقه حیاتی است.
به گزارش ایرنا، احداث راهآهن میان چین، قرقیزستان و ازبکستان که از سال ۲۰۲۴ شروع شده است باعثِ تقویت اتصالات حملونقل و ترابری در آسیای مرکزی و افزایشِ همگرایی و بیشتر شدن جذابیتهای حمل و نقل در منطقه خواهد شد. موافقتنامۀ احداث راهآهن مزبور در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳) میان دولتهای ذیربط در پکن منعقد شد. این مسیر ریلی به طول ۴۸۶ کیلومتر در محورهای کاشغر – تروگارت – ماکمال – جلالآباد و اندیجان ساخته خواهد شد. این مسیر ریلی میتواند در آینده تبدیل به گذرگاهی مستقل برای عبور و مرور کالا میان کشورها و حتی یک راهگذرِ تجاریِ بین قارهای شود.
احداث راهآهن میان چین، قرقیزستان و ازبکستان (به خاطرِ دور زدن موقعیت منحصربفرد قزاقستان) بهشکل قابلتوجهی باعثِ تقویت جایگاه و موقعیت ازبکستان و قرقیزستان در حمل و نقل بینقارهای خواهد شد زیرا در آسیای مرکزی در حال حاضر تنها قزاقستان است که با راهآهن به چین متصل شده است. بدین ترتیب جایگزینی برای راهگذر میانی (یعنی راهگذرِ اتصال چین به دریای خزر از طریق قزاقستان) ایجاد خواهد شد. در نتیجه میتوان حدس زد در صورت احداث راهآهن میان چین – قرقیزستان و ازبکستان، بخشی از کالاهایی که از راهگذر میانی (مسیر قزاقستان) بین چین و اروپا منتقل میشدند، تغییر مسیر داده و از مسیر ریلیِ تازه تأسیس منتقل شوند.