پروژه استراتژیک شلمچه – بصره؛ گام مهم در حملونقل زائران اربعین
کارشناس صنعت ریلی گفت: تکمیل پروژه استراتژیک شلمچه – بصره میتواند با ایجاد خط ریلی مستقیم، نقش مهمی در تسهیل جابهجایی زائران اربعین و کاهش فشار بر حملونقل جادهای ایفا کند.
به گزارش ریل ایران؛ محمدجواد شاهجویی کارشناس صنعت ریلی، با اشاره به اهمیت راهآهن شلمچه – بصره بهعنوان یک پروژه استراتژیک در ایام اربعین، اظهار کرد: این پروژه نزدیک به دو دهه است که در دستور کار قرار دارد، اما در این مدت به دلایل مختلفی همچون کارشکنی طرف عراقی و ناهماهنگی نهادهای داخلی، پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر پروژه در مسیر مناسبی قرار گرفته و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای تسریع در تکمیل آن دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و مزیتهای این مسیر، اتصال ریلی ایران به عراق از طریق شلمچه، یکی از اولویتهای مهم در حوزه حملونقل بینالمللی به شمار میرود.
کارشناس صنعت ریلی تصریح کرد: کل مسافت این پروژه تنها ۳۲ کیلومتر است که با ساخت پل شلمچه به جزیره سندباد در عراق و سپس به ایستگاه بصره متصل میشود. از ایستگاه بصره به بعد نیز شبکه ریلی عراق تا بغداد موجود است که امکان اتصال کامل فراهم میشود.
شاهجویی گفت: هماکنون ۷ مرز فعال تجاری و مسافری میان ایران و عراق وجود دارد، تبادل گسترده زائران عتبات عالیات و مسافران عراقی مشهد، نیاز به زیرساختهای حملونقل ایمن، سریع و پیوسته را دوچندان کرده است.
وی تأکید کرد: آنچه فعلاً برای این پروژه اهمیت بیشتری دارد، بعد جابهجایی مسافری آن است. بهویژه در ایام اربعین که حجم جابهجایی زائران ایرانی به عراق به اوج میرسد، راهاندازی یک خط ریلی پیوسته بدون توقف و بدون نیاز به حملونقل ترکیبی میتواند تحولی بزرگ در تسهیل سفرهای زیارتی ایجاد کند.
شاهجویی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال مسافر به عراق از طریق ترکیب قطار و اتوبوس انجام میشود، اظهار کرد: در صورت بهرهبرداری از خط ریلی پیوسته شلمچه – بصره، این مسیر میتواند بار زیادی از دوش حملونقل جادهای بردارد و به تعادل ترافیکی بین دو کشور کمک کند.
این کارشناس حملونقل ریلی با تأکید بر لزوم تمرکز بر روابط دو کشور ایران و عراق در تکمیل پروژه، گفت: گام نخست این است که این مسیر با هدف جابهجایی زائران عتبات عالیات و مسافران عراقی مشهد مقدس راهاندازی شود و پس از بهرهبرداری، توسعه تجاری آن نیز به تدریج بررسی شود.
شاهجویی درباره آخرین توافقات اجرایی پروژه توضیح داد: بر اساس تفاهمات جدید، ساخت پل روگذر از اروند، زیرسازی، روسازی و مینروبی مسیر در بخش ایرانی برعهده ایران خواهد بود. در مقابل، ساخت بخش واقعشده در خاک عراق از پل تا ایستگاه بصره، به یک شرکت پیمانکار اسپانیایی واگذار شده است.
وی در پایان اظهار کرد: طبق اعلام مدیرعامل شرکت راهآهن، پل و مسیر بخش ایرانی طی ۱۸ ماه ساخته خواهد شد و طرف عراقی نیز وعده داده است که عملیات احداث مسیر در خاک خود را ظرف ۳۶ ماه به پایان برساند.