ریل ایران بررسی کرد؛
ادامه مذاکرات B2B راه آهن با واحدهای صنعتی/هدف از بازدید مدیرعامل راه آهن از زر ماکارون چه بود؟
دکتر ذاکری در ادامه مذاکرات مستقیم خود با واحدهای صنعتی بزرگ کشور، روز یکم شهریور ماه از کارخانجات گروه صنعتی زر بازدید کرد که نگاهی به کارنامه این شرکت بزرگ، اهداف اصلی این بازدید را تا حد زیادی آشکار می سازد.
به گزارش ریل ایران؛ دکتر ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، روز اول شهریور ماه طی بازدید از کارخانجات گروه صنعتی زر و دیدار با مدیرعامل این شرکت صنعتی، بر لزوم توسعه همکاری های دو طرف و توانایی راه آهن برای حمل محصولات و توسعه بازار محصولات گروه زر تاکید کرد.
مدیرعامل راه آهن در این بازدید، ضمن اشاره به اهمیت حملونقل ریلی گفت: راهآهن آماده است تا علاوه بر حمل گندم و مواد اولیه، در زمینه صادرات و واردات محصولات گروه زر نیز همکاری جدی داشته باشد. وی با اعلام آمادگی برای حمل محصولات صنایع داخلی، خاطرنشان کرد: راهآهن بهترین گزینه برای انتقال بارهای انبوه صنایع است و استفاده از حملونقل ریلی علاوه بر تسریع در انتقال بار با کاهش هزینهها نیز همراه است. به گفته دکتر ذاکری، سال گذشته ۵ میلیون تن بار بین المللی شامل صادرات ، واردات و ترانزیت در شبکه ریلی کشور جابجا شده و ظرفیتهای قابلتوجهی برای افزایش این میزان وجود دارد.
حمیدرضا دلاوری، مدیرعامل شرکت صنعتی پژوهشی فرهیختگان زرنام نیز طی سخنانی بر لزوم بهرهگیری از ظرفیت ریلی برای صادرات محصولات این شرکت به کشورهای منطقه تأکید کرد و خواستار ایجاد زیرساختهای لازم برای این موضوع شد.
موفقیت گروه زر در توسعه بازارهای بین المللی
شرکت زر ماکارون را باید یکی از بزرگان صنعتی موفق کشور در زمینه صنایع غذایی و محصولات متنوع گندم پایه دانست. این شرکت در سال ۱۳۷۷ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این شرکت در سال ۳۸۰ با تولید نخستین آرد سمولینا در کشور به شهرت رسیده و نخستین پاستای تولید گرو صنعتی زر در سال ۱۳۸۴ به بازار عرضه شد. این گروه توانسته است با افزایش تعداد سیلوهای غلات خود، به بالاترین توان ذخیرهسازی یکجا در کشور دست یافته و با راهاندازی ۵ خط تولیدی آرد، در مقام نخست بیشترین ظرفیت تولید یک جای انواع آرد در ایران قرار گیرد.
گروه زر طی ۱۰ سال گذشته عنوان صادر کننده برتر کشور را به خود تخصیص داده و در حال حاضر، محصولات این کشور به ۸۰ کشور جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صادر می شوند.
چرا همکاری راه آهن و زر ماکارون مهم است؟
همانطور که گفته شد، زر ماکارون طی سال های گذشته همواره عنوان صادر کننده برتر کشور را به خود تخصیص داده است. در راه آهن نیز بر اساس اهداف کلان ابلاغی از سوی مدیرعامل راه آهن، ترانزیت و صادرات ریلی این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۴ می بایست به بالای ۸ میلیون تن در سال افزایش یابد. این هدفگذاری شامل بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی میشود و با هدف افزایش سهم حملونقل ریلی در جابجایی کالا و استفاده از موقعیت جغرافیایی ویژه ایران صورت میگیرد. نگاهی به آمارهای بازرگانی شرکت ر نشان می دهد که این گروه صنعتی در مجموع ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۳ (منتهی به اسفند ۱۴۰۳) حدود ۱۱۱۷ میلیارد تومان درآمد صادراتی کسب کرده که نشاندهنده رشد ۱۰۱ درصدی نسبت به سال قبل بوده است.
اما علاوه بر صادرات قابل توجه گروه صنعتی زر که بخش مهمی از آن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان صادر می شود، امضای تفاهمنامه های همکاری متعدد میان راه آهن و کشورهای CIS به ویژه قزاقستان و روسیه به عنوان بزرگترین صادر کنندگان گندم در جهان، می توان نقطه روشن دیگر همکاری های راه آهن و گروه زر به حساب آید.
نکته مهم اینکه کشورهای CIS طی ماه های اخیر قراردادهای متعدد همکاری و توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس به امضا رسانده اند که بخش مهمی از این موافقتنامه ها به موضوع صادرات گندم آسیای مرکزی به خلیج فارس باز میگردد. اما نکته مهم اینکه حجم بالای گندم قابل صادرات قزاقستان و روسیه به احتمال زیاد بیش از حد ظرفیت سیلوهای بندری و غیر بندری ایران بوده و از سوی دیگر، با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی مربوط به دپو و نگهداری گندم، نیاز به افزایش ظرفیت دپو در کشور الزامی است. حال آنکه زر ماکارون علاوه بر محصولات تولیدی خود، از توانایی دپوی محموله های ترانزیتی گندم نیز برخوردار است. پس با این حساب، دو طرف می توانند در صادرات و ترانزیت گندم به نوعی همپوشانی و منافع مشترک بازرگانی دست یابند که برای هر دو طرف حائز اهمیت خواهد بود.
در پایان باید گفت که جای شکی باقی نیست که یکی از اهداف این دیدار مهم دکتر ذاکری با مدیرعامل شرکت زر ماکارون حول محور توسعه صادرات بوده است؛ صادراتی که می تواند هم به توسعه بازارهای بین المللی گروه زر کمک کند و هم راه آهن را در نزدیک شدن به هدفگذاری توسعه صادرات و ترانزیتی ۸ میلیون تنی خود یاری رساند.