مجوز واردات لکوموتیو دست وزارت صمت است/ راهآهن از سرمایهگذار داخلی حمایت میکند
مدیرکل نیروی کشش شرکت راه آهن با اشاره به حمایتهای راه آهن از سرمایهگذاران داخلی به منظور توسعه صنعت ریلی گفت: وزارت صمت متولی مسائل مربوط به مجوز و ثبت سفارش خرید لکوموتیو از خارج کشور است و شرکت راه آهن، تنها اعلام نیاز به ناوگان و الزامات فنی لکوموتیو ها را اعلام میکند.
هادی یارجی در گفتوگو با پایگاه خبری ریل نیوز، با بیان اینکه شرکت راه آهن منابعی برای خرید لکوموتیو ندارد افزود: دو مسیر برای تأمین منابع مالی مورد نیاز حوزه نگهداری و تعمیرات لکوموتیوها در شرکت راه آهن وجود دارد. بخشی از محل طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای است که از سوی دولت تزریق میشود و اعتبار ناچیزی است و بخشی دیگر نیز از منابع داخلی شرکت راه آهن است که علی رغم پیگیریها و توجه ویژه مدیرعامل راه آهن به حوزه لکوموتیو، همچنان ناترازی بسیار زیادی میان منابع مورد نیاز و هزینه نت لکوموتیو ها در شبکه وجود دارد.
یارجی با اشاره به اینکه شرکت راه آهن از سالهای گذشته تاکنون اقدامات گسترده ای را در حمایت از تولید داخل مجموعه های اصلی و ساخت لکوموتیو در داخل کشور انجام داده، تأکید کرد: وزارت صمت با توجه به نیاز و ظرفیت های تولید داخل، مسائل مربوط به مجوز و ثبت سفارش را انجام میدهد و شرکت راه آهن، تنها اعلام نیاز به ناوگان را اعلام میکند که با توجه به کمبود لکوموتیو، شرکت راه آهن همواره نیاز به لکوموتیو را اعلام کرده است.
مدیرکل نیروی کشش شرکت راه آهن گفت: در مرحله بعد و پس از ورود لکوموتیو، اگر مشخصات اعلام شده لکوموتیوها با الزامات خط، اقلیم، سیر و حرکت و الزامات ایمنی راه آهن سازگار و مطابق شرایط اظهار شده اولیه توسط متقاضی باشد، دفتر مهندسی و نظارت ناوگان راه آهن با همکاری کارشناسان اداره کل نیروی کشش، بازرسیهای فنی را انجام داده و در صورت تایید، مجوز سیر لکوموتیوها در شبکه ریلی را صادر میکند.
مدیرکل نیروی کشش شرکت راه آهن خاطر نشان کرد: شرکت راه آهن تا به حال لکوموتیو دست دوم وارد نکرده و نخواهد کرد و اگر لکوموتیو دست دومی توسط بخش خصوصی وارد شبکه ریلی شده است، مجوز ورود آنها نیز توسط وزارت صمت صادر شده است.
وی با بیان اینکه چالشهای نقدینگی از گذشته نیز وجود داشته ادامه داد: موضوع تامین اعتبار از محل فایناس دولتی برای تامین لکوموتیو مسبوق به سابقه است و لکوموتیوهای آلستوم و ایران سفیر که در دهه ۸۰ و ۹۰ و با مشارکت دو شرکت واگن پارس و مپنا لکوموتیو وارد شبکه ریلی شده از محل فاینانس دولتی تامین اعتبار شده است.