دولت چهاردهم و خروج راهآهن بروجرد از بنبست
پس از یک سال از استقرار دولت چهاردهم، طرح راهآهن راهبردی دورود – بروجرد – ملایر، پس از سالها رکود و انتظار، با اراده قاطع دولت و همافزایی مدیران ملی و استانی، وارد فاز تازهای شد، اقدامی که نهتنها مسیر حملونقل غرب و شمالغرب کشور را متحول میکند، بلکه آزمونی روشن برای سنجش عزم دولت در تحقق عدالت منطقهای و پاسخ موثر به مطالبات دیرینه مردم است.
به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، از همان روزهای آغازین روی کار آمدن دولت چهاردهم، بر این نکته تاکید شد که این دولت سرمایه اجتماعی را در گرو حل مشکلات واقعی مردم میداند، در چارچوب این رویکرد، «احیای پروژههای نیمهتمام» فقط یک هدف عمرانی نیست، بلکه راهی برای افزایش رضایتمندی شهروندان و تقویت حس عدالت در توزیع منابع ملی است.
راهآهن دورود – بروجرد – ملایر، یک نمونه از مطالبات دیرینه مردم است که در نتیجه این رویکرد دولت چهاردهم، در یک سال اخیر در کانون توجه واقع شده؛ طرحی که با وجود تاثیرات گسترده اقتصادی و اجتماعی، سالها در پیچوخم بودجه و بروکراسی متوقف بود و اکنون با ورود قویتر دولت چهاردهم، این پروژه دوباره در معرض توجه و امید مردم قرار گرفته است.
در ماههای اخیر صحنهای از هماهنگی و انسجام و همدلی بین مسوولان محلی و مدیران ارشد کشور متجلی شده تا آنچه که به عنوان طرح های عمرانی و اقتصادی، سالیان سال مطالبه مردم بود و بلاتکلیف باقی مانده است، به سرانجام برسد و زمانبندیهای دقیقتر برای تکمیل فازهای مختلف هر طرح در دستور کار قرار گیرد.
استاندار لرستان، معاون استاندار و فرماندار بروجرد و نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، با اتکا به مطالعات کارشناسی، استدلالهای اقتصادی و حساسیتهای اجتماعی، بارها بر فوریت پروژه راهآهن تاکید کردند؛ این تلاشها سرانجام منجر به دعوت رسمی از معاون وزیر راه و شهرسازی شد تا با بازدید میدانی، ابعاد اجرایی و موانع پیشروی طرح را بررسی کند.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، در بازدید از راهآهن بروجرد گفت: راهآهن دورود – خرمآباد – بروجرد، یکی از مطالبات اصلی مردم است که با اختصاص ۱.۵ همت اعتبار جدید و واگذاری پروژه به قرارگاه خاتمالانبیاء(ص)، میتوان بدون نگرانی از تامین مالی روند اجرا را با سرعت مطلوب پیش برد.
هوشنگ بازوند، با اشاره به کاهش حدود ۱۰۰ کیلومتر در مسیر ریلی بین استانهای جنوبی و شمالغرب کشور تاکید کرد: این پروژه، بهعنوان بخشی از کریدور ملی، هم در حملونقل بار و هم در جابجایی مسافر نقش کلیدی خواهد داشت.
اهمیت فنی و افق اقتصادی پروژه
خط آهن بروجرد، تنها یک مسیر ۲۷ کیلومتری نیست، بلکه جبههای تازه برای اتصال مناطق پرظرفیت اقتصادی و گردشگری غرب کشور به شبکه حملونقل ملی است.
آغاز مسیر از دینارآباد بخش شیروان و پایان آن در محدوده دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و عبور از مناطق مرتفع و احداث ۳۰ پل و آبراه (۱۰ پل با دهنه بزرگ) و اجرای تونل ۴۸ به طول پنج کیلومتر که بزرگترین تونل ریلی خاورمیانه خواهد بود، تنها بخشی از ویژگیهای فنی این طرح است.
معاون استاندار و فرماندار بروجرد، توضیح داد: راهآهن بروجرد، در ایستگاه دلی آباد بروجرد، از خط ریلی راه آهن دورود – خرمآباد جدا شده و به سمت بروجرد ادامه خواهد داشت.
قدرتاله ولدی افزود: میزان بار و مسافر این مسیر، در سال اول بهرهبرداری به ترتیب برابر ۴.۷ تن بار و ۲ میلیون مسافر خواهد بود که تا افق سال ۱۴۱۴ به ۱۱.۲ تن بار و ۶ میلیون مسافر افزایش می یابد.
وی یادآور شد: این خط آهن، با کاهش هزینههای حملونقل، به رشد صنایع محلی و رونق بازار کار محلی کمک خواهد کرد.
فرماندار بروجرد بیان کرد: نمونههای موفق عمرانی در گذشته نشان داده که پیگیری مستمر، همافزایی نهادی و جدیت مدیران اجرایی، کلید اصلی خروج پروژهها از تعلیق است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تجربه تکمیل بیمارستان آیتالله بروجردی گفت: راهآهن نیز باید با همین الگو به سرانجام برسد، تصویب پروژه، در ردیف بودجه ملی، نتیجه تلاشهای مشترک مجلس و دولتهای گذشته بوده، اما آنچه امروز اهمیت دارد اراده عملی دولت چهاردهم برای عبور از وعده به نتیجه است.
عباس گودرزی افزود: فعالسازی پروژههای زیربنایی، اعتماد عمومی را تقویت و پایههای توسعه پایدار را در منطقه محکم میکند.
تلاش و پیگیری برای تسریع در روند تکمیل راهآهن دورود – بروجرد – ملایر، در اولین هفته دولت چهاردهم، به یک نماد آزمایشی برای سنجش توان و اراده دولت در تحقق مطالبات مردم بدل شده است. این پروژه با بودجه ویژه، پشتیبانی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و همراهی مدیران ملی و استانی، میتواند الگویی برای سایر طرحهای راکد باشد.
اگر این خط آهن به موقع به بهرهبرداری برسد، علاوه بر دستاوردهای فنی و اقتصادی، یک پیام روشن خواهد داشت و آن اینکه وقتی دولت و مردم در یک مسیر قرار بگیرند، مسیر توسعه هموار میشود و رضایت عمومی دستیافتنی است.
این گزارش میافزاید: راهآهن دورود – ملایر – بروجرد، شاخهای از راهآهن دورود – خرمآباد – بروجرد است که از منطقه دینارآباد بخش شیروان شروع و تا کنار دانشگاه آزاد در منطقه فیال بروجرد، به طول ۲۷ کیلومتر ادامه دارد که به علت کوهستانی بودن، دارای ۳۰ دهنه پل و آبراه است که از این تعداد ۱۰ عدد پل با دهنه های قابل توجه قرار دارد.
حدود ۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری در مسیر راهآهن بروجرد قرار دارد که مقداری از آن انجام شده و برای ساخت این مسیر ریلی، حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که قرارداد احداث آن با قرارگاه خاتم بسته شده ولی به دلیل نداشتن اعتبار، قسمتهایی از آن تعطیل است.
طرح راهآهن دورود – بروجرد و غرب کشور، فاصله ریلی استانهای خوزستان و لرستان با استانهای همدان، کرمانشاه و کردستان را حدود ۱۰۰ کیلومتر کاهش میدهد و سبب بهبود شرایط ترابری در منطقه به ویژه در فصول سرد سال با توجه به کوهستانی بودن این کریدور خواهد شد.