پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی زیرسازی راهآهن کرمانشاه – اسلامآباد غرب
پروژه راهآهن کرمانشاه-اسلامآباد که با پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی در بخش زیرسازی مواجه است، نقش کلیدی در اتصال کریدور شرق به غرب آسیا و تسهیل سفر زائران حسینی خواهد داشت.
به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه به همراه طهماسب نجفی معاون عمرانی استاندار کرمانشاه، جهانگیر شاهینی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، الیاس سلیمانی مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان کرمانشاه و نماینده قرارگاه خاتم الانبیا از روند آماده سازی برای آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن کرمانشاه – اسلام آباد به صورت میدانی بازدید کرد و پیگیر تسریع در اجرای پروژه شد.
در این بازدید میدانی از تونلهای (۱-۲-۳-۴-۵-۶) حدفاصل ابتدای مسیر تا کیلومتر ۲۵ مسیر راهآهن جمعا به طول سه هزار کیلومتر بازدید کرد. عملیات حفاری و لاینینگ این تونل ها به اتمام رسیده است.
همچنین از پل های ساخته شده بر روی رودخانه قرهسو به طول ۷۰ متر واقع در کیلومتر ۵، پل سنگ سفید به طول ۱۵۰ متر واقع در کیلومتر ۱۷ و پل بوژان به طول۱۸۰ متر واقع در کیلومتر ۲۶ راه آهن کرمانشاه-اسلام آباد غرب بازدید به عمل آمد.
راهآهن غرب کشور بهعنوان یکی از طرحهای پیشران اقتصادی و کریدورهای مهم ریلی کشور، نقشی کلیدی در تقویت ارتباط تجاری و مسافری جمهوری اسلامی ایران با عراق و توسعه ترانزیت شرق به غرب آسیا خواهد داشت.
راهاندازی این مسیر علاوه بر رونق تجارت، بازرگانی و ترانزیت کالا، جابجایی آسان، ایمن و کمهزینه زائران حسینی از مرز بینالمللی خسروی را نیز فراهم میکند.
راه آهن کرمانشاه-خسروی۲۶۳ کیلومتر طول دارد و قطعه کرمانشاه تا ایستگاه راه آهن اسلام آباد غرب، ۱۱۵ کیلومتر است.
پیشرفت فیزیکی قطعه کرمانشاه-اسلامآباد غرب در بخش زیرسازی ۸۶ درصد است و پیشرفت فیزیکی راه آهن کرمانشاه-خسروی نیز ۳۹ درصد است.
در سفر رئیس جمهور پزشکیان برای راه آهن کرمانشاه به اسلام آباد غرب مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد. تاکنون تخصیص ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد راهآهن کرمانشاه به اسلامآباد غرب قطعی شده است.
در عملیات اجرایی راه آهن کرمانشاه – اسلام آباد ۸/۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۶/۵ میلیون متر مکعب خاکریزی، ۲۱۰ هزار متر مکعب بتن زیری، ۴۵۰۰ متر حفاری و لاینینگ تونل ها انجام گرفته و ۲۴۵ هزار قطعه تراورس و ۱۸ هزار تن ریل به کار گرفته شده است.