counter easy hit
بین‌الملل

چشم امید راه آهن پاکستان به جذب سرمایه گذاری خارجی/احتمال سرمایه گذاری عربستان و امارات

نشریه عرب نیوز از تلاش اسلام آباد برای برای جذب سرمایه‌گذاری از عربستان سعودی و امارات متحده عربی به منظور نوسازی شبکه ریلی فرسوده پاکستان خبر داد.

به گزارش ریل ایران؛ نشریه عرب نیوز از تلاش پاکستان برای برای جذب سرمایه‌گذاری از عربستان سعودی و امارات متحده عربی به منظور نوسازی شبکه ریلی فرسوده خود خبر داد. «حنیف عباسی» وزیر راه آهن پاکستان در گفتگو با شبکه خبری العربیه همچنین بر نیاز کشورش به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه برای ارتقاء بخش کلیدی خطوط راه‌آهن میان مولتان و لاهور تاکید کرد.

زیرساخت های ریلی پاکستان که بخش عمده‌ی آن به دوران استعمار بریتانیا در قرن نوزدهم بازمی‌گردد، مدتهاست که در انتظار نوسازی اساسی به سر میبرد. دولت‌های مختلف این کشور در این کشور برای تأمین مالی پروژه‌های  زیرساختی به شرکای خارجی چشم دوخته‌اند؛ پروژه‌هایی که تحت برنامه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) وعده داده شده بودند، اما هنوز بخشی عمده ای از آنها متوقف مانده‌اند.

نوسازی بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر از خطوط راه‌آهن، به عنوان محور اصلی بسته ۶۰ میلیارد دلاری پروژه کریدور CPEC با در سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته شد که تامین مالی آن بر عهده چین است. با اینحال تاکنون هیچ توافق مالی برای آن محقق نشده است. اما بانک توسعه آسیایی به تازگی علاقمندی خود برای تأمین مالی پروژه‌های ارتقاء راه‌آهن، از جمله پروژه ۲ میلیارد دلاری کراچی-روهری را اعلام کرده است.

عباسی در در جریان گفتگوی خبری خود گفت: «من طی روزهای ۱۹ تا ۲۰ اکتبر برای دو روز به عربستان سعودی سفر خواهم کرد. از ۳۰ سپتامبر تا ۲ اکتبر به امارات خواهم رفت و در تاریخ ۲۴ اکتبر نیز به فرانسه سفر می‌کنم. تمام این سفرها مرتبط با مسائل مربوط به راه‌آهن است. ما با مقامات سعودی ملاقات خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا نظر مساعد عربستان برای سرمایه گذاری (در راه آهن پاکستان) را جلب کنیم».

وی در پاسخ به این سؤال که پاکستان چه پیشنهاداتی به عربستان سعودی ارائه خواهد داد، گفت: «به نظر من اگر آنها روی خط مولتان-لاهور یا لاهور-راولپندی سرمایه‌گذاری کنند، بسیار مناسب خواهد بود».

وزیر راه آهن پاکستان با بیان اینکه کشورش مدل ساخت-بهره‌برداری-واگذاری (BOT) را به سرمایه‌گذاران بالقوه خلیج فارس ارائه خواهد داد، گفت: «ما یک مدل داریم: ساخت – بهره‌برداری و واگذاری. ما بخش تحت سرمایه گذاری را برای ۲۵ سال در اختیار آنها قرار خواهیم داد».

عباسی گفت که پیشنهادات مشابهی نیز به امارات ارائه شده است. وی در این خصوص تاکید کرد: «ما به آنها پیشنهاد سرمایه‌گذاری در خط مولتان و لاهور را داده‌ایم. ما برای این خط به حدود ۲.۵ میلیارد دلار نیاز داریم».

نمایش بیشتر

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا