ریل ایران گزارش می دهد؛
راه اندازی قطار سریع السیر ترکیه به بلغارستان/آنکارا به دنبال توسعه روابط ریلی با قاره سبز
بلغارستان در اقدامی مهم برای توسعه گردشگری و تقویت ارتباطات فرامرزی، ساخت یک خط ریل پرسرعت به ترکیه را در دستور کار قرار داده است.
به گزارش ریل ایران؛ این پروژه که قرار است تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود، شهرهای یامبول و الحوو در جنوبشرقی بلغارستان را به مرز لسوو متصل کرده و امکان سفر مستقیم به شهر ادیرنه در ترکیه، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری این کشور، را فراهم میسازد.
بنا بر اطلاعات درج شده در وب سایت رسمی راه آهن بلغارستان، این خط ریلی به طول ۷۱ کیلومتر شامل دو بخش خواهد بود: بازسازی و برقیسازی مسیر ۳۹ کیلومتری یامبول – الحوو. همچنین ساخت ۳۲ کیلومتر مسیر جدید میان الحوو و لسوو در کنار احداث سه ایستگاه جدید در این مسیر پیشبینی شده است. بنا بر اعلام راه آهن بلغارستان، قطارهای مسافری با سرعت حداکثر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر سیر خواهند کرد.
تاثیر بر گردشگری
دولت بلغارستان اعلام کرده که این پروژه، تحولی اساسی در تسهیل رفتوآمد گردشگران میان دو کشور ایجاد کرده و فرصتهای تازهای برای توسعه صنعت گردشگری فراهم میکند. با بهرهبرداری از این خط ریلی، شهر ادیرنه شاهد افزایش قابل توجه ورود گردشگران، بهویژه از بلغارستان، خواهد بود. همچنین دسترسی به استانبول برای گردشگران بلغاری آسانتر شده و سفرهای یکروزه به این کلانشهر تاریخی و فرهنگی نیز امکانپذیر میشود.
حمایت اتحادیه اروپا از اتصال ریلی بلغارستان به ترکیه
این پروژه بخشی از برنامه کلان بلغارستان برای نوسازی زیرساختهای حملونقل و پیوستن به شبکه حملونقل اروپایی موسوم به TEN-T است و بخشی از منابع مالی آن از سوی اتحادیه اروپا تأمین خواهد شد.
به گفته راه آهن بلغارستان، با بهرهبرداری از این خط ریلی، زمان سفر قطارهای مسافری از نقطه مرزی این کشور با ترکیه تا استانبول، از حدود ۴ ساعت به تنها یک ساعت و نیم کاهش خواهد یافت. همچنین زمان حرکت قطارهای باری نیز از بیش از ۸ ساعت به حدود ۳٫۵ ساعت کاهش پیدا میکند.
کارشناسان معتقدند این طرح ضمن تقویت گردشگری، موجب افزایش مبادلات اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در هر دو کشور خواهد شد. به علاوه، این خط ریلی به عنوان جایگزینی پاک و سازگار با محیطزیست در مقایسه با سفرهای هوایی و جادهای محسوب می شود.
آخرین وضعیت اتصال ریلی ترکیه به اروپا
ترکیه طی سال های گذشته تلاش گسترده ای برای افزایش مراودات اقتصادی و تجاری با اتحادیه اروپا به کار بسته است. مشخصا در بخش راه آهن، این کشور سه فاکتور به روزرسانی ناوگان ریلی، توسعه زیرساخت هایی چون خطوط ریلی سریع السیر و افزایش تعداد اتصال های ریلی به شبکه ریلی اروپا را در دستور کار خود قرار داده است. ذکر این نکته قابل توجه است که همچنان، بخش عمده اتصالات ریلی میان ترکیه و اروپا برای ترانزیت و بار استفاده شده و کمتر مسیر ریلی مسافری میان دو طرف فعال است.
همچنین، راه آهن ترکیه هنوز در بخش هایی از این اتصلات ریلی با اروپا دچار مسکلات فراوانی است. در ادامه آخرین وضعیت این اتصالات را بررسی خواهیم کرد.
خطوط مسافری فعال از ترکیه به اروپا
قطار شبانه و روزانه استانبول –صوفیه: این قطار از مرز کاپیکوله–سوایلنگراد عبور میکند. بر اساس راه آهن بلغارستان (BDZ) واگن های رومانیایی عبوری از بخارست نیز در تابستان به ناوگان این خط اضافه میشوند. قطار فصلی بخارست–استانبول نیز امسال از ۱۴ ژوئن تا ۱۳ اکتبر از دیمیتروگراد هر روز به سمت ترکیه سیر کرده و به قطار شبانه متصل میشود.
بار و ترانزیت
جریان عبوری قطارهای باری آسیای شرقی–اروپا از تونل مارمارا از ۲۰۱۹ برقرار است و طبق آخرین گزارشها، هزاران تن بار از این مسیر عبور کرده است. این محور، حلقهی اتصال شبکهی آسیا و اروپا در استانبول محسوب می شود. این مسیر در حقیقت، ادامه همان کریدور میانی و کریدور باکو – تفلیس – کارص محسوب می شود.