بازار ۳۳۰ میلیارد دلاری صنعت ریلی در دنیا، فرصت طلایی ایران برای توسعه زیرساختها

جمهوری اسلامی ایران، با شبکه ۱۵۰۰۰ کیلومتری، پتانسیل بالایی در بخش صنعت ریلی خاورمیانه دارد.
به گزارش ریل ایران به نقل از تسنیم، صنعت حملونقل ریلی، به دلیل کارایی، پایداری زیستمحیطی و نقش کلیدی در اقتصاد جهانی، یکی از مهمترین بخشهای زیرساختی است.
تولید ادوات ریلی، شامل واگنهای باری و مسافری، لکوموتیوها، ریلها، سیستمهای ترمز و فناوریهای سیگنالینگ با پیشرفتهای فناوری و تقاضای رو به رشد برای حملونقل سبز، در حال تحول است.
این گزارش، با بررسی عمیق تجربههای کشورهای پیشرو، اختراعات کلیدی، وضعیت بازار جهانی، تمرکز بر خاورمیانه و تحلیل دقیق وضعیت ایران، تصویری جامع ارائه میدهد. تمامی اطلاعات از منابع معتبر خارجی استخراج شده و با تحلیلهای بهروز تکمیل شده است.
کشورهای پیشرو در تولید ادوات ریلی، با سرمایهگذاری در فناوریهای نوین، زیرساختهای پیشرفته و سیاستهای کلان، جایگاه برجستهای در تولید ادوات ریلی کسب کردهاند.
در ادامه اقدامات کلیدی این کشورها بررسی میشود؛
چین، با شبکه ریلی پرسرعت بیش از ۴۵۰۰۰ کیلومتر (تا سال ۲۰۲۴ میلادی) و شرکت CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation)، بزرگترین تولیدکننده ادوات ریلی جهان است.
این کشور، اقدامات کلیدی از جمله توسعه قطارهای مگلو (Maglev) با سرعت ۶۰۰+ کیلومتر بر ساعت، مانند خط شانگهای – هانگژو، تولید انبوه واگنهای باری و مسافری با فناوریهای دیجیتال (مانند IoT برای پایش سلامت واگنها)، صادرات به بیش از ۱۰۰ کشور، از جمله پروژههای Belt and Road Initiative (BRI) و سرمایهگذاری سالانه ۲۲ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه برای لکوموتیوهای الکتریکی و هیبریدی را انجام داده است.
مهمترین دستاورد اقدامات انجام شده این منتج شده که در زمان حاضر حدود ۳۲ درصد از واگنهای باری و ۲۸ درصد از لکوموتیوهای جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی توسط این کشور تامین میشود.
آلمان
این کشور، با شرکتهای Siemens Mobility و Alstom (پس از ادغام با Bombardier) در تولید لکوموتیوهای پیشرفته و سیستمهای سیگنالینگ پیشتاز است. اقدامات کلیدی انجام شده در این کشور اروپایی به شرح زیر است؛
– تولید قطارهای پرسرعت ICE4 با مصرف انرژی ۳۰ درصد کمتر از نسلهای قبلی
– توسعه لکوموتیوهای هیدروژنی (مانند iLint) برای کاهش انتشار کربن
– سیستمهای ترمز هوشمند ETCS سطح ۲ و ۳ برای ایمنی و اتوماسیون
– استانداردسازی ریلها و تجهیزات در اتحادیه اروپا برای یکپارچگی شبکه ریلی
به این ترتیب حدود ۱۶ درصد از بازار جهانی تجهیزات ریلی و رهبری در فناوریهای سبز را آلمانیها تامین میکنند.
ژاپن
چشمبادامیها با قطارهای شینکانسن و شرکتهای Hitachi Rail و Kawasaki Heavy Industries، در تولید قطارهای پرسرعت و ایمن شهرت دارد.
اقدامات کلیدی:
– توسعه قطارهای مگلو چوئو شینکانسن ،با سرعت ۵۰۵ کیلومتر بر ساعت (افتتاح برنامهریزیشده ۲۰۲۷)
– استفاده از مواد کامپوزیتی سبک برای کاهش وزن واگنها و مصرف انرژی
– سیستمهای پایش بلادرنگ برای کاهش خرابیها و افزایش عمر تجهیزات
– ژاپن هماکنون پیشرو در تولید قطارهای مسافری پرسرعت و فناوریهای دیجیتال در دنیا یکهتازی میکند.
آمریکا، با شرکتهای Wabtec Corporation و TrinityRail در تولید واگنهای باری و لکوموتیوهای دیزلی – الکتریکی فعالیت میکند.
بر این اساس تولید واگنهای باری با ظرفیت بالا (تا ۱۳۰ تن) برای حمل کالاهای سنگین مانند زغالسنگ و غلات، توسعه سیستمهای ترمز ECP (Electronically Controlled Pneumatic) برای ایمنی و کارایی و بازسازی ناوگان برای کاهش انتشار کربن و افزایش بهرهوری از جمله اقداماتی بود که باعث شده امروز ۲۲ درصد از واگنهای باری جهانی، توسط یانکیها تولید شود.
فرانسه نیز با شرکت Alstom، در تولید قطارهای پرسرعت TGV و سیستمهای سیگنالینگ پیشرفته فعال است.
سرعت این قطارها ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و مبتنی بر فناوریهای سبز است. همچنین تولید واگنهای مسافری با طراحی ارگونومیک و مصرف انرژی پایین و همکاری با کشورهای خاورمیانه برای پروژههای ریلی، از دیگر اقدامات انجام شده است.