counter easy hit
ریل و سیاست

اقدامات اجرایی ساخت راه‌آهن زاهدان – میلک – بیرجند آغاز شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از آغاز اقدامات اجرایی برای ساخت راه‌آهن زاهدان – زابل – بیرجند خبر داد و گفت: این پروژه بخشی از کریدور راهبردی ریلی چابهار- زاهدان – میلک – بیرجند است که اتصال شمال و جنوب شرق کشور را ممکن می‌سازد.

به گزارش ریل ایران، عطاء اله اکبری روز چهارشنبه در نشست اقدامات اجرایی ساخت راه‌آهن زاهدان – میلک – بیرجند افزود: عملیات اجرایی این مسیر در قالب ۱۰ قطعه تعریف شده و مطالعات فنی آن به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات لازم برای انعقاد قراردادهای اجرایی و تجهیز کارگاه‌ها آغاز شده و با تکمیل این طرح، امکان دسترسی ریلی از بندر چابهار تا مرز میلک و محور ترانزیتی شرق کشور فراهم می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اجرای این پروژه ملی، علاوه‌بر نقش مهم در رونق اقتصادی، توسعه تجارت مرزی و کاهش هزینه‌های حمل‌ و نقل، گامی موثر در تحقق سیاست‌های دولت چهاردهم برای تمرکز زدایی، عدالت‌محوری و توسعه متوازن شرق ایران است.

وی تاکید کرد: با پیگیری صورت گرفته و در نشستی که امروز با مجری طرح و مشاوران برگزار شد نحوه آغاز پروژه و موانع مورد بررسی قرار گرفت.

پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان با پیشرفت ۸۴ درصدی در حال تکمیل است و به‌زودی ضمن توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور، سیستان و بلوچستان را به یکی از قطب‌های اصلی ترانزیت در منطقه تبدیل خواهد کرد.

راه‌آهن چابهار – زاهدان – ملیک – سرخس به‌عنوان یکی از پروژه های کلان زیرساختی کشور و در راستای توسعه منطقه‌ای در حال اجراست؛ این پروژه نه تنها به‌عنوان کریدور ترانزیتی بین‌المللی برای اتصال ایران به بازارهای جهانی مطرح است بلکه نقش بسزایی در رونق حمل‌ و نقل، تجارت و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور ایفا خواهد کرد.

این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد از اهداف اصلی این طرح است.

سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور بوده و از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه آن بیش‌از یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر فاصله است؛ وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان، ۳۲۰ کیلومتر مرز با کشور افغانستان و مرز دریایی با دریای عمان و قرار گرفتن تنها بندر اقیانوسی کشور در این خطه از مزیت‌های برجسته این استان به‌شمار می‌رود.

نمایش بیشتر

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا