counter easy hit
شـرکت‌های ریلی

نرخ‌ بلیت‌های قطار با نرخ تورم همخوانی داشته باشد

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی فدک ضمن انتقاد به نرخ کنونی بلیت‌های مسافری، تاکید کرد که قیمت بلیت‌های قطار بر اساس نرخ های اعلامی که دولت اعلام می‌کند با نرخ واقعی تورم بازار حدودا ۳۰ الی ۴۰ درصد تفاوت دارد.

محمدرضا عطارزاده، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی فدک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با اشاره به زیان‌ده بودن فعالیت شرکت‌های ریلی مسافری، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ بلیت‌های قطارهای ۵ ستاره بر مبنای نرخ‌های تعیین شده بلیت در سال ۱۴۰۰ و با افزایش ۱۰ درصد اعمال می‌شود.

مدیرعامل شرکت فدک گفت: متاسفانه به‌رغم اعمال میزان رشد قیمت‌ها و افزایش عمومی هزینه‌ها، حتی نرخ کارشناسی برآورد شده افزایش قیمت اعلامی شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی کشور نیز اعمال نشد که این امر باعث وارد شدن خسارات زیادی به وضعیت اداره مالی شرکت‌ها و همچنین تاثیرات نامطلوبی بر درصد رضایت مشتریان شده است.

عطارزاده تاکید کرد: از طرف دیگر عدم افزایش نرخ بلیت، هم‌اکنون این شرکت را با بدهکاری‌های کلان روبه‌رو ساخته است، به‌طوری‌که درصد افزایش قیمت بلیت عمومی قطارها در سال  ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹ درصد بوده است که از این میزان افزایش قیمت، برای قطارهای پنج ستاره فقط ۱۰ درصد منظور شده است.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی فدک تصریح کرد: این درصورتی است که قیمت بلیت‌های قطار بر اساس نرخ های اعلامی که دولت اعلام می‌دارد با نرخ واقعی تورم بازار حدودا ۳۰ الی ۴۰ درصد تفاوت دارد.

عطارزاده خواهان افزایش نرخ بلیت‌های قطار پنج ستاره فدک بر اساس واقعیت‌های بازار شد و عنوان کرد: پیشنهاد ما تعیین قیمت بلیت و درصد افزایش آن بر مبنای توافقات اولیه راه آهن با این شرکت برای تجهیز و راه اندازی قطارهای ۵ ستاره یعنی  قیمت‌گذاری با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلان، بهای واقعی تمام شده خدمات، عرضه و تقاضا، پذیرش ریسک توسط سرمایه‌گذار و همچنین نرخ تورم واقعی است.

وی با اشاره به  شرایطی که می‌توانند باعث علاقمندی این شرکت به افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند، تاکید کرد: اگر مشوق‌های دولتی به موقع پرداخت شوند و نرخ  بلیت براساس عرضه و تقاضا توسط شرکت پنج ستاره تعیین شوند سرمایه گذاری در این حوزه نیز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی فدک، برنامه توسعه‌ای این شرکت در کوتاه مدت و میان مدت را تشریح کرد و افزود: اکنون حدود ۴۵ دستگاه واگن جدید پنج ستاره آماده بازسازی هستند که به دلیل عدم اقتصادی بودن آن، امکان تامین مالی تاکنون فراهم نشده است.

عطارزاده با بیان اینکه در صورتی که دولت هزینه‌های جبرانی و تشویقی مقرر شده را پرداخت نماید و قیمت بلیت نیز براساس عرضه و تقاضا توسط شرکت پنج ستاره تعیین شود، امکان ارایه خدمات مطلوب به مسافران همچنان وجود خواهد داشت، تاکید کرد: در صورت محقق شدن این شرایط، واگن‌هایی که به آن اشاره شد و همچنین تعداد بیشتری نیز به واگن‌های در حال بهره برداری شرکت اضافه خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از اصول تاکید شده توسط مقام معظم رهبری، اعمال کامل سیاست‌های ابلاغی خصوصی سازی، اصل ۴۴ قانون اساسی است  که ضرورت دارد با همه جانبه‌نگری اقدامات اساسی در راه آهن در این راستا انجام شود و امکان مازاد راه آهن جهت جبران کاستی‌ها هزینه شود تا  مسئولان راه آهن نیز حل بحران‌ها و مشکلات جاری را به سرعت در دستور کار قرار داده و نسبت به حل آن اقدامات لازم را انجام دهند.

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا