جزئیاتی از دلایل تاخیر پرداخت بدهی واگنداران بخش خصوصی به راهآهن
مدیرعامل شرکت سپهر زاوه طوس دلایل تاخیر پرداخت بدهی واگنداران بخش خصوصی را به راهآهن تشریح کرد.
محیالدین صبوحی، مدیرعامل شرکت سپهر زاوه طوس در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، ضمن تایید مطالبه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی راهآهن از واگنداران، اظهار کرد: نمیتوان انکار کرد که این موضوع در گذشته اتفاق افتاده، با وجود آنکه برخی از شرکتها پول خود را از صاحبان کالا دریافت کردند؛ اما متاسفانه هزینه دسترسی خود به شبکه ریلی را به راهآهن پرداخت نکرده و به جای آن، پول را در جاهای دیگر استفاده کردند.
مدیرعامل شرکت سپهرزاوه طوس تاکید کرد: راهآهن نیز در چنین شرایطی جدولی تهیه کرد تا طی آن، شرکتها سودهای تاخیر خود را مطابق زمان بندی اعلام شده بپردازند و چنانچه بدهی شرکتی از زمان مقرر شده عبور کرد، دسترسی آن شرکت به شبکه ریلی قطع شود.
صبوحی تصریح کرد: این موضوع وجه دیگری هم دارد که نباید مغفول بماند؛ در حمل نقل به صورت سنتی، بحث پس کرایه به جهت کنترل کسری بار و یا سایر پارمترهای تعهد شده در قرارداد حمل مطرح است، از این رو صاحب کالا این فرصت را مغتنم شمرده و قبل از کنترلهای مذکور صورتحساب ما را تایید نمیکند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه صورتحسابها هم الکترونیکی شده است، ما نمیتوانیم در طولانی مدت، خود را درگیر مغایرتهای پی در پی کنیم.
مدیرعامل شرکت سپهرزاوه طوس عنوان کرد: حال در شرایطی که در مسیری به عنوان مثال ۱۵۰۰ کیلومتری ، بیش از ۳۰ روز طول میکشد تا یک واگن بارگیری، حمل و سپس در مقصد تخلیه شود، در بهترین حالت بارگیری ماه جاری در پایان ماه بعد در مقصد توسط صاحب کالا اعلام وصول خواهد شد.
صبوحی تصریح کرد: اضافه بفرمایید مدت زمان ارسال صورت حساب و تایید و سایر موضوع را که به این ترتیب بالغ بر سه ماه از تاریخی که راه آهن شرکت ریلی را بدهکار کرده گذشته است.
مدیرعامل شرکت سپهرزاوه طوس تاکید کرد: چگونه میتوان در مدت زمانی کمتر از این ، گفتوگو و مطالبه تسویه حساب با صاحب کالا را شروع کرد. به ویژه آنکه نمیتوان انکار کرد در وضعیت جاری، موضوع تسویه حساب مدت دار در حمل ریلی از سوی صاحبان بار جزو معدود مزیتهای رقابتی در مقابل حمل جادهای محسوب میشود.
وی خاطر نشان کرد: ما در زنجیرهای از تامین، فعالیت داریم و نباید فراموش کنیم اساسا در شرایط کنونی صاحبان کالا نیز دچار کاهش نقدینگی هستند و پولی ندارند تا بخواهند به ما که شرکت حمل و نقل هستیم پرداخت کنند.
صبوحی عنوان کرد: تاکید میکنم، اگرچه ممکن است اقدامات قهری برای وصول مطالبات به ذهن بیاید؛ اما به چه قیمت؟ توقف عملیات حمل؟ انسداد خطوط؟ هزینه گزاف انبار داری؟ خیر ، موضوع حمل و نقل ریلی ملاحظات ویژهای دارد که قطعا بسیاری از آن آگاه هستند.
مدیرعامل شرکت سپهرزاوه طوس اظهار کرد: در حال حاضر متوسط زمان وصول مطالبات از صاحب کالا بیش از ۶ ماه طول میکشد؛ چون آنها نیز به همین ترتیب برای تسویه مالی خود با سایر شرکتها دچار مشکل هستند و این موضوع میتواند در تصمیمگیری و احیانا تجدید نظر توسط راه آهن مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون این فاصله زمانی در پرداختها، واگنداران را با مشکل روبهرو کرده است، تصریح کرد: طرح این مسائل و دغدغهها مربوط به شرکتهایی است که در کف بازار حمل و نقل با تمام محدودیتها دست از تلاش برنداشتهاند و پر واضح است که عملکرد موسساتی که خارج از این چارچوب فکر و عمل میکنند و اصولا قادر به پرداخت نیستند و کار کردن با آنها بسیار سخت یا حتی غیر ممکن است، قابل دفاع نیست.